Nie je tomu tak dávno, čo Toyota oznámila urýchlenie plánov v oblasti elektromobility. V najbližších rokoch pritom ponúkne až 10 plne elektrických modelov. A aktuálne sa dozvedáme, čo môžeme od nich očakávať.
Základom batériou poháňaných elektromobilov značky Toyota bude špecializovaná platforma e-TNGA (Toyota New Global Architecture), ktorá je určená len pre tento druh vozidiel. Ide pritom o modulárnu platformu, od ktorej si japonská automobilka sľubuje zníženie výrobných nákladov a zvýšenie efektivity produkcie.
„Platforma pozostáva z batérie, motora a podvozka, pričom je na nej možné postaviť rôzne typy vozidiel. Časti vozidla sa budú vyrábať ako moduly,“ povedal pre Autonews projektový šéf-inžinier Toyoty, Koji Toyoshima. Dodal pritom, že jednotlivé časti vozidla budú pozostávať z predného, stredného a zadného modulu, ako aj modulov batérie a motora.
Tieto moduly sú v podstate základnými stavebnými blokmi, pričom ich kombinovaním bude možné stavať vozidlá s rôznym typom karosérie. Tie pritom budú môcť byť poháňané prednou, zadnou a oboma nápravami. Platforma je navyše škálovateľná aj hľadiska veľkosti, takže umožňuje stavať malé, stredne veľké a veľké automobily.
Výkonové a batériové možnosti
Toyoshima dodáva, že elektromobily postavené na platforme e-TNGA, budú disponovať batériami s kapacitou 50 až 100 kWh a dvoma typmi motorov – „malým“ a „stredným“. Ich výkon sa má pritom pohybovať v rozmedzí 80 až 150 kW. To by mohlo znamenať, že najslabšia konfigurácia bude dosahovať výkon 80 kW a pohon prednej alebo zadnej nápravy. Najsilnejšia zas 300 kW a pohon oboch náprav.
Projektový šéf-inžinier Toyoty sa tiež vyjadril k dojazdu chystaných elektromobilov. Malé vozidlá by mali prejsť na jedno nabitie minimálne 300 km. Väčšie, napríklad typu crossover, by mali disponovať dojazdom 500 až 600 km. Neuviedol však podľa akého cyklu.
Najskôr li-ion potom solid-state batérie
Spočiatku budú elektromobily od Toyoty požívať li-ion batérie. Avšak japonská automobilka už roky vyvíja tzv. solid-state batérie, ktoré majú byť ľahšie, výkonnejšie a bezpečnejšie. Pokroky v tejto oblasti pritom predstaví v lete budúceho roku.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nová generácia vodíkovej Toyoty Mirai je úplne iná. Má veľkosť Tesly Model S
Toyota začína testovať „solárnu batériu“ pre elektrifikované autá
Súboj technológií: Batérie vs. vodík – Tesla Model 3 vs. Toyota Mirai
3 komentáre
Veľmi sľubné až do mometu, ked naftobaroni odpúpia licencie a je po svetlých zajtrajškoch. Neviem napr. ani to, prečo je cena tak jednoduchého vozidla taká vysoká a nie nižšia , ako zo spaľovacím motorom.
1. Naftobaróni si odkúpia iba to, čo je odkúpiť možné. Nič iné si neodkúpia. Našťastie.
2. Tieto „jednoduché vozidlá“ obsahujú drahé batérie (ich výrobná cena však neustále klesá).
Navyše sa vyrábajú v malých sériach, čo ich cenu značne znevýhodňuje oproti „spaľovákom“, ktorých sa z každého výrobného pásu chŕli minimálne 1000 ks za deň.
To sa ale tiež zmení a ceny „jednoduchých vozidiel“ sa pomerne rýchlo vyrovnajú cenám tých spaľovacích a potom už bude voľba jednoduchá. Rozhodne peňaženka – ako vždy…
Do cien prvých EV si ich výrobcovia zahŕňajú celý výskum, vývoj, drahé batérie a aj investície do sietí nabíjacích staníc, no a určite nezabúdajú ani na seba, teda na zisk!