Bude sa Tesla Model Y dovážať do Európy?

0

Americkí zákazníci sa dočkajú spustenia dodávok crossoveru Tesla Model Y cca o 2 týždne. Európania si však môžu počkať ešte dlhú dobu, nakoľko sa táto novinka vôbec nemusí dovážať na starý kontinent.

Je tomu len pár dní, čo začala Tesla rozposielať svojim americkým zákazníkom e-maily, v ktorých upozorňuje na skoré dodanie Modelu Y. Prvá várka bude pritom doručená 15. marca, čo je podstatne skôr, ako bolo pôvodne v pláne. Nás však najviac zaujíma, kedy sa dočkáme európskej verzie. No a podľa neoficiálnych informácií od jedného z nemeckých držiteľov rezervácií, Gerrita Ahrendta, by to nemuselo byť tak skoro.

Ahrendt totiž prostredníctvom sociálnej siete Twitter uviedol, že telefonoval so zamestnancom spoločnosti Tesla, ktorý mu povedal, že v súčasnosti neexistujú plány ohľadom dovozu Tesly Model Y do Nemecka. Tento elektromobil sa pritom bude vyrábať aj v európskej továrni Tesly – Giga Berlin

Portál Teslamag, s odvolaním sa na Ahrendta, dodáva, že Tesla nemá v rámci továrne v americkom Fremonte kapacity, aby mohla vyrábať Model Y pre starý kontinent. A to pre veľký dopyt na domácom trhu, ktorý prevyšuje produkčné schopnosti kalifornskej spoločnosti.

Čakanie na nemeckú továreň?

Spomínané informácie by s najväčšou pravdepodobnosťou znamenali, že „zámorské“ Modely Y, vrátane „Made in China“, sa „nepozrú“ ani do zvyšku Európy. Museli by sme si tak počkať na spustenie výroby v nemeckej Gigafactory, ktorá má podľa Tesly vyrábať v rámci prvej fázy až 10 000 ks Modelu Y za týždeň.

Spustenie výroby je pritom naplánované na júl 2021. A tento termín nemusí byť ľahké dodržať, keďže už v rámci prípravných prác sa Tesla potýkala s viacerými problémami. Veď musela vyrúbať časť „problematického“ komerčného lesa (umelo vysadené stromy, určené pre komerčnú spotrebu).

To však nebolo také jednoduché, ako sa mohlo na prvý pohľad zdať, keďže na území tejto časti lesa sa nachádzali nevybuchnuté bomby z 2. svetovej vojny, ktoré bolo treba zneškodniť. Navyše sa zistilo, že v tamojšom lese zimuje vzácny druh netopiera, pričom problémom mali byť aj tamojšie kolónie mravcov a plazy. Ťažko pritom povedať, či pri stanovení termínu spustenia produkcie, počítala s týmito faktormi.

Určite však nepočítala so súdnym zákazom výrubu lesa, ktorý zariadili miestny aktivisti. Ten však napokon netrval dlho. Počas výstavby, ktorá ešte ani nezačala, by sa pritom mohlo vyskytnúť ďalšie množstvo neočakávaných problémov, takže Európania si zrejme rovnako ako v prípade Modelu 3 nemôžu byť ničím istí.

Čas ukáže

Na druhej strane treba povedať, že o viac ako rok môže byť situácia na americkom či čínskom trhu iná, a tak v prípade problémov by teoreticky mohla Tesla zmeniť svoje plány. Muselo by však ísť o závažné problémy s Giga Berlin, keďže do výroby špecifických európskych verzií Tesly Model Y v USA či Číne sa zrejme nebude hrnúť. To by totiž pravdepodobne vyžadovalo zmeny v rámci tamojších výrobných programov.

Buďme ale optimisti. Veď továreň v Číne bola vybudovaná za 10 mesiacov, aj keď tam zrejme neplatili žiadne pracovné obmedzenia. Každopádne bude veľmi zaujímavé sledovať, či Tesla aktualizuje európske konfigurátory Modelu Y. V nich sa totiž uvádza, že výroba AWD verzií je naplánovaná na začiatok budúceho roka. Prípadné zmeny tak môžu napovedať viac o tom, či sú informácie Gerrita Ahrendta relevantné.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Solárna strecha Tesla dorazí do Európy koncom roka. Dá sa už objednať
Tesla vraj chystá lacnejšiu verziu Modelu 3 „Made in China“
Tesla chce získať dopravnú výnimku pre svoj elektrický ťahač Semi

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár