Spoločnosť Tesla na svojom nedávnom podujatí Investor Day uviedla, že svoju ďalšiu továreň na výrobu elektromobilov „Gigafactory“ postaví v Mexiku. Tá bude vyrábať elektromobil novej generácie a má byť najväčšou svojho druhu na svete, ako aj postavená v rekordnom čase. Výstavba pritom začne už onedlho. Čo ďalšie prezradili mexickí politici?
Tesla zatiaľ toho moc o svojej novej továrni „Gigafactory Mexico“ neprezradila. Na Investor Day uviedla len to, že bude postavená v Mexiku a bude vyrábať elektromobil novej generácie. Mexickí politici sú však v tomto smere ďaleko otvorenejší, a tak sme sa dozvedeli viacero zaujímavých informácií.
Obrovská plocha aj produkčná kapacita
Jesus Nava, starosta mesta Santa Catarina – štát Nuevo León (leží neďaleko americko-mexickej hranice), kde Gigafactory Mexico vyrastie, pre agentúru Reuters uviedol, že pozemok továrne zaberie plochu takmer 1 700 ha (17 mil. m2). Pre porovnanie, má to byť 2-krát toľko ako zaberá medzinárodné letisko v Mexico City. Najnovšia továreň spoločnosti Tesla, Giga Texas, sa pritom rozprestiera na ploche 1 000 ha.
A mexická vláda uviedla, že Gigafactory Mexico bude najväčšou továrňou na výrobu elektromobilov na svete. „Vysokopostavený mexický predstaviteľ“ podľa Reuters dodal, že nová továreň bude vyrábať cca 1 mil. vozidiel ročne (Tesla minulý rok vyrobila 1,31 mil. áut a tento rok plánuje 1,8 mil. ks).

Zdroj obrázku: Tesla
Podobné číslo sa pritom spomínalo aj v prípade závodu Giga Shanghai, ktorý sa od svojho spustenia značne rozšíril. Na prelome rokov 2022/2023 sa však objavili správy, že Tesla znížila jeho produkčnú kapacitu. A z Číny nedávno prišla informácia (zdroj: CarNewsChina), že druhý najväčší výrobca elektromobilov na svete, spoločnosť BYD, aktuálne stavia továreň s produkčnou kapacitou 1,32 mil. áut ročne. Zatiaľ však nie je jasné, či bude vyrábať len elektromobily.
Gigafactory Mexico s implementovanými novými výrobnými procesmi má stáť Teslu spočiatku 5 mld. $ a zamestnávať 5 000 ľudí, Nava však dodal, že celkovo továreň zhltne 10 mld. $ a po rozšírení bude zamestnávať 10 000 pracovníkov.
Čo sa bude v Mexiku vyrábať?
V Gigafactory Mexico sa bude s najväčšou pravdepodobnosťou vyrábať jeden z modelov, ktorý nájdeme na nedávno prezentovanej produktovej osi elektromobilov od spoločnosti Tesla. Vyobrazené nové modely boli zakryté plachtou, takže môžeme len špekulovať, o aké vozidlá pôjde. Na základe kriviek, ktoré nemusia úplne korešpondovať s realitou, by sme sa teoreticky mohli dočkať menšeho sedanu či hatchbacku, príp. nízkeho crosoveru, takže zrejme veľmi očakávanej Tesly „Model 2“ s avizovanou cenou od 25 000 $ (bez DPH). Druhý model by zas mohol byť vanom/dodávkou, ktorý môže byť určený pre robotaxi.

Zdroj: Tesla
Nuž, uvidíme. Podľa starostu Santa Catariny má Tesla prezradiť identitu elektromobilu vyrábaného v Gigafactory Mexico, keď začne s výstavbou továrne. T.j. do 3 mesiacov. A keď už je reč o výstavbe. Teslamag na základe slov guvernéra štátu Nuevo Leon, Samuela Garciu, uviedol, že Tesla chce postaviť svoju továreň v rekordnom čase. To by malo znamenať, že za menej ako 9 mesiacov, keďže toľko približne trvala expresná výstavba Giga Shanghai. Podľa Garciu má Elon Musk položiť základný kameň novej továrne o niekoľko týždňov, takže sa zdá, že na spustenie výroby elektromobilu novej generácie nebudeme čakať príliš dlho.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Investor Day bol aj o novej platforme pre nové elektromobily a mnohom inom
Ukázala nám Tesla skice „Modelu 2“? Každopádne predstavila svoje nové inžinierske ústredie
Tesla ukázala predprodukčný Cybertruck, naznačila bezdrôtové nabíjanie, avizuje 2 nové energetické produkty a prezradila ceny nabíjačiek
6 komentárov
Pán Bakša, prosím o kontolu a prípadne opravu. že Gigafactory Mexiko bude zamestnavat 5 mil. ľudí ….
Ďakujem za upozornenie. Opravené
Postavia to za 9 mesiacov uff. Ako dlho sa ma stavat „slovenske“ Volvo?
Volvo sa tiež nebude stavať dlho. Už strašne dávno sú preč časy, keď „neboli stavebné kapacity“, „meškali subdodávky“, boli „problémy s plnením plánu“ atď. atď.
Dnes každý investor chce, aby investícia čím skôr prinášala profit a „tlačí na pílu“. A nemieni tolerovať žiadne „objektívne príčiny“ a podobné nezmysly.
Neviem odkiaľ budú mať subdodávateľov,či zahraničných či Slovenských,ale čo viem tak za 9mesiacov to stáť nebude ,prvé auto má vyjsť z Košickej Volvo fabriky v roku 2027 z pôvodného plánu v roku 2026 to posunuli na rok 2027.Tak keď Tesla by aj meškala a z 9mesiacov to oretiahla na 2 roky ,stále je to polovice čo Volvo.
P S Ale aj o 4roky ak bude fabrika v KE vyrábať stále lepšie ako nič ,len aby …
No ale územné konanie, stavebné konanie, posudzovanie vplyvov na životné prostredie,,,a každý úradník chápe lehotu konania ako minimálnu nie maximálnu… A ďalší faktor je že Volvo bude pripravovať linky na elektromobily, predpokladám nové čo predstaví, na súčasnú ponuku stačí závod v Belgicku