Finančné výsledky Tesly sa po zlacňovaní prepadli. Musk hovorí, že by mohli predávať aj s nulovým ziskom. A ďalšie novinky

5

Tesla pred niekoľkými hodinami zverejnila svoje finančné výsledky za Q1/2023. Ako sa dalo očakávať vzhľadom na vlnu zlacňovania jej elektromobilov, mnohé kľúčové metriky sa prepadli. Musk však uvádza, že Tesla by si teraz mohla teoreticky dovoliť predávať autá aj bez zisku. A dozvedeli sme sa aj ďalšie zaujímavosti, napr. ohľadom dodávok Cybertrucku, nových batérií 4680, rafinácie lítia či predajných míľnikov v Európe a USA.

Spoločnosť Tesla v úvode správy ohľadom svojich hospodárskych výsledkov za 1. kvartál tohto roku uvádza, že napriek niektorým zhoršeným výsledkom v porovnaní s predchádzajúcimi štvrťrokmi, tohtoročné makroekonomické prostredie považuje za jedinečnú príležitosť.

Tesla chce totiž podľa vlastných slov „využiť pozíciu lídra v oblasti nákladov“, keď „mnohí výrobcovia riešia problémy s jednotkovou ekonomikou svojich programov elektromobilov„. Spoločnosť vo svojej správe tiež uvádza, že aj naďalej sa zameriava na rýchly rast výroby, investície do autonómie a softvéru vozidiel, ako aj udržanie rastových investícií.

Aktuálna cenová stratégia Tesly má byť pritom krátkodobá a má zohľadňovať dlhodobý pohľad na ziskovosť vozidiel „vzhľadom na potenciálnu životnú hodnotu vozidla Tesla vďaka autonómii, nabíjaniu, konektivite a službám“. A dodáva, že napriek zníženiu cien svojich elektromobilov, prevádzková marža spoločnosti (11,4 %) sa znižovala „zvládnuteľným“ tempom.

Finančné výsledky

Marža bola asi najočakávanejším atribútom, na ktorí boli zvedaví analytici a investori v rámci finančných výsledkov Tesly za Q1/2023. Celková hrubá marža spoločnosti za Q1/2023 bola 19,3 %, pričom v predchádzajúcich štvrťrokoch to bolo 23,8 %, 25,1 %, 25,0 %, resp. 29,1 %. Analytici či agregátori analytických odhadov pritom očakávali 19,7 %, 21,1 % či 22,4 %. Napriek tomu viacerí hovoria o pôsobivom čísle vzhľadom na okolnosti.

A keď už je reč o konkrétnych číslach, spomeňme aj príjmy (23,329 mld. €, tzn. medziročne +24 % a medzikvartálne -4 %), čistý zisk (2,5 mld. $, tzn. medziročne -24 % a medzikvartálne -31 %), „free cash flow“ (400 mil. $) a disponibilnú hotovosť a jej ekvivalenty (+200 mil. $ za Q1/2023 a celkovo 22,4 mld. $). Tesla mala v Q1/2023 aj najvyššie kapitálové výdavky za ostatných 5 štvrťrokov (2 mld. $, tzn. medziročne +17 %). Zisk na akciu a príjmy sú pritom v zhode s očakávaniami analytikov.

Muskova silná viera v budúcnosť

Elon Musk v rámci aktuálneho hovoru s investormi okrem iného zaujal aj vyhlásením: Tesla je v jedinečne silnej strategickej pozícii, pretože ako jediní vyrábame autá, ktoré by sme teoreticky mohli teraz predávať s nulovým ziskom a potom v budúcnosti vďaka autonómii priniesť skutočne ohromnú ziskovosť,“ informoval The Driven. „Nikto iný to nedokáže,“ dodal Musk následne.

To je veľmi zaujímavé tvrdenie. Tesla však musí najskôr komercionalizovať svoju technológiu autonómneho riadenia na úrovni 4 alebo 5. A aj keď jej systém FSD Beta do značnej miery pôsobivý, zďaleka nie je bezchybný. Tesla tak má zdá sa pred sebou ešte veľa práce. Otázkou je tiež, ako sa k autonómnym vozidlám postavia jednotliví regionálni regulátori.

Rafinácia lítia vo veľkom a nové batérie 4680

Musk tiež uviedol, že Tesla bude mať zďaleka najväčšiu kapacitu na rafináciu lítia a katód v Severnej Amerike. Myslí si pritom, že to bude pravdepodobne oveľa viac, ako zvládnu všetci ostatní dohromady. A dodal, že rafinovať lítium môžu aj iní, pričom ich poprosil, aby tak urobili, pretože Tesla sa v skutočnosti nechce zaoberať ešte aj touto oblasťou.

Tesla spomínala aj produkciu nových batériových článkov 4680. Tá sa mala v rámci Q1/2023 postupne zlepšovať, pričom náklady na ich výrobu mali v rámci Giga Texas klesnúť o 25 %. Mimochodom, zvýšené výdavky spoločnosti Tesla v Q1 boli spôsobené aj zvyšovaním produkčných kapacít pre články 4680.

Kedy príde Tesla Cybertruck?

Podľa Muska, slávnostné odovzdanie pickupu Tesla Cybertruck, ktorého výroba sa aktuálne intenzívne pripravuje, prebehne cca koncom 3. štvrťroka. A zrejme až vtedy Tesla prezradí finálne špecifikácie sériového modelu. A ako už býva zvykom, Musk nešetril slovami chvály na adresu chystanej novinky. Tentokrát povedal, že je to neuveriteľný produkt, hodný siene slávy, ktorý sa objaví len raz za veľmi dlhý čas.

2 historické míľniky

Tesla vo svojej správe k finančným výsledkom za Q1/2023 taktiež uviedla, že Tesla Model Y sa v rámci 1. kvartálu tohto roku stala v Európe najpredávanejším automobilom bez ohľadu na druh pohonu. A v USA to platilo, ak sa nebrali do úvahy predaje pickupov. V oboch prípadoch sa tak po prvýkrát v histórii stalo, že elektromobil ovládol kvartálne štatistiky predaja. Tesla za to vďačí rekordným predajom svojich elektromobilov v Q1/2023. Spoločnosť pritom aj naďalej očakáva, že tento rok dodá okolo 1,8 mil. vozidiel, čo by predstavovalo medziročný rast necelých 40 %.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla opäť zlacňuje svoje elektromobily. Aj v rámci slovenského konfigurátora
Tesla zarábala na autách násobne viac ako tradičné či čínske automobilky, ukazuje analýza
V čom tkvie nová „revolučná“ výrobná inovácia Tesly, ktorá prinesie lacnejšie elektromobily?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Čo dodať?! Úplná analýza uvedených údajov by si vyžadovala asi 6.900 stánok! To je toľko, koľko má aj nová norma EURO 7 z dielne „Bruselských expertov“! Ešte dobre, že sa Tesla neprepadla hospodársky „do horúcich pekiel“, ale možno len bližšie k realite našich všedných dní! 🙂 ………..

      • To nie že ja, ale napr. šéfkonštruktér Škody Martin Hrdlička otvorene hovorí o neskutočnom labyrinte 6.900 strán Euro 7, a to ešte bez vykonávacích predpisov ….

  2. Áno finančné výsledky sa prepadli na maržu 20% čo je v automotive neslýchane vysoko. Myslím že by si to zaslúžilo inú voľbu slov.

Pridajte komentár