Tesla Model 3 „Obrist Mark II“ je hybrid s dojazdom 1 000 km

13

Rakúska spoločnosť Obrist Powertrain predstavila koncepčnú Teslu Model 3 „Obrist Mark II“, ktorá je „dovybavená“ o malý spaľovací motor, pričom energiu pre elektromotor dodáva len 17,3 kWh batéria. Tento systém pritom dokáže zabezpečiť dojazd 1 000 km.

Rakúšania spravili z jedného z najlepších elektromobilov (ak nie najlepšieho) hybrid. Nonsens? Skôr ako „zahájite“ pochod s vidlami a horiacimi fakľami na spoločnosť Obrist Powertrain uvádzame, že Tesla Model 3 slúži ako demonštračné vozidlo hybridnej technológie „HyperHybrid“.

Použitie tohto elektromobilu je pritom určite dobrým marketingovým ťahom. Aj keď hybridná technológia nemá v Tesle čo hľadať, systém HyperHybrid od Obrist Powertrain stojí za „zmienku“, minimálne kvôli sľubovaným vlastnostiam.

Skúsenosti od Wankela

Spoločnosť Obrist Powertrain, za ktorou stojí inžinier a bývalý zamestnanec slávneho Felixa Wankela, Frank Obrist, pracuje na svojom hybridnom koncepte už 7 rokov. Ten má byť podstatne účinnejší a tichší ako existujúce riešenia, pričom eliminuje aj neželané vibrácie.

V rámci demonštračného konceptu Tesla Model 3 „Obrist Mark II“ nájdeme v oblasti frunku (predný kufor) malý 2-valcový benzínový motor s výkonom 40 kW, ktorý funguje ako generátor elektrickej energie pre batériu, ktorá „dopuje“ elektromotor poháňajúci kolesá.

Podľa výrobcu, ak je aktívny, tak vždy beží v optimálnom rozsahu otáčok, pričom má dosahovať dokonalý „pomer vzduch-palivo“. Aj vďaka tomu sa tento motor s hmotnosťou 95 kg vyznačuje nadštandardnou účinnosťou (40 %), mimoriadne tichým chodom a „nulovými“ vibráciami. Nevyžaduje pritom dodatočné riešenie pre výfukové plyny a spotrebuje cca 2 l benzínu na 100 km.

96 elektrických alebo 1 000 hybridných km

V hybridnej Tesle Model 3 nájdeme namiesto pôvodnej 50 kWh (údajne 478 kg) len 17,3 kWh batériu (98 kg), čím došlo k výraznej redukcii hmotnosti vozidla aj po započítaní hmotnosti dodatočného spaľovacieho motora. Čisto na batériu má vozidlo prejsť 96 km (efektivita čisto el. pohonu išla teda zjavne dole), v hybridnom režime to má byť 1 000 km (objem palivovej nádrže nepoznáme, na základe spomínaných údajov by však nemala mať viac ako 20 l). Emisie CO2 majú pritom dosahovať hodnotu 23 g/km („podľa pravidiel EÚ“).

Benzínový generátor energie sa aktivuje pri rýchlosti nad 65 km/h, pričom batériu má nabíjať „šetrne“ (dôraz na strednú úroveň SoC). Vďaka tomu má mať batéria podstatne dlhšiu životnosť ako v prípade bežných batérií, ktoré sa v rámci elektromobilov nabíjajú z externých zdrojov. Ktovie však, či Obrist počíta s tým, že elektromobily sa nabíjajú v drvivej väčšine doma, a to nízkymi úrovňami striedavého prúdu.

Spoločnosť Obrist Powertrain o svojom hybridnom systéme tiež hovorí, že je lacný. Benzínový generátor stojí cca 1 200 € a batéria 2 000 €.

Prvé sériové vozidlá v roku 2023

Spoločnosť Obrist Powertrain uvádza, že v októbri uzatvorila prvú licenčnú dohodu v rámci svojho hybridného systému HyperHybrid, a to s „popredným globálnym hráčom na trhu“. Druhá licenčná dohoda má byť uzavretá čoskoro. Rakúšania pritom očakávajú, že prvé sériové vozidlo s ich pohonom bude dostupné v roku 2023.

