Aj v mienkotvorných médiách za začínajú objavovať „senzačné“ správy s titulkami typu „Tesla podvádzala, jej zákazníkov to bude stáť 4 000 €“. Pritom tie akosi pozabúdajú uvádzať stanovisko druhej strany, aby si mohli čitatelia urobiť vlastný názor. Pre tých, čo nevedia, problém sa týka nemeckých štátnych dotácií na podporu elektromobility vo výške 4 000 €, ktoré majú zákazníci vrátiť. A mimochodom, Tesla sa vyjadrila, že spomínaný príspevok za každého dotknutého zákazníka uhradí, kým sa problém nevyrieši.
Nemecký federálny úrad pre hospodárske záležitosti a kontrolu vývozu (BAFA) aktuálne žiada nemeckých zákazníkov Tesly, ktorí si kúpili elektromobily Model S do 6. marca 2018, aby vrátili poskytnuté štátne dotácie vo výške 4 000 €. Podozrieva totiž Teslu z toho, že sa snažila podvodným spôsobom obísť dotačné podmienky, aby mohli jej zákazníci získať spomínaný príspevok.
Pôvod problému
Na ozrejmenie celej situácie sa vrátime späť do roku 2016, kedy došlo k zmene nemeckej dotačnej schémy na podporu kúpy elektromobilov. V rámci nej sa stanovil cenový strop vozidiel, na ktoré sa vzťahujú dotácie, a to 60 000 €.
Diskriminačné podmienky, tvrdila Tesla
Spomínaný limit tak vyradil z „hry“ všetky dostupné elektromobily spoločnosti Tesla. Na to kalifornský výrobca reagoval obvinením nemeckej vlády z úmyselnej diskriminácie. Nové podmienky boli podľa Tesly dohodnuté s nemeckým automobilovým priemyslom s cieľom podporiť predaje domácich automobiliek na úkor Tesly.
Žiadna konšpirácia zo strany Tesly
Neskôr bolo potvrdené, že zástupcovia nemeckého automobilového priemyslu naozaj vyjednávali s tamojšou vládou ohľadom nastavenia podmienok dotačného programu. A to z logického dôvodu, keďže do tohto programu prispievajú aj nemeckí výrobcovia automobilov. Takže sa nejednalo konšpiračnú teóriu zo strany Tesly.
Opatrenia Tesly
Tesla v reakcii na tento cenový limit zaradila do ponuky na nemeckom trhu Model S s cenovkou pod 60 000 €. Jednalo sa o „orezaný“ model, ktorý neobsahoval množstvo výbavy z bežne ponúkaného štandardu. Na tento základný model tak mohli zákazníci čerpať dotáciu vo výške 4 000 €.
Obvinenie z podvodu prišlo od nemeckého motomagazínu
V tejto súvislosti obvinil nemecký motoristický magazín Autobild minulý rok Teslu z podvodu. Tvrdil, že nemeckí zákazníci si spomínaný „orezaný“ model v skutočnosti kúpiť nemohli. Tesla sa vtedy bránila, že to nie je pravda a že už niekoľko takýchto modelov zákazníkom dodala.
Potom sa toho chytila BAFA
Niekoľko mesiacov po obvineniach Autobildu začala BAFA vyšetrovať Teslu kvôli podozreniu zo subvenčného podvodu. Následne v decembri 2017 BAFA vyradila Teslu Model S zo zoznamu vozidiel, na ktoré sa vzťahuje štátna dotácia. V tom období už bolo na tento model vyplatených cca 800 príspevkov. Aktuálne BAFA vyzýva majiteľov vozidiel kúpených do 6. marca 2018, aby vrátili vyplatenú dotáciu. Celkovo sa to má týkať 800 až 1 050 majiteľov.
Aktuálne stanovisko BAFA
BAFA v aktuálnom vyhlásení na svojom webe uvádza, že sa snažila dohodnúť s Teslou na prijateľnom riešení, ktoré by bolo prospešné pre dotknutých zákazníkov. BAFA mala ponúknuť Tesle čas na vypracovanie plánu na vyriešenie problému do začiatku júla 2018. Tesla vraj túto možnosť nevyužila, a tak musia byť príspevky vrátené.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla začala meniť rodinné domy na najväčšiu virtuálnu elektráreň sveta
Galéria najkreatívnejších “ŠPZ-etiek” elektromobilov značky Tesla
“Solárna strecha Tesla mi ušetrí až 300 dolárov mesačne,” hovorí majiteľ
Aktuálne stanovisko Tesly
„Rozhodnutie o dočasnom vyňatí Tesly zo zoznamu vