Tesla sprístupňuje svoj nabíjací štandard s výkonom až 1 000 kW. V Amerike chce „poraziť“ CCS

1

Spoločnosť Tesla oficiálne oznámila, že sprístupňuje svetu svoj vysoko výkonný nabíjací štandard Tesla NACS a vyzvala výrobcov elektromobilov a prevádzkovateľov nabíjacích sietí, aby ho prijali ako severoamerický štandard. Podľa Tesly má ísť pritom o racionálnejšie a efektívnejšie riešenie, ako ponúka štandardizovanie známeho systému CCS, ktorý sa stal štandardom pre Európu.

Tesla začínala od piky

Spoločnosť Tesla začínala predávať svoje elektromobily v časoch, kedy v podstate neexistovala nabíjacia sieť ani nabíjací štandard či aspoň jednoznačnejšie prijaté nabíjacie štandardy. Preto si vytvorila vlastné siete nabíjacích staníc Supercharger a „Destination Charging“, ako aj vlastný nabíjací systém s proprietárnym konektorom.

Sieť Tesla Supercharger sa stala najrozšírenejšou na svete už pred rokmi, pričom si získala výborné renomé. A to najmä vďaka nabíjaciemu výkonu, spoľahlivosti a jednoduchému procesu nabíjania „plug & charge„. Dlhodobo pritom obsadzuje prvé priečky v rôznym prieskumoch zameraných na spokojnosť zákazníkov s nabíjacími sieťami.

Spoločnosť Tesla už dávnejšie avizovala, že sprístupní nabíjaciu sieť Supercharger aj pre elektrické vozidlá iných značiek. Začala s tým však až pomerne nedávno, najskôr v rámci Európy. To nemohlo byť prekvapením, keďže svoje cenovo dostupnejšie modely 3 a Y pre európsky trh vybavila konektormi CCS (a aktuálne aj nové modely S a X) a na starom kontinente začala budovať nabíjačky s konektorom CCS, resp. prispôsobovať svoje existujúce nabíjacie stanice tomuto v Európe prijatému nabíjaciemu štandardu, ktorý využívajú aj ďalší výrobcovia elektromobilov.

V Severnej Amerike, kde Tesla stále používa svoje vlastné riešenie, je tak sprístupnenie nabíjacej siete Supercharger pre elektromobily iných značiek problematickejšie, keďže tie nie sú vybavené proprietárnym konektorom od Tesly. A riešenie v podobe redukcií nie je najsofistikovanejšie.

Zrejme aj toto jej jedným z dôvodov, prečo Tesla včera oznámila, že svetu sprístupňuje svoj nabíjací štandard, pričom chce, aby sa stal štandardom pre nabíjanie elektromobilov v Severnej Amerike. Svoj nabíjací systém teraz sugestívne nazýva North American Charging Standard (NACS).

Výzva pre výrobcov áut aj nabíjacie siete

Tesla uvádza, že sprístupnením NACS chce podporiť svoj cieľ, ktorým je urýchlenie prechodu sveta na udržateľnú energiu. Zároveň vyzvala výrobcov elektromobilov a prevádzkovateľov nabíjacích sietí, aby do svojich vozidiel, resp. zariadení zaviedli nabíjací konektor a nabíjací port Tesla NACS.

tesla nacs

Zdroj: Tesla

Tesla argumentuje, že jej nabíjací systém je najrozšírenejším v Severnej Amerike, pričom počet vozidiel s NACS prevyšuje vozidlá s CCS v pomere 2:1. V tejto súvislosti dodáva, že sieť Tesla Supercharger v tomto regióne zahŕňa o 60 % viac nabíjacích staníc, ako je tomu v prípade nabíjacích staníc s CCS v rámci všetkých ostatných nabíjacích sietí.

Tesla tiež uvádza, že ich nabíjací konektor sa používa už viac ako 10 rokov a má za sebou 32 miliárd „nabitých km“. Dodáva pritom, že ich riešenie ponúka nabíjací výkon až 1 000 kW. Takže jeho výkonový potenciál je zrejme podstatne vyšší, ako sa aktuálne zdá na základe súčasnej generácie nabíjačiek Supercharger V3 s výkonom 250 kW.

V technických špecifikáciách pritom nájdeme zmienku o 2 interoperabilných rozhraniach – 500 a 1 000 V. Čo sa týka prúdu, Tesla spomína úspešné nepretržité prevádzkovanie NACS s prúdom cez 900 A v rámci vozidla so vstupom bez kvapalinového chladenia. To by malo znamenať schopnosť nabíjania výkonom až 900+ kW.

Tesla tiež zdôrazňuje, že jej „slim package“ nabíjací konektor NACS neobsahuje žiadne pohyblivé časti a je o polovicu menší a 2-násobne výkonnejší ako CCS. Na nasledujúcom obrázku je pritom jasne vidieť veľkostný rozdiel medzi nabíjacími konektormi NACS a CCS.

tesla nacs

NACS vs. CCS. Zdroj: Tesla

„Jednoduchá implementácia“

NACS je podľa Tesly čisto elektrické a mechanické rozhranie, nezávislé od prípadu použitia a komunikačného protokolu. Preto má byť prijatie tohto štandardu jednoduché. Tesla tiež uvádza, že prevádzkovatelia sietí už plánujú zavedenie systému NACS v rámci svojich nabíjacích staníc, takže majitelia elektromobilov Tesla budú môcť na týchto nabíjačkách nabíjať bez nutnosti použitia adaptérov. Tesla sa tiež „teší na budúce elektrické vozidlá, ktoré budú zahŕňať NACS, vďaka čomu sa budú môcť nabíjať v rámci severoamerických sietí Tesla Supercharger a Destination Charging„.

V tomto prípade je na mieste otázka, či tradičné automobilky budú ochotné prijať štandard od svojho veľkého konkurenta, aj keby im systém NACS dával v S. Amerike väčší zmysel ako CCS. Z hľadiska „ega“ by to teoreticky mohol byť menší problém pre aktuálne začínajúce e-mobility startupy. Príkladom toho môže byť spoločnosť Aptera, ktorá už mesiace pred aktuálnym oznámením Tesla ohľadom NACS vyzvala k prijatiu nabíjacieho štandardu od Tesly.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla chystá nové nabíjacie stanice Supercharger V4. Objavujú sa prvé detaily
Nový nabíjací štandard MCS prinesie výkon 3 750 kW nielen pre nákladné elektromobily
Na svete je nový nabíjací štandard. Podporuje výkon až 900 kW. Presadí sa?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Kapacita batérií 150 až 250 kWh a nabíjací výkon 1.000 až 1.200 kW by sa mohli stať na dlhu dobu dostatočnými v oblasti osobných BEV! V rámci týchto parametrov by sa mohol vývoj uberať cestou vyššej hustoty energie, nižšej hmotnosti batérií, rýchlosti nabíjania, spoľahlivosti a životnosti, a to všetko za stále lepšiu cenu ….

Pridajte komentár