Blíži sa batériová „revolúcia“? VW a QuantumScape idú spoločne industrializovať solid-state batérie

13

Solid-state batérie, ktorým sa zvykne prisudzovať revolučný potenciál, sa zdá sa približujú industrializácii. A to aj vďaka dnes oznámenej dohode medzi koncernom VW Group a americkým vývojárom solid-state batérií QuantumScape, ktorej cieľom je priviesť tieto batérie do masovej výroby a elektromobilov.

Solid-state batérie s elektrolytom v pevnom skupenstve (na rozdiel od bežne používaného kvapalného či gélového elektrolytu) od spoločnosti QuantumScape sú podľa amerického vývojára „navrhnuté pre výnimočnú energetickú a výkonovú hustotu, rýchle nabíjanie a robustný bezpečnostný profil“.

To sú pritom aj všeobecné očakávania od batérií tohto typu, ktoré vyvíja mnoho spoločností či vedeckých pracovísk. Doteraz sa však nedostali do masovej výroby. A to chcú aktuálnou dohodou zmeniť spoločnosti QuantumScape a PowerCo, ktorá je dcérou koncernu VW Group špecializujúcou sa na batérie.

Batérie až pre milión áut ročne

Dohoda ohľadom industrializácie zahŕňa aj neexkluzívnu licenciu, ktorá umožní koncernu Volkswagen Group vyrábať solid-state batérie od QuantumScape v továrňach dcérskej spoločnosti PowerCo. A to v objeme až 40 GWh ročne s možnosťou rozšírenia na 80 GWh ročne, čo má vystačiť pre cca 1 milión koncernových vozidiel ročne.

quantumscape solid-state

Zdroj: VW Group

„Na aktivitách v oblasti industrializácie sa bude podieľať veľký špecializovaný tím zložený z odborníkov z oboch spoločností,“ píšu spoločnosti VW Group a QuantumScape vo svojej tlačovej správe. A dodávajú, že tím sa zameria na produkt, ktorý bude škálovateľný pre integráciu v rámci elektromobilov koncernu VW Group.

QuantumScape aktuálne na margo svojej batérie uvádza, že tá je založená na proprietárnom keramickom separátore v pevnom skupenstve, ktorý umožňuje použitie čistej lítium-kovovej anódy. Táto inovácia má pritom priniesť výnimočnú energetickú a výkonovú hustotu, rýchle nabíjanie a vysokú mieru bezpečnosti.

Skoršie testy zo strany VW

Začiatkom tohto roka VW Group informoval, že mal možnosť otestovať A-vzorku 24-vsrtvového bezanódového lítium-kovového solid-state článku od QuantumScape. Test mal pritom ukázať, že kapacita článku po vyše 1 000 nabíjacích/vybíjacích cykloch degradovala len o 5 %. Nemecký koncern vtedy tiež uviedol, že solid-state článok už skôr splnil požiadavky v oblastiach rýchleho nabíjania, bezpečnosti a samovybíjania.

quantumscape solid-state

Zdroj: VW Group

Ďalšie známe špecifikácie

Dnešná tlačová správa žiaľ nepredradila nič ohľadom konkrétnych špecifikácií solid-state batérií od QuantumScape. A na stránke amerického vývojára toho v tejto oblasti tiež veľa nenájdeme. Dozvedáme sa však aspoň, že batéria má umožniť nabíjanie z 10 na 80 % pod 15 min, čo aktuálne už neoslní. Číňania totiž začínajú do prvých elektromobilov zavádzať LFP batérie, ktoré sa nabíjajú rýchlejšie.

Na webe spoločnosti sa tiež nachádza graf, podľa ktorého ich technologická platforma po spárovaní s LFP katódou má mať objemovú energetickú hustotu v rozmedzí cca 500 až 600 Wh/l. A po spárovaní s NMC katódou to má byť okolo 1 000 Wh/l. Spoločnosť QuantumScape taktiež uvádza, že eliminácia hostiteľského anódového materiálu znižuje náklady.

quantumscape solid-state

Zdroj: QuantumScape

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Spoluzakladateľ Tesly hovorí, že solid-state batérie od QuantumScape sú veľkým prielomom
VW Group založil batériovú spoločnosť PowerCo. Má priniesť o polovicu lacnejšie batérie
Mercedes ide testovať „revolučné“ solid-state batérie
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

13 komentárov

  1. To znie velmi dobre. VW nakupuje v amerike od Rivianu cez QuantumScape. Predtym podiel v Xpeng v Cine. Lepsia cesta ako 50 rokov zaostavat v celom spektre BEV. Cize o nejakych 5-10 rokov cakajme prve vysledky..

  2. A co s elektromobolitou na Slovensku? Dokedy budeme dychat tie sajrajty z vyfukov a pocuvat strielajuce vyladene výfuky ? Vlada zatiaľ nevyjadrila.

    • Dokedy? Nuž, u nás na Slovensku s touto mentalitou ešte aj v polovici tohto storočia budú ľudia kupovať 20-ročné dízlové jazdenky, lebo veď nás Brusel nedonúti kupovať tieto elektrické sprostosti. Ako majiteľ TM3 žijúci na dedine môžem smutne potvrdiť z vlastnej skúsenosti – veď my tu na Slovensku máme radi, keď nám vehíkul pod prdelou robí vrrrrrrm vrrrrrrm…

    • Abi sa nevyjadri. Uz by najblizsie nebola vlada z nich… Ved aj (za mna inak celkom rozumny) Risko si spravil posledne kampan na svojom Bcku. Ako strasne drahe su tie elektromibily hnusne. Len zabudol ze na to Bcko moze mat LR Teslu 3ku napr. A este zabudol ze vlastne jazdi na Mirai. Je to mindset slovace. Kym to nebudu mat cesi a rakusaci bezne, kym to nase zavistlive oci neuvidia ako nieco lepsie, tak budeme smrdet dieslom.

    • ak si pozries tie hejterske komentare na FB a pod..tak to este dlho potrva…

      sme proste raz sprosty narod… co je skoda (ale na nasa)

  3. V dnešnom svete, kde je všetko hyper a mega treba povedať, že solid state batérie nie sú revolučné, ale evolučné. Je pekne vidieť, ako masívne investície prinášajú kontinuálne zlepšovanie a hlavne ekonomicky postavili ICE do kategórie druhoradej technológie. Keď máte dnes moderný veľkosklad so spaľovacími vysokozdvižnými vozíkmi skrachujete. Presne do podobnej polohy sa dostala väčšina užívateľov úžitkových áut. Ford ktorý má zaostalé batériové technológie tvrdí, že TCO úspory pri Ford eTransit oproti ICE sú až do výšky 40% percent. Ak v EU automobilky konečne nasadia lacné batérie s dobíjaním 5C a viac, uvidíte ten frmol…
    Kto nevymení ICE skrachuje. Aj bez akýchkoľvek dotácií a ciel, ktoré iba krivia trhovú súťaž!

    Je načase protestovať proti abnormálnym clám aj dotáciám u svojich volených zástupcov a prinútiť EU oligopoly k inováciám a férovým cenám BEV. Kartelové dohody a veľké kolosy treba rozbiť na menšie životaschopnejšie firmy, presne ako sa sľubovalo po prúsere v kríze 2007. Odvety sa stal presný opak a došlo k ďalšej koncentrácii a obmedzeniam trhovej súťaže. Výsledkom nemôže byt nič inšie, iba väčšie systémové zlyhanie, ako v roku 2007.

    Aktuálne odporúčam pozrieť na extrémne pády predaja STELANTIS v USA. V Číne sa im to už pred časom stalo. Na rade je ich zaostalá modelová rada v EU. Začína to pekne škrípať…

    • STLA platforma je fajn, aj MEB aj ostatne co bud nakupili alebo vyvinuli v EU, len to nevedia nacenit, aby si pytal „od 47“ za nieco co Tesla predava uz dlhe roky za ~40? Teraz sa bavime o platforme, to ze je to lepsie spracovane, designivane atd je skor subjektivne/lokalizacia pre market ktoru Tesla nerobi aby to nebolo drahe. Cina ani nehovorim co dokaze ponuknut. A umelo clom a neviem cim vytvarat bublinku. Ved CEOs a papalasi to podrzia este 5r, zarobia na zlate padaky a potom to praskne tak, ze sa nestihneme cudovat.

  4. Vy „ČISTOTNÍ“, čo furt nariekate, uvedomte si, že bez prevádzky vozidiel so spaľovacími motormi by sa svet zastavil, a prakticky nič nevyrobilo !!! Ste vo svojich vyjadrenia pokrytci !

    P.S. Fandím elektromobilite a elektropohonom všeobecne, ale netrepem koniny, aby som sa nadnášal akýmsi purizmom nad ostatnými !!!

    • Nikto nehovori ze zajtra a vsetko naraz. Ale kde ma evolucia zacat ked nie tam kde su peniaze, kde to ekonomima dovoli? Budeme cakat ze v Afrike? Ked sme ako krajina permanenetne na chvoste adopcie, aj za Rumunskom? Nieco je zle, to sa tu debatuje. Nie ze vsetky dkeslove kamiony zajtra zastavia. A teda aj tam, ako tu jeden pise, zacina evolucia. Debato al som s kurierom co mal EV Opel, nevedel si to vynachvalit.. Prichadza to vsade, ale postupne

  5. Musím zopakovať zo včera:

    VW trpí „elefantizmom“! Dnes je to obor na hlinených nohách, neschopný pružnej formy práce! Ak nedôjde k vnútornej revolúcii v koncerne, dostane sa do krízy, manažmenty odídu so zlatými padákmi tak, ako to bývalo doteraz, a VW zožerú Číňania ako pirane !!!

    Za obeť tak padne aj tento sľubne vyzerajúci projekt s batériami! Smutné, však!

    Akcionári VW, panebože, spamätajte sa !!! 🙂

Pridajte komentár