500-km dojazd za 15 min nabíjania avizuje automobilka Zeekr vďaka „zlatej“ LFP batérii

6

Z Číny prichádza ďalšia zaujímavá oficiálna správa ohľadom novej batérie, ktorá má zabezpečiť extrémne rýchle nabíjanie elektromobilov. Tzv. Golden Battery od automobilky Zeekr je pritom už v sériovej výrobe a do prvého vozidla sa dostane čoskoro. A nemá byť drahá.

Automobilka Zeekr, ktorá už predáva svoje elektromobily aj na prvých európskych trhoch, patrí pod veľký čínsky automobilový koncern Geely. V ňom tiež nájdeme napr. značky Volvo, Polestar, Lotus či Lynk & Co. Prémiová značka Zeekr, ktorá bola založená pomerne nedávno, bude pritom zdá sa technologickým lídrom v rámci koncernu.

Dôkazom toho môže byť aj nedávno predstavená interne vyvinutá batéria „Golden Battery“ s vynikajúcimi parametrami a bezpečnostnými charakteristikami, o ktorej podrobnejšie informovali weby CarNewsChina a CnEVpost. Zeekr pritom uvádza, že ich „zlatá“ 800-V batéria s lacnejšou chémiou LFP je najrýchlejšie sa nabíjajúcou sériovou batériou pre elektromobily na svete a zároveň LFP batériou s najvyššou mierou využitia objemu.

Najvyššie objemové využitie

Zeekr uvádza, že Golden Battery aktívne využíva až 83,7 % z celkového objemu batériového packu. A to vďaka „sendvičovej štruktúre“, ultratenkým separátorom a integrovanej podstave. Pre porovnanie Zeekr uvádza, že bežné LFP batérie dosahujú mieru využitia 66 % a ternárne batérie (napr. NMC) 72 %.

zeekr golden battery

Zdroj: Zeekr via Carnewschina.com

Výnimočné parametre nabíjania

Oveľa zaujímavejšie sa ale javia parametre, ktoré súvisia s rýchlosťou nabíjania. Vďaka podpore maximálneho nabíjacieho výkonu 500 kW a koeficientu nabíjania 4,5C má totiž batéria počas 15 min nabíjania v rámci SoC rozsahu 10 až 80 % získať dojazd 500 km pravdepodobne podľa „benevolentnejšieho“ čínskeho cyklu CLTC.

Ďalším prekvapením je, že rýchlosť nabíjania sa má pri teplote -10 °C zvýšiť o 25 % a že krátkodobý vybíjací výkon môže byť počas 3 sekúnd až 16C, teda 16-násobkom kapacity batérie vyjadreným v kW (batéria s kapacitou 100 kWh by tak mala ponúknuť krátkodobý výkon až 1 600 kW).

Čo cena?

Podľa toho, čo uvádza Zeekr, ich novinka by nemala byť exkluzívnou superdrahou batériou. Batérie Zeekr Golden Battery majú mať o 14,8 % nižšie náklady ako ternárne batérie s rovnakým výkonom. Otázkou však je, ako drahé sú ternárne batérie s rovnakým výkonom.

Mimochodom, názov Golden Battery nie je náhodný, keďže „telo“ batérie od Zeekru je pokryté izolačnou fóliou zlatej farby, ktorá „odolá“ napätiu až 4 000 V a ktorá má zvýšiť odolnosť batérie o 27 %.

zeekr golden battery

Zdroj: Zeekr

Čoskoro v prvom elektromobile

Ďalšou dobre znejúcou správou je, že „zlatá“ batéria je podľa spoločnosti Zeekr v sériovej výrobe cca 1 týždeň a prvý elektromobil vybavený Golden Battery vstúpi do predaja o pár dní – 27. decembra. Ním bude novinka značky Zeekr, sedan strednej triedy Zeekr 007 so 100-kWh batériou a dojazdom 870 km (CLTC).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na trh sa chystá LFP batéria s ultrarýchlym nabíjaním („400 km za 10 min“) od giganta CATL
Automobilky už majú testovať LFP batérie so „6-min“ nabitím a dlhou životnosťou od Destenu
„Vstupný“ Zeekr X a Zeekr 001 s dojazdom 620 km sa dajú predobjednať v EÚ. Koľko stoja?
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

    • To majú aj teraz ….. veľa elektromobilov dosiahne maximálny výkon len na krátku chvíľku. Niektoré automobilky o tom aj informujú, že na maximálny výkon je potrebne, aby mala batéria správnu teplotu, správne SoC a len v takom prípade je možné na krátky čas využiť maximálny výkon.
      Áno môže to vyzerať ako v Rýchlo a zbesilo s „Nitro“ 🙂
      Jeden jediný rozdiel je že elektromobil môže mať výkon ako lokomotíva 😀 😀 😀
      To sa už približuje výkonu Dragstra v podaní rodinného sedanu 😀

  1. Som zvedavy kedy bude stanoveny “zlaty” standard pre bateriovu chemiu ale aj velkost a modularnost lebo sa mi zda ze kazdy ma tu svoju, k tomu velmi vela novych univerzitnych vynalezov.. Snad do 10 rokov sa to ustali?

    • Áno štandartizácia ako je AA a AAA je potrebná! Možno raz bude možnosť, kúpiť si auto, a k tomu vybrať si batériu od rôznych výrobcov! Teraz však vládne „divoký západ“ a „kto z koho“! A to ešte chvíľku potrvá, lebo batérie klíčia, rastú, kvasia, a spejú do zrenia! 🙂

  2. Držím palce každému pokroku v oblasti batérií! Je to strategicky najdôležitejšia vec v šírení rozumnej elektromobility! Veľa zdravia a šťastia baterkárom celého sveta do roku 2024! 🙂

Pridajte komentár