Portál What Car? otestoval dojazd 5 elektromobilov v lete minulého roku a nedávno vo februári a výsledky porovnal. O koľko sa znížil ich dojazd vplyvom chladného počasia.
Ako vieme, elektromobil má v zime, resp. v chladnom počasí vyššie energetické nároky, čo sa samozrejme prejavuje poklesom dojazdu. Za vyššou spotrebou môže byť napr. nutnosť vyhriatia batérie na optimálnu prevádzkovú teplotu, horšie prejazdné cesty vplyvom sneženia, nižšia efektivita rekuperácie a samozrejme vyhrievanie kabíny.
No a britský portál What Car? sa rozhodol porovnať dojazd elektromobilov Tesla Model 3 Long Range, Skoda Enyaq iV 60, Ford Mustang Mach-E Extended Range RWD, Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus a Fiat 500 42kWh v letných a zimných podmienkach.
Podmienky počas testov
V rámci júlového letného testu bolo počas testovania na skúšobnej dráhe v anglickom Bedfordshire pokojné počasie bez dažďa s teplotou v rozsahu 17 až 24 °C. Takže môžeme povedať, že teploty kolísali okolo optimálnej teploty pre batérie elektromobilov (okolo 20 °C). Klimatizácia vozidiel bola nastavená na 21 °C a vozidlá mali svetlá v automatickom režime.
Počas februárového zimného testu na tej istej trati bolo pomerne veterno, pričom teploty sa pohybovali v rozpätí 3 až 7 °C. Počas testovacieho dňa nepršalo. Klimatizácia vozidiel bola nastavená na 21 °C a vozidlá mali zapnuté svetlá.
Vozidlá jazdili v režime „Normal“ alebo jeho ekvivalente. Rekuperácia bola ponechaná v predvolenom nastavení, s výnimkou modelu Porsche Taycan, v rámci ktorého bol nastavený režim „Auto“, keďže v predvolenom režime bola rekuperácia vypnutá.
Testovacia trať pozostávala z nasledujúcich úsekov:
- 4,2 km dlhý segment pre simuláciu jazdy v meste, v rámci ktorého sa vozidlá zastavovali a rozbiehali
- 6,4 km dlhý segment, kde sa jazdilo stálou rýchlosťou 80 km/h
- 13 km dlhý segment, kde sa jazdilo stálou rýchlosťou 113 km/h
Vozidlá jazdili v konvoji spolu s ďalšími piatimi, pričom na konci každého kola sa vymenili vodiči aj poradie vozidiel.
Výsledky
Hneď na úvod tejto časti musíme žiaľ uviesť, že v prípade elektromobilu Tesla Model 3 Long Range je porovnanie veľmi skreslené a de facto irelevantné. V zime bola totiž testovaná vylepšená verzia modelu s vyššou dostupnou kapacitou batérie. A navyše mali tieto modely aj rozdielne kolesá – štandardné 18″ Aero (zimný test upgradovaného modelu) vs. príplatkové 19″ (letný test „pôvodného“ modelu).
Model | Dojazd v lete | Dojazd v zime | Rozdiel |
Ford Mustang Mach-E | 486 km | 398 km | 18 % |
Porsche Taycan | 452 km | 360 km | 20,1 % |
Škoda Enyaq iV | 333 km | 280 km | 15,7 % |
Fiat 500 | 225 km | 190 km | 15,2 % |
Tesla Model 3 | 457 km | 452 km | 1,1 % |
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd najlacnejšej Tesly pri teplote 1 °C vs. 20 °C v testoch Bjorna Nylanda
Obrovský test zimného dojazdu 20 populárnych elektromobilov
Analýza poklesu dojazdu elektromobilov v zime dáva kredit najmä modelom od Tesly
20 komentárov
Výsledky sú dosť očakávateľné. Rozdiel 15 až 20 %. Je to zrejme v pohode.
A ked bude minus dvadsat ?
Potom si odrátaj 50% dojazdu. Spaľovák však často ani nenaštartuješ.
Pri nula stupňov ohrev spotrebuje cca 3kw energie, za hodinu je to 3kwh.. pri mínus 20 5-6kw, záleží či ma elektromobil tepelné čerpadlo.. spalovak zohrieva auto odpadovym teplom z motora, takže v tomto smere „šetrí“ palivo,, ale neplatí to hneď po naštartovaní, keď je motor chladný.. trvá výrazne dlhšie kým sa auto a motor zohreju,, spotreba elektromotora pri mínus dvadsať je rovnaká ako pri plus dvadsať hneď od „naštartovania“.. ďalší limitujúci faktor je rozdielna spotreba pri suchej a mokrej, resp zasnezenej vozovke ( kvôli valivemu odporu pneumatík).. pri výrazne neefektivnom spalovaku celková spotreba percentuálne az toľko nenarastie ako pri elektromobile.. ak chcete porovnávať spotrebu, energetická hodnota benzínu je 9,7kwh/l… Teda auto so spotrebou 7l/100km spali takmer 70kwh energie, pri porovnateľných podmienkach má podobne veľký elektromobil spotrebu 15-20 kwh
3kwh kurenie na hodinu mi este nikdy nezozralo, vysoka spotreba 3-5kwh je prvych par minut, ale pri dlhsej jazde za hodinu to byva okolo 1kwh a to aj pri mrazoch -10C-0C co boli tuto zimu.
Spalovak pravdepodobne nenastartujes a ked aj, tak si slusne pockas, kym sa zohreje.
Pri EV hovoria ine testy, ze max rozdiel moze byt 30% oproti letnemu dojazdu. V kazdom pripade tento dojazd pri ev sa pomerne presne ukazuje na palubke narozdiel od „plavajuceho“ dojazdu a fake optimistickej spotreby zobrazovanej v spalovakoch.
Spalovak pri -20 v pohode nastartujes. Alebo mas pocit ze v najchladnejsich oblastiach sveta pouzivaju elektromobily? Aspon sa prestante klamat. Rozdiel v spotrebe benzinu (lebo/zima) mam max 10%.
Jasne pri -20C spalovaky startuju ako nic a preto maju v skandinavii po parkoviskach krabice so zasuvkami na ktore pripajaju na noc elektricke vyhrievanie spalovakov. 🙂
A zaujimave ze je tam najviac EV, asi ich omrzel pohodlny zivot so spalovakmi v zime a tak si ho komplikuju s EV. :))))
Asi tam potom nebude len -20. Pri minus dvadsat startuju dvadsatrocne diesle tak nezavadzajte a neidealizujte vo vsetkom elektromobil.
Som rad, ze rachotiace zvuky a vybracie horko-tazko nastartovaneho studeneho dizla uz nikdy na svojom aute nezazijem. Trapenie 12V baterie dizla je enormne.
Elektromobil funguje aj pod -30 stupnov, Voci spalovaku z 12V baterie potrebuje na „nastartovnie“ len cca desatinovy prud (okolo 20A) na cca 2 sekundy, potom uz vsetko funguje z 400V baterie. Moj 8-rocny BEV ma povodnu 12V/35Ah bateriu, ktora ma uz len cca polovicu pvodnej kapacity, no pre elektromobil to staci.
Tak, teď mi řekni, kolik dní v roce je -20 na Slovensku, protože to jediné tě může zajímat. Taková ta póza, ale co chudáci Norové je maximálně trapná a ve skutečnosti tě nikdo jiný moc nezajímá.
pri minus 20 , benzinaky chytia len tak tak……naftaky len s Bozou pomocou aj to nie vsetky…..a auticka na baterku sa ani nepohnu……..darmo tu budete teoriu s realitou kombinovat……
Ziadna teoria, „auticko na baterku“ funguje aj pri -36 stupnoch.
extremny test tu: https://…
nejde sem dat linku?
https://…
A kolko prejde ? 100 metrov ?
