Nedávno nám Toyota prezradila nové informácie ohľadom vyvíjaných „revolučných“ solid-state batérií. A aktuálne prichádzajú z Japonska ďalšie súvisiace novinky, ktoré nám túto batériu približujú.
Keiji Kaita z Toyoty koncom minulého mesiaca prezradil, že prototyp ich solid-state batérie sa nabije za 15 min. Viac potrebných údajov žiaľ neposkytol, dodal však, že na nabitie batérie je potrebné „podstatne menej“ času ako v prípade ekvivalentnej li-ion batérie.
Priznal ale, že musia vyriešiť ešte veľa problémov. Tie sa týkajú vzťahu energetickej hustoty, životnosti a bezpečnosti. Ďalším problémom je pomalá a náročná výroba, kvôli čomu zatiaľ nie je možná efektívna masová produkcia.
Aktuálne portál Nikkei informuje, že vyvíjaná a testovaná batéria s elektrolytom v pevnom skupenstve v sebe nesie fluorid-iónovú „chémiu“. Podľa vedcov má mať cca 7-násobne vyššiu gravimetrickú energetickú hustotu ako bežné li-ion batérie. Elektromobilom to má priniesť dojazd 1 000 km na jedno nabitie.
Ďalším prínosom fluorid-iónovej solid-state batérie je tuhý elektrolyt, vďaka čomu má byť okrem iného nehorľavá. Jej prototyp vytvoril tím výskumníkov pod vedením profesora Yoshiharu Uchimota z Kjótskej univerzity, a to v spolupráci s automobilkou Toyota.
Ďalšie výzvy
Okrem už spomínaných výziev, Nikkei aktuálne uvádza, že v prípade tejto batérie je ďalším problémom to, že momentálne funguje iba pri vysokých teplotách. Spoločný batériový projekt Hondy a NASA však naznačuje, že to nemusí byť neriešiteľný problém, keďže nimi vyvíjané fluorid-iónové batérie majú správne fungovať aj pri izbovej teplote.
Vysoké teploty pritom spôsobujú, že elektródy batérie expandujú. Tím Kjótskej univerzity však uvádza, že prišiel na to, ako zabrániť neželanému rozpínaniu elektród. Riešením má byť nový materiál, ktorý je zliatinou kobaltu, niklu a medi. Tím tiež plánuje vylepšiť materiály použité v rámci anódy, aby zabezpečil dlhšiu životnosť batérie.
Vedci tak majú pred sebou zrejme ešte veľa práce, čo naznačujú aj Kajtove slová z minulého mesiaca. Podľa neho sa totiž ich solid-state batérie majú dostať do obmedzenej výroby „až“ v roku 2025. Spočiatku majú byť drahšie ako li-ion batérie, pričom výrazné zvýšenie objemu produkcie sa očakáva až po niekoľkých rokoch od spustenia prvotnej výroby.
Cieľom automobilky Toyota tiež je, aby si ich solid-state batérie udržali viac ako 90 % pôvodného výkonu cca počas 30 rokov.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Unikli patentové obrázky k 2 chystaným elektromobilom značky Toyota
CATL pracuje na batériových článkoch integrovateľných do rámu auta
Toyota chystá mini-elektromobil s ľahko „znovu-použiteľnou“ batériou
Jeden komentár
Tieto parametre, zatiaľ iba vysnívané parametre, ako je životnosť 30 rokov, 7 násobná gravimetrická energetická hustota, veľmi rýchle nabíjanie by znamenali definitívny koniec „spaľovákov“. A to vrátane nákladnej dopravy, stavebných strojov, traktorov atď. Oj, ako by sa dobre dýchalo!
Toyota sa nezdá. Dlho dlho nič (teda okrem hybridov, kde sú jednotkou), a zrazu…
Ak im to vyjde, tak budú jednotkou nielen v hybridoch.
Treba im len držať palce!