Čínske automobilky nie sú pre „Európu“ hrozbou, tvrdí šéf VW Group. Z čoho vychádza?

14

Mnohí odborníci či predstavitelia „svetových“ automobiliek považujú čínskych výrobcov áut, predovšetkým elektromobilov, za hrozbu pre tradičné automobilky. Šéf koncernu VW Group si to však nemyslí. Teda to aspoň tvrdí. Minimálne niektoré jeho argumenty ale môžu byť pochybné.

Portál Automobilwoche na základe slov šéfa spoločnosti Volkswagen Group Olivera Blumeho uvádza, že nemecký koncern nepovažuje čínske automobilky za hrozbu, ale konkurenciu. Blume pritom hovorí, že „Číňania sa v ostatných desaťročiach naučili vyrábať autá.“

„Know-how, kvalita, dedičstvo“

Šéf VW Group „upokojuje“, že nemecký koncern má „know-how v oblasti vozidiel, úroveň kvality a dedičstvo značky“. Nuž, know-how veru áno, ale v oblasti spaľovacích áut. V rámci nastupujúcej elektromobility však majú Nemci zjavne problémy. Veľké napr. v oblasti softvéru.

A na najväčšom automobilovom trhu, v Číne, sú v oblasti elektromobilov zdá sa nekonkurencieschopní. O tom môže svedčiť, že s elektromobilmi min. pre tamojší trh im budú pomáhať čínske automobilky Xpeng a SAIC. Poukazovanie na úroveň kvality je diskutabilné, keďže čínske autá v tomto smere vo všeobecnosti urazili kus cesty, čo naznačujú aj skúsenosti majiteľov a motoristických novinárov zo „Západu“. Otázne tiež je, ako bude „dedičstvo značky“ relevantné pre nastupujúce generácie v ére elektromobility. Dedičstvom koncernu je pritom aj „DieselGate“.

Nepredpokladá cenovú výhodu Číňanov v Európe

Blume taktiež tvrdí, že zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by čínske automobilky chceli na európskom trhu preraziť nízkymi cenami. Podľa neho doma v Číne dokážu vyrábať vozidlá cca o 20 % lacnejšie, ale v Európe sa má táto nákladová výhoda vytrácať. Dôvodom majú byť „vysoké náklady na prispôsobenie vozidiel európskym požiadavkám a vybudovanie distribučnej siete.“

Na vývoj cien čínskych elektromobilov v Európe sme pritom veľmi zvedaví. Blume má pravdu v tom, že aktuálne sú čínske elektromobily na starom kontinente podstatne drahšie. Otázkou však je, či to nie je najmä tým, že svoju cenovú stratégiu na úvod prispôsobili všeobecným cenám elektromobilov na európskom trhu.

Číňania pritom môžu mať potenciál znížiť „európske“ ceny, keď to uznajú za potrebné. A hlavne majú potenciál dovážať do Európy lacnejšie elektromobily z nižších segmentov, ktoré na starom kontinente chýbajú. Čo sa týka nákladov na výrobu, my sme z odborných kruhov zachytili konsenzus, že Číňania dokážu doma vyrábať svoje elektromobily s nákladovou výhodou cca 30 % a nie 20 %, ako tvrdí Blume. Ich výhodou pritom môžu byť ďalšie úspory z rozsahu, keďže produkčná kapacita elektromobilov rastie v Číne ako nikde inde, ako aj rýchlosť vývoja a zavádzania inovácií.

„Spaľováky ako výhoda“ VW Group

Minimálne z časti môže zvláštne vyznievať aj Blumeho tvrdenie, že výhodou Volkswagen Group v porovnaní s „čistými“ výrobcami e-áut ako Nio a BYD je to, že majú spaľovacie autá. Tá má spočívať v tom, že spaľováky im pomáhajú financovať transformáciu smerom k elektromobilite.

„Elektromobilky“ však samozrejme nemusia financovať žiadnu transformáciu, keďže rovno vyrábajú elektromobily. Blume ale mohol narážať na to, že napr. spomínané Nio aktuálne vyrába elektromobily so stratou, a tak nemá odkiaľ čerpať zisk. Nio a ďalšie z úspešnejších „elektromobiliek“ však majú zdá sa zatiaľ oveľa väčšiu dôveru investorov v rámci e-mobility éry ako tradičné automobilky, takže si vedia zabezpečiť potrebné financovanie. Mimochodom, čistým výrobcom elektromobilov je aj čínsky Xpeng, do ktorého VW nedávno investoval a s ktorým uzavrel dohodu ohľadom spoločného vývoja elektromobilov pre nemeckú značku.

Pre istotu tiež dopĺňame, že spomínaný BYD nie je čistokrvná „elektromobilka“. Tá vyrábala aj autá so spaľovacím motor, pričom ešte stále vo veľkom produkuje plug-in hybridy. A aktuálne je najväčším výrobcom áut do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy) a druhým najväčším výrobcom elektromobilov. Podiel elektromobilov pritom stúpa a prudko stúpajú aj zisky spoločnosti.

Nuž, uvidíme. Dúfame, že Blumeho vyjadrenia sú skôr marketingom a že si VW v skutočnosti uvedomuje potenciálnu hrozbu zo strany čínskych automobiliek. Ich podcenenie by totiž nemuselo dopadnúť dobre. Každopádne Blume tiež hovorí, že rastúca konkurencia ich núti byť lepšími a tvrdo pracovať na znižovaní nákladov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW má byť v dokonalej búrke a jeho budúcnosť v ohrození, uvádza sa v správach z Nemecka
Čínske automobilky sú hlavnou konkurenciou, nie Toyota či GM, hovorí šéf Fordu
Dôvera Nemcov voči čínskym elektromobilom rastie | Prieskum
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

14 komentárov

  1. Všetko je „tak trochu pravda“! VW sa však nesmie spoliehať na problémy a nevýhody Číňanov pri príchode na európske trhy! Ak Blume a Schäfer niečo „prepísknu“, tak ich vyhodia so „zlatým padákom“, a koncern na to doplatí miliardovými stratami, a možno aj svojou existenciou! Tam môže byť „pes zakopaný“ !!!

  2. VW je mrtva firma, len o tom este nevie… sudruh sa bude onedlho velmi cudovat… v cine uz musia predavat za tretinove ceny oproti EU aby sa tie ich sracky predali…

    • Ako to pôjde vo VW ďalej, nedokážem tak jasnovidecky predvídať ako ty. Dovolím si len poznamenať, že testy pripravovaného klasického Superba, Passata a Tiguana sú vcelku priaznivé.
      Nie sú to sračky. Aj to, že sa za dané ceny dobre nepredávajú VW elektroautá neznamená, že sú to sračky, len nie sú na špičke, a v Číne si domáci začali viac považovať vlastné autá (národná hrdosť?), ktoré majú pokrokovejšiu elektroniku a trendy dizajn. Daj tomu čas, veď nás to priamo nestojí ani cent! 🙂

      • Cas su peniaze. A ak ti prestanu verit investory tak nemas peniaze, nemas cas.
        Superb, Passat a Tiguan je len posledny vystrel do tmy aby oslovili este tych ktory su zaryto proti elektrmobilom. Proste este poriadne podojit, a to im ani nezazlievam.
        Ale co potom? O 3 roky chcu ponuknut ID.2 GTI na platforme MEB z 2020. To uz asi nebude konkurencie schopne.
        Audi a Porshe budu uz Cina, a nic vlastne mat nebudu lebo to teraz nerobia.
        Kedy a kde chcu vyuzit svoju historiu, a know-how? Ved nic vlastne okrem starej MEB nemaju.
        Kto bude chciet utratit svoje peniaze za historicku platfornu – navonanu zdochlinu?
        Nemci to uz teraz nechcu, a o 3 roky to bude chciet niekto? Asi len tí co si kupia dnes noveho Superba a potom im ukazu umierajucu MEB a oni si budu mysliet ake super auto :D, nalakaju ich na: „casom overenu kvalitu“ (smiech do kolien).
        Kupte si Nokiu 3310 Posledny mobil s oblubenymi tlacidlamy 😀
        Radsej ludia utratia peniaze za novodobu techniku, a ako to je pri mobiloch, nikto sa nepozera kto to vyraba ale ake to ma parametre a to budu tie cinske svetelne roky dalej ako MEB s maly tupym displejom za volantom.
        A ci nas to nieco stoji? Stoji! Ak skrachuje akakolvek europska automobilka tak to bude mat dopad na desattisice ludi v Europe. A ak to bude VW tak slovensko a BA ma vymalovane, 3-4 tisic ludi priamo v zavode a dodavatelsky retazec tak 5-8tisic ludi a to vsetko pride o pracu ak to Blume posere.
        Paci sa mi Tesla ale chcem aby nase automobilky zabrali a nevyhovarali sa na baterie a software. Spravte vlaste baterie a software aby to bolo za rozumne peniaze a kupim tom. Ale MEB je uz teraz nepouzitelna, takze MEB nie.

        • PIPO, ako sa zvykne hovoriť, sám by som to lepšie nenapísal! 🙂 Možno sa budeš diviť, ja nie som zaryto proti elektroautám, ja im veľmi fandím, ale dnes by som si nekúpil FHEV, PHEV a ani BEV, lebo nemajú parametre a ceny podľa mojich predstáv! Súčasné autá s ICE a Euro 6 nie sú až takí démoni zla, ako sa to často prezentuje. Ak nám 160 rokov slúžili a pomáhali s pokrokom, vozili nás do jaslí, škôlky, školy, do práce a k lekárovi, tak by sme to s nimi mali tých pár rokov života, čo pred sebou ešte majú, vydržať s noblesou. Čo ty na to?!

          P.S. Ak sa EU automobilky neudržia, bude to nielen smutné, ale aj ekonomicky tragické pre celú našu ekonomiku! …..

        • Problem budu mat rodili Blavaci, ale polovica VW zamestnancov-vychodnarov sa vrati domov a pojdu robit do Volva, alebo inej Cinskej fabriky na vychode SK. 🙂

        • Výborne napísané.
          Mimochodom, Čína si na to už prpravuje aj Juan – kým sa neprijme BRICS mena, tancuje si s kurzom podľa potreby.
          Už čoskoro sa dozvieme, aká je vlastne EU vo svojom rozhodovaní nezávislá 🙂

Pridajte komentár