Spoločnosť Toyota, ktorá je lídrom v hybridných vozidlách a zároveň zaostáva v oblasti batériových elektromobilov (BEV), sa prostredníctvom svojho hlavného vedeckého pracovníka snaží vykresliť hybridy ako „ekologickejšie“ vozidlá, než sú BEV. Vychádza pritom zo svojho vlastného predpokladu, že bude nedostatok lítia pre batérie.
Hlavný vedecký pracovník Toyoty Gill Pratt zopakoval, že sú za otvorený prístup k rôznym technológiám pohonu vozidiel. A dodal, že stávka čisto na elektromobily nie je správna, informoval Insideevs na základe článku od Autonews, v ktorom boli citované Prattove slová.
„Teoretický“ príklad
Pratt tiež uviedol čisto teoretický, dá sa povedať „vykonštruovaný“ príklad, podľa ktorého dáva z hľadiska emisií CO2 oveľa väčší zmysel hybrid než batériový elektromobil (BEV). A to za predpokladu, že bude nedostatok lítia pre batérie.
Pratt uviedol, že ak pri flotile 100 áut je dostatok lítia len na výrobu batérií s celkovou kapacitou 100 kWh, je rozumnejšie túto kapacitu rozložiť v rámci 90 hybridných vozidiel s 1,1-kWh batériou než na jedno vozidlo BEV so 100-kWh batériou. Po spriemerovaní emisií tejto flotily, ktorá by mala v prípade 100-% podielu spaľovacích áut emisie CO2 250 g/km, by nahradenie 90 áut hybridmi malo znížiť emisie na 205 g/km, zatiaľ čo nahradenie 1 vozidla batériovým elektromobilom na 248,5 g/km.
To je zaujímavá teória. Otázkou ale je, prečo by mala takáto situácia nastať. Pratt straší tým, že bude nedostatok lítia, nabíjacích staníc a obnoviteľných zdrojov energie pre masovú elektrifikáciu prostredníctvom BEV.
Podobné slová mali pritom pred rokmi aj iné automobilky. A takmer všetky z nich majú teraz vo svojom portfóliu množstvo batériových modelov, zabezpečujú si kriticky dôležité batériové suroviny napr. dlhoročnými zmluvami s dodávateľmi a pracujú či spolupracujú na rozvoji nabíjacej infraštruktúry, recyklačných kapacít pre batérie, ako aj projektov „zelených“ zdrojov energie, aby zabezpečili čisté nabíjanie svojich áut.
S lítiom či bez
Treba tiež povedať, že lítia je na svete dostatok. Problémy, ktorého sa ho v súčasnej dobe dotkli, boli spôsobené dodávateľským reťazcom ovplyvneným pandémiou, vojnou, infláciou či neočakávane veľkým dopytom v dôsledku značného rastu predaja elektromobilov aj počas kríz (zatiaľ čo celkové predaje áut klesali), na čo dodávatelia nedokázali primerane reagovať. A nemôžeme samozrejme zabúdať ani to, že batérie sa recyklujú a budú recyklovať. A to čoraz efektívnejšie.
Taktiež je dôležité si uvedomiť, že technológie batérií sa vyvíjajú, a to aj smerom nezávislosti od materiálov ako je lítium. Veď napr. jednoznačne najväčší výrobca li-ion batérií na svete, CATL, v rámci vývoja neustále zdokonaľuje sodík-iónové batérie a ešte tento rok plánuje vytvoriť základný priemyselný reťazec.
Sodík je pritom bežným („lacným“) prvkom, ktorý je hojne zastúpený v zemskej kôre či morskej vode. A so sodíkovými batériami počíta v budúcnosti napr. aj najväčší výrobca elektromobilov, spoločnosť Tesla, pričom na vývoji tejto technológie pracuje laboratórium „jej dvorného“ vedca, Jeffa Dahna. Čo sa týka ďalších vecí, je faktom, že nabíjacia infraštruktúra aj podiel obnoviteľných zdrojov energie sa neustále rozširujú.
