Špecialista na demontovanie vozidiel a veterán automobilového priemyslu Sandy Munro, sa pozrel na zúbok aj pod sukňu Tesly Model 3. Na svoje prvotné výhrady ku kvalite spracovania karosérie zabudol, keď sa v nej zviezol. V rámci demontáže našiel vo vozidle vojenskú techniku či komponenty, ktoré sú oveľa lacnejšie ako u konkurencie. Nie však kvôli ich nižšej kvalite. Po kompletnej analýze rozobraného Modelu 3 vyhlásil, že sa jedná o najziskovejší elektromobil na trhu.
Sandy Munro pri prvom kontakte s Teslou Model 3 skúmal najmä kvalitu spracovania. Tá si od neho vyslúžila nelichotivé hodnotenie. Podľa neho pripomínalo vozidlo úrovňou spracovania modely značky Kia z 90. rokov. Potom si však Model 3 získal Munrovo srdce svojimi jazdnými vlastnosťami.
Pre istotu dodávame, že Sandy Munro testoval jedno z prvých zákazníckych vozidiel, pričom je známe, že tie trpeli nízkou kvalitou spracovania kvôli nevyladenej výrobe. Dnes by však už malo byť po tejto stránke všetko v poriadku. Dôkazom môžu byť servisné štatistiky.
Obrovská odhadovaná marža
Nie všetkým výrobcom sa darí vyrábať elektromobily s požadovanou maržou. Niektorí dokonca na svojich elektrických vozidlách údajne prerábajú. To však nie je určite prípad Tesly. Kalifornská spoločnosť v minulosti potvrdila, že marža na Model S a Model X sa pohybuje okolo 25 %. Rovnaký cieľ si pritom nastavila aj pre Model 3. Odpoveď na to, či sa jej to aktuálne darí, nám dáva analýza Sandyho Munra.
Ten po dôkladnej analýze demontovaného vozidla tvrdí, že Tesla má z Modelu 3 „Long Range Battery“ Premium (RWD, 75 kWh batéria, dojazd 500 km, cena od 49 000 $) 30-percentný zisk. To podľa neho znamená, že Model 3 je aktuálne najziskovejším elektromobilom na trhu. Pre porovnanie, Ferrari má v rámci svojich modelov priemernú maržu 18 %, pričom tá je najvyššia spomedzi tradičných automobiliek. V rámci koncernu VW Group je to 4,5 %.
Tesla však ešte „nevyhrala“
Avšak aj keby bol tento odhad presný, treba si uvedomiť, že gro predajov Tesly Model 3 bude tvoriť pravdepodobne základná verzia. Elon Musk sa vyjadril, že Tesla nie je aktuálne schopná vyrábať túto verziu za 35 000 $ so ziskom. Preto spočiatku ponúka len drahšie varianty.
Oveľa lacnejšie komponenty ako u konkurencie
Munro uvádza, že Tesla v mnohých prípadoch používa v Modeli 3 oveľa lacnejšie komponenty ako konkurencia. Ako príklad uvádza interiérové spätné zrkadlo. To má stáť Teslu 29,48 $, pričom rovnaký komponent v rámci BMW i3 stojí 93,46 $ a v prípade Chevroletu Bolt dokonca 164,86 $.
Kúzlom je viacnásobné využitie
Dôvodom takého cenového rozdielu však nie použitie lacných nekvalitných komponentov. Spätné zrkadlá v elektromobiloch BMW a Chevrolet sú podstatne drahšie preto, lebo majú prídavné funkcie. Tesla môže používať obyčajné spätné zrkadlá, pretože o rozšírenú funkcionalitu sa stará iný komponent, a to centrálny displej.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
K údajnému podvodu Tesly v Nemecku, ktorý má stáť jej zákazníkov 4 000 €
Nové verzie Tesly Model 3 majú podľa UDDS dojazd 730 km
Výrobná kvalita Tesly Model 3 ide významne hore | GRAF
A práve toto je principiálnym dôvodom vysokej ziskovosti Modelu 3. Tesla podľa Munra používa súčiastky, ktoré plnia funkciu viacerých komponentov naraz, čo samozrejme znižuje výrobné náklady. No a ďalšia analýza odhaľuje koľko stojí Teslu výroba Modelu 3. Viac v našom článku „Analýza odhalila výrobnú cenu Tesly Model 3. Elon Musk ju potvrdil„.
Na palube aj vojenská technika
Demontáž taktiež odhalila, že v Modeli 3 je použitý porovnateľný elektronický modul ako vo vojenských stíhačkách Lockheed Martin F-35 Lightning II. Na adresu batérie vozidla zas Munro povedal, že sa jedná o najpokročilejšiu batériu, akú doteraz videl.
Zdroj: Teslarati, titulná fotografia: bloomberg.com