Konečne už aj Toyota chystá viacero batériou poháňaných elektromobilov. A aktuálne uniknuté patentové obrázky naznačujú, akých modelov by sme sa mohli dočkať na začiatok.
Toyota, ktorá patrí medzi dvoch najväčších výrobcov automobilov na svete, je známa aj ako líder v oblasti hybridného pohonu. Veď v podstate všetky svoje modely ponúka aj vo „full“ hybridnom variante. Podstatne horšie je to však už s vozidlami s vyšším stupňom elektrifikácie.
Veď predáva len jediný plug-in hybridný model, a to Prius PHEV/Prime. Ten by mala čoskoro doplniť plug-in hybridná verzia úspešného SUV RAV4. Japonská automobilka tiež chystá 2. generáciu vodíkového modelu Mirai a vyvíja aj vodíkový ťahač.
Čo sa týka plne elektrických modelov poháňaných batériou, vo svojom portfóliu má aktuálne len 2 elektrické varianty modelu C-HR. Tie sa však predávajú len na čínskom trhu. Do konca roka by ich mal doplniť elektrický crossover UX 300e, ktorý sa však bude predávať pod značkou Lexus. Aspoň však bude dostupný v rámci Európy. Oznámený bol aj mestský mini-elektromobil „Ultra-Compact BEV„.
Urýchlenie e-mobility plánov
Toyota však našťastie minulý rok oznámila urýchlenie plánov v oblasti elektromobility. V najbližších rokoch pritom ponúkne 10 plne elektrických modelov. Základom batériou poháňaných elektromobilov bude špecializovaná modulárna platforma e-TNGA, od ktorej si Japonci sľubujú zníženie výrobných nákladov a zvýšenie efektivity produkcie.
Platforma je škálovateľná aj z hľadiska veľkosti, pričom umožňuje stavať malé, stredne veľké a veľké elektromobily. Modely postavené na e-TNGA budú disponovať batériami s kapacitou 50 až 100 kWh a dvoma typmi motorov – „malým“ a „stredným“ s výkonom 80 a 150 kW. To by mohlo teoreticky znamenať, že najslabšia konfigurácia ponúkne pohon prednej alebo zadnej nápravy a výkon 80 kW. Najsilnejšia zas pohon oboch náprav a výkon 300 kW.
Malé vozidlá by mali podľa projektového šéf-inžiniera Toyoty Kojiho Toyoshimu prejsť na jedno nabitie minimálne 300 km. Väčšie, „napríklad typu crossover“, by mali disponovať dojazdom 500 až 600 km. Neuviedol však podľa akého cyklu.
Crossover a SUV
No a aktuálne sme zrejme získali predstavu, ako budú vyzerať prvé „e-TNGA“ modely. A to vďaka úniku obrázkov z čínskeho patentového úradu. Malo by však ísť o globálne modely. Čínsky zdroj Autohome, ktorý publikoval tieto obrázky, pritom podľa Insideevs uviedol, že jeden z nich bude „kompakt“, čo by malo znamenať nižšiu strednú triedu, resp. segment C. A na základe obrázkov by sme ho mohli označiť ako „crossover„.
Druhý, ktorý pripomína väčšie SUV, sa má zas zaradiť do strednej triedy. Je však možné, že ide len o dohady a nie informácie z patentových dokumentov. Nám sa pritom zdá, že väčší z modelov by mohol patriť do vyššej strednej triedy. Oba z týchto modelov zjavne patria medzi modely, ktoré Toyota minulý rok prezentovala okrem iného aj na oficiálnych obrázkoch, uverejnených pri príležitosti oznámenia urýchlenia jej e-mobility plánov.
Žiaľ, viac ako obrázky sa aktuálne nepodarilo získať, a tak na ďalšie súvisiace informácie si musíme počkať. Snáď nás Toyota nebude zbytočne dlho naťahovať a čo najskôr príde s globálne dostupnými konkurencieschopnými elektromobilmi s batériovým pohonom.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Toyota začína testovať „solárnu batériu“ pre elektrifikované autá
Nová generácia vodíkovej Toyoty Mirai je úplne iná. Má veľkosť Tesly Model S
Toyota sa púšťa do elektromobilov spoločne s Mazdou a Subaru