Mimochodom Pratt podľa webu Ecomento tiež uviedol, že Tesla Model X, ktorú majú v rodine, je príkladom obrovského plytvania zdrojmi na batérie. A to preto, že jeho manželka jazdí na vozidle denne menej ako 50 km a 90 % lítia tak bolo v rámci výroby veľkej batérie spotrebovaných zbytočne. Súhlasíme, ale to nie je chyba batériových elektromobilov či Tesly. Otázkou je, prečo si pre takéto potreby nezaobstarali úplne iný model BEV. Veď Prattovej manželke by za určitých podmienok postačil napr. aj Citroen Ami s 5,5-kWh batériou. A praktickejších elektromobilov s primeranou batériou je na trhu dosť.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Toyota kritizovaná za postoj k e-mobilite a greenwashing, mení šéfa. Nový chce urýchliť elektrifikáciu
Toyota údajne mení svoje plány, aby sa priblížila Tesle a BYD
Novinári kritizujú nízky reálny dojazd Toyoty bZ4X. Čo na to výrobca?
13 komentárov
Toyota zmeškala vlak a teraz namiesto toho, aby pridala a snažila sa ho dobehnúť, ohovára vlak, že je neekologický.
shlasim s tym, c o napisal komentar predo mnou…Toyota je v problemoch a namiesto priznania, ze stavila na vodik a zaostala v EV
Toyota je v problemoch lebo predala minuly rok 10,7 mi. automobilov? Radit najvacsej automobilke sveta co ma robit je ako radit Elonovi Muskovi co ma robit so svojimi peniazmi.
Obidvaja vedia presne co robia, o to sa mi z gauca nemusime vobec bat ani komentovat
Predala 10 milionov automobilov, ktore su zastaralej technologie a nemaju uspech s vyvojom novych technologii. Zarabaju pouzitim technologii, ktore budu o par rokov zakazane, kvoli ekologii. Prisposobit vyvoj a vyrobu v takom gigante dostatocne rychlo moze byt problem.
Toyota „vyskloňovala a poohýbala“ fakty tak, ako sa jej to hodí !!! V článku sú našťastie uvedené aj iné fakty a názory, ktoré spochybňujú tvrdenia Toyoty, a ktorými aj ja súhlasím!
Niekde som raz čítal, že Toyota sa zameriava na vodík kvôli japonskej energetickej doktríne. Ide v podstate o to, že japonci nemajú prístup k surovinám na výrobu veľkého množstva Li-ion akumulátorov, ale vodík si vedia vyrábať vždy z prebytkov elektriny. A nevadí im že je to neefektívne, hlavne že nie sú závislí od číňanov ako všetci ostatní.
Čiže ide tu o niečo viac ako o obyčajný biznis, veľkú rolu tu hrá národná bezpečnosť, sebestačnosť a určite aj hrdosť.
Na národnú bezpečnosť a záujmy sa v posledných desaťročiach dosť zabúdalo! U nás za to môžu nielen národné vlády ale aj „Brusel“!!! Teraz to dobre a všestranne vidíme to na covide a vojne na Ukrajine!
Ved nech Toyotaci v ramci bezpecnosti, sebestacnosti aj hrdosti vymysia baterie bez lithia (ako to robia iny) a bude vymalovano. Zaspali dobu tak trepu kraviny.
A s tou Xkou na jazdnie 50km to zabil. Veeeelmi hlavne vedecke. Ekolog jak vysity. :))
Éch, milý Pratt!
U teba zrejme platí to staré známe:
Koho chleba ješ, toho pesničku spievaj!
Alebo ináč:
Kto chce s vlkmi žiť, musí s vlkmi vyť!
Takže záver: Buď sa nasilu držíš koryta, ale si tiež načisto osprostený…
Nóó, niekto to u Toyoty takto vymyslel, a ten istý alebo niekto druhý – poverený to musí v mene firmy prezentovať!
P.S. JD, ty ješ len svoj chlieb?! Tak si na tom ozaj dobre !!!
To je ešte ok..horšie je že ten istý hlavný vedecký pracovník toyoty žene kúpi najdrahšiu Teslu…prečo jeho žena nemá hybdrid?
Testujú tak konkurenciu! 🙂 🙂 🙂
Toyotu si skrtame, zatial len pomyselne, ale do konca tejto dekady ju neodvratitelne caka pohreb aj oficialne. Jedine ze by nakoniec japonski danovi poplatnici „zachranovali“, ako uz mnohokrat v minulosti u roznych inych automobiliek.