Zdroj: Edison, titulná ilustračná fotografia: Punkdali (CC BY-SA 4.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Lacné palivové články by vraj mohli nahradiť spaľovacie motory. Najskôr v hybridoch
Nikola Motor predstaví batérie, ktoré majú zabezpečiť dojazd takmer 1 000 km
Nové technológie el. pohonných systémov sľubujú zníženie cien e-áut

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

13 komentárov

  1. Je to zas len ďalší typ hybridu. Je to taký správny „mačkopes“.
    A čím vlastne chcú očariť zákazníka? Nulovými emisiami to možné nie je.
    Tak – žeby cenou?
    Uvidíme v roku 2023…

    • Niečo podobné, chce pravdepodobne Mazda do svojho elektromobilu Mx30. Keď tam chcú dať v budúcnosti ten Wankelov motor ako predlžovač dojazdu, plus tá malá batéria.. Hm.. Sú to veľmi podobné technológie. Všetko ukáže čas..

  2. No však nič prevratného, ak teda berieme tu spotrebu ako reálnu, a nie pri 45km/h rýchlosti. Malý motor ako generator,ktory dobíja malú baterku tu už mala pred 10 rokmi napr.opel Ampera ak sa nemýlim. Takže v čom je toto prevratné? Je jasné, že účinnosť Tesly (aerodynamika) tomu dávajú zrejme väčší náskok ako mala Ampera, ale i tak mi to príde spiatocnicke ako píše autor, vidly, ale hádzať nebudem.. Len podotýkam, že toto mohli automobilky vyrábať už aspoň 5rokov.

  3. nechapem ludi co na tom nevidia nic prevratne, ak to auto dokaze prejst celych 1000 km pri spotrebe 2l/100km, tak to prevratne je. Kedze dnesne elektromobily dokazu prejst mozno 100-300 km, a zrejme aj s horsou spotrebou a cenou na km, a dnesne hybridy dokazu prejst tak maximalne do 50-100 km s podobnou spotrebou, aj to musi byt plugin a nabita bateria pred jazdou.

    Ak este k tomu z toho spravi plugin, kde prvu stovku vies nabit doma z el siete alebo solarov, tak sa da s tym jazdit aj denne do prace par desiatok km, a aj vikendovo par stoviek km. Bol by to winwin.
    Konecne je to pripad kde netreba kupovat dve auta a da sa jazdit cisto na elektriku v meste.
    Take auto by som urcite chcel.

    • Tak si trošku zapičítajme aby sme sa dostali do reality a zistili, že súdruhovia z Austrie „trošku“ odrbavaju.
      V 1L benzinu sa nachadza 8.89kWh/L, tak nam vyjde, že v 2L je teoreticky 17.8kWh energie.
      Účinnosť toho malého smradíka je 40%. To znamená, ze na hriadeli bude 7.1kWh z 2L benzínu, ktoré treba ešte v generátore premeniť na elektrinu s 90%nou účinnosťou a zostane nám v ideálnom prípade 6.4kWh.
      No a to najlepšie na koniec: keďže 17.3kWh batéria stačí na dojazd 96km, tak energia vyrobená z 2L benzínu bude stačiť na prejdenie 35.55km ! ! !
      Na 100km bude treba 5.63L benzínu ! ! !
      Stačí to na to, že je to chujovina ako Brno alebo budeš stäle tvrdiť, že je to prevratné?

      • Dobre si to napísal!! Ale ešte si zabudol, že sa najprv nabíja batéria a to sú ďalšie straty, takže reálne z litra je 6,1kW a spotreba bude asi tých 6 litrov na 100km!! Ono si nemyslime, že ostatní sú hlúpi, keby to bolo také výhodné, už je to tu dávno v autách, lebo táto technológia sa používa roky v diesel-elektrických rušňoch!!

      • A čo ak nemá elektromotor spotrebu 18 kW na 100 km? A to nemá. Batéria sa nejazdí do nuly, dá sa predpokladať že ten údaj sa týka nejakého optimálneho vybitia. Ta udávaná spotreba 2 l bude pravdepodobne mix a nie 140 dialnica. Ale aj keď pôjde po dialnici, bude mať spotrebu menšiu ako obdobný benzínový automobil, lebo účinnosť toho spalovacieho motora je vyššia takmer o 100% ako má motor v aute. Tiež nabíja batériu jednosmerným prúdom a účinnosť elektromotora je oproti spalováku neskutočne vysoká. Treba brať v úvahu že to je hybrid, de facto plug-in, takže po meste jazdí na batériu. Ak by sa používal namiesto benzínu Bioethanol /lieh/ tak toto auto má nižšiu uhlíkovú stopu ako elektromobil vo všetkých parametroch. Ak by ta cena bola reálna, tak to pôjde na dračku, ja by som ho kúpil.

Pridajte komentár