Toyota prehodnotila vodíkový pohon a priznala neúspech modelu Mirai

15

Toyota bola (a stále je?) automobilkou s najväčšou dôverou vo vodíkový pohon v rámci osobnej automobilovej dopravy. Prístup v tejto oblasti však prehodnocuje. Zrejme aj kvôli nenaplneným očakávaniam v prípade modelu Mirai s palivovými článkami na vodík.

Autocar po rozhovore s technickým šéfom Toyoty Hirokiom Nakajimom uvádza, že japonská automobilka mení zameranie v rámci vývoja palivových článkov na vodík z osobných vozidiel na úžitkové. Taktiež priznala, že ich vodíkový model Toyota Mirai nie je úspešný. S vodíkovými osobnými vozidlami však nekončí.

Ako vieme na základe analýz či odborných názorov, pohon prostredníctvom palivových článkov na vodík je v rámci automobilov oveľa neefektívnejší ako pohon čisto prostredníctvom batérie (23/33 % vs. 69/77 % pri použití obnoviteľnej energie). A teda aj neekonomickejší a neekologickejší. A nepredpokladá sa, že by sa to časom zásadnejšie zmenilo.

Toyota nás však presviedčala, že je to budúcnosť, pričom ohľadom batériových elektromobilov šírila aj dezinformácie. A bola tiež obvinená z lobovania proti pro-klimatickým opatreniam. Veľa si pritom sľubovala od druhej generácie svojho vodíkového modelu Toyota Mirai. Na dnes končiacom autosalóne v Tokiu však Nakajima povedal, že ich pokus s Miraiom bol neúspešný. A dodal, že je veľmi málo vodíkových čerpacích staníc, pričom ich realizácia je náročná.

toyota mirai 2

Zdroj: Toyota

Zameranie na úžitkové vozidlá

Podľa technického šéfa Toyoty je oveľa jednoduchšie vybudovať vodíkovú infraštruktúru pre stredne veľké nákladné automobily. A to z dôvodu, že tieto vozidlá sa používajú v rámci ciest z bodu A do bodu B, čo má umožniť stabilnejšiu prevádzku čerpacích staníc na vodík.

Nakajima tiež povedal, že úžitkové vozidlá sú najdôležitejšou oblasťou, ktoré treba vyskúšať z hľadiska vodíkovej stratégie a potenciál vidí aj vo vozidlách typu pickup. Toto tvrdenie je pritom zaujímavé aj z dôvodu, že sa čoraz viac ozývajú odborné hlasy, aj z praxe, ktoré spochybňujú zmysluplnosť vodíka aj v rámci cestnej nákladnej dopravy.

Technológia novej generácie

Každopádne Toyota pokračuje vo vývoji palivových článkov na vodík. Tvrdí pritom, že aktuálne vyvíjaná technológia pre úžitkové vozidlá má priniesť polovičné náklady v porovnaní so súčasnou generáciou palivových článkov a má mať o 20 % vyššiu účinnosť, ako aj 2,5-násobne vyššiu životnosť ako naftový motor.

Toyota však stále nedáva osobné automobily na vodík k ľadu. Japonci totiž hľadajú možnosti, ako zmenšiť spomínanú aktuálne vyvíjanú technológiu pre úžitkové vozidlá, aby bola použiteľná aj v osobných vozidlách.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Len blázon si kúpi vodíkové auto,“ hovorí taxi služba, ktorá ich skúša
Vodík nie je dobrý už ani pre vlaky? Nemci po testovaní uprednostnili batériový pohon
Majiteľ batériového aj vodíkového auta a zároveň autor vodíkovej stratégie porovnal oba pohony
„Zastavte absurdné dotácie pre vodíkové autá“, vyzýva nemecké Združenie daňových poplatníkov
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

15 komentárov

  1. Stačí matematika základnej školy na spočítanie plusov a mínusov tohoto riešenia, ktoré sú v neprospech vodikového pohonu. Aktuálne to umocňuje rýchly rozvoj batériového akumulátora elektrickej energie.

  2. Neviem kto by chcel v svojom areali cerpacku ktora ho moze vyhodit cely do vzduchu.
    A za cenu jeden H-cerpacky moze mat firma niekolko UFC, FVE+ulozisko a este aj zopar BEV.

  3. nehadzte flintu do zita toyotaci, sulik dal do vyskumu tejto vodikovej kraviny 280 mil. eur, tak to by v tom bol cert aby na nieco neprisli 🙂 jedine ze by to uz prefetoval ten primitiv…

  4. Keď nemáš nič a nechceš vyzerať ako kretén, vytiahneš vodík. Síce stále budeš vyzerať ako kretén, no znížiš počet tých čo si to myslia. Aj keď v konečnom dôsledku, tí nie sú dôležitý. Dôležitý sú tí čo ich budú vnímať ako kreténov i naďalej.

      • dokonale? tak ne-ovladas gramatiku tak isto ako peter, predpokladam podla kraviny co napisal, peter deutz… si mysli, ze ho nespozname 🙂 nestaci pouzivat diakritiku 😉 pise sa doleziti, to uz vedia v druhej triede na zakladke… suma sumarum, petko deutz, si kreten bez ohladu na to ci sa podpises 🙂

        • Komentar hodny „krala“, nedokazal ani zdovodnit preco vodik ano a preco nie. Ale ponadaval a povymyslal si paradne.

          Tiez si myslim ze vodik nema zmysel, je nehospodarny, neekologicky a nebezpecny.
          Z Petrom uplne suhlasim.

          ps: kludne si kup Toyotu Miray. Je za lacny peniaz, a ked nedokazes pohnut rozumom tak si za svoju hlupost zaplat.

          • PIPO, ten je márny! 🙂 Žije vo vodíkovej bubline! 🙂 PIPO, ten je márny! 🙂 …………………….

          • pipo ty debilko, nechapes ale ze vobec nic… naco by som si asi kupoval mirai ked mam TM3 a cakam na CT? rozmyslaj kym nieco napises…

Pridajte komentár