Zase ziadne fakty, len urazlivy komentar „A kolko prejde ? 100 metrov ?“ Prejde len o nieco menej ako pri vyssich teplotach.
https://www…
ak linka nefunguje zadaj do googla:
Model X extreme testing in -36°C/-33°F
Mam pol roka Enyaq 80 v októbri som mal ráno po vytiahnutí z nabíjačky plánovaný dojazd cca 400km a počas zimy to bolo občas len 180km. Pravdu povediac nebyvat v RD bol by to problém. Spustiť ohrev z batérie zoberie aj 10% ja som si auto ohrial ešte na nabíjačke. Ďalší mínus že baterka nemá rada plne nabitie a vybitie. Čiže najviac som nabijal na 90% a to je ďalších pár km menej. Pri kúpe EV treba vidieť koľko denne prejdete, ak nabíjate doma ak takú možnosť nemáte kde to budete robiť a za koľko. Ja mám 16000 km a spotreboval som 3450kwh. Aké to bude v lete s klímou uvidím.
To fakt? Ja by som reklamoval ked dojazd v chlade menej ako 45% u noveho auta.
Na vyhriatie 7,7kwh? Taku hodnotu spottreby kurenia som este nikdy nevidel ani za cely den jazdenia s odstavkami nieto len na vyhriatie. A to nemam garaz cize vyrazal som s celu noc premrznutym autom ked rano bolo aj -8C a mrzlo aj zvysok dna. Pravda vykurujem iba na 18C kedze byvam v zime obleceny viac nez len v tricku a kratasoch. 🙂 Vyhrievanie sedadla a volantu tiez pomaha.
Bateria nema rada dlhe zotrvavanie v stave max nabitia alebo vybitia. Ked v dome auto parkuje na nabijacke nieje problem nacasovat nabitie aby blolo na 100% chvilu pred odchodom. Tiez nieje tragedia dorazit so SOC blizko 0% ked hned po jazde sa zacne nabijat. Dokonca pokial viem sa odporuca obcas dosiahnut hranicne hodnoty i ked zalezi od konkretnej chemie.
A pri modernych autch 0% nie je skutocna nula, ani 100% nie je skutocnych 100%, BMS sa stara aby uzivatelsky sa tieto hodnoty realne na clankoch nedosiiahli.
Je to kazdeho vec, ale prehnana uzkostlivost by nemala branit praktickemu uzivaniu ziadnej veci.
VW musi este popracovat na efektivite. Tepelne cerpadlo ID.X a klonov je hotove nestastie, zimna spotreba casto vyssia ako u verzie bez TC. No vyzera to tak ze ani v 3. verzii softveru s tym nic neurobia… obavam sa, ze system TC nenavrhli dobre hardverovo, takze sw updaty asi nepomozu. Nechapem, ze inak vyborny elektromobi predavaju takmer dva roky a nic s TC nerobia.
Dobrý deň, vaše info ma zaujalo, najma ten katastrofalny rozdiel leto -zima. Mám už 4 roky tesla X, priemerná spotreba 23 kw/100 km po 131 tis km. Mám grátis supercharger, takže ho zrovna nešetrím. Čo ale dávam do pozornosti, mám mesiac Tesla Y, long range, 3100 km a spotreba 16 kw ( a v tom je aj -6 ráno , aj dáke 200 km/h skúšanie po dialnici ). Bežne jazdím po meste so spotrebou 13 kw. Rozdiel pri chladnom počasí (kúrim na 23 ) a vypnutom kúrení je max 2 kw/100 km. Skutočne musím povedať , že všetky automobilky sú ešte stále velmi ďaleko za teslou, keďže tu hovorím o 2030 kg vážiacom , 4,75 m dlhom , Povedzme SUV na 20-kach kolesách a s výkonom 500 koní … A v neposlednej rade pripomeniem, že auto stojí 60 tis s DPH, čiže v tej výbave a 4×4 stojí Enyaq tolko isto