Vedci z centra SLAC-Stanford Battery prišli so zaujímavým objavom ohľadom životnosti batérií elektromobilov na báze cyklov. Tá má byť podľa zistení v skutočnosti podstatne dlhšia, keďže používanie batérií v reálnych podmienkach má menší dopad na degradáciu ako laboratórne testy životnosti.
Mnohé štúdie a analýzy dospievajú k záveru, že batérie elektromobilov „vydržia“ v skutočnosti dlhšie ako sa predpokladalo či očakávalo. A nedávny výskum vedcov z centra SLAC-Stanford Battery (spolupráca Stanford University a SLAC National Accelerator Laboratory) publikovaný v odbornom časopise Nature Energy môže odhaľovať, prečo je tomu tak.
Mnohí stále veria mýtu, že v elektromobiloch treba meniť batérie každých 3 až 5 rokov. Prax však ukazuje, že je to nezmysel. Podľa samotných laboratórnych testov jednotlivých batérií je bežná cyklická životnosť batérií tisíce nabíjacích/vybíjacích cyklov. To by malo v praxi znamenať, že elektromobilom zabezpečia nájazd státisíce či dokonca milióny km, kým klesne ich kapacita o 20 až 30 %. Ak teda nedôjde k predčasnej poruche, čo je ojedinelý jav.
Kľúčové zistenie
Vedci zo SLAC-Stanford Battery vo svoje aktuálnej štúdii uvádzajú, že v skutočnosti je cyklický výkon batérií ešte oveľa vyšší. Záťaž v reálnych podmienkach, teda pri bežnom používaní v elektromobiloch, má byť totiž pre „cyklické zdravie“ menej negatívna ako laboratórne testy „životnosti“.
Pri vývoji batérií sa podľa vedcov v laboratórnych podmienkach bežne testuje ich možná životnosť vybíjacími a nabíjacími cyklami s konštantnou rýchlosťou. Výskum však mal ukázať, že „skutočná jazda s častým zrýchľovaním, brzdením, ktoré trochu nabíja batérie, zastávky na nákup a niekoľkohodinový odpočinok pre batérie im pomáha vydržať dlhšie“. A to cca o tretinu až 40 %.
Výskum pritom napr. odhalil koreláciu medzi ostrou krátkou akceleráciou elektromobilu a pomalšou degradáciou jeho batérie. A to má byť presný opak doterajších predpokladov.
Nielen cyklické, ale aj časové starnutie
Aj tento výskum potvrdil, že sa netreba sústreďovať na zdravie a životnosť batérie len v súvislosti s cyklovaním (nabíjanie/vybíjanie). Pri nenáročnom používaní elektromobilu (dochádzanie do práce, po deti a nákupy), kedy elektromobil väčšinou stojí, podľa vedcov zo SLAC-Stanford Battery totiž na degradáciu batérie viac vplýva faktor času ako počet nabíjacích/vybíjacích cyklov.
Cykly naopak vstupujú do popredia pri väčšej vyťaženosti, napr. pri komerčnom využití elektromobilov (autobusy, dodávky a pod.). Našťastie pri bežnom používaní elektromobilov je vzťah vplyvu cyklov a času v rozsahu „sweet spotu“.
Zdroj: Stanford Univesity
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Analýza poklesu kapacity batérií 7 000+ elektromobilov ukázala „prekvapivé výsledky“
Batérie elektromobilov by mali prežiť vozidlo, naznačujú aj dáta od Geotab
Správne prvé nabitie môže zásadne predĺžiť životnosť batérie, tvrdia vedci zo Stanfordu
ODBER NOVINIEK
Jeden komentár
Čo by som dal za to, keby sa hovorilo o tom, že kapacita batérie je oveľa vyššia, ako sa zistilo pri laboratórnych skúškach, a píše v technických informáciách výrobcu BEV! 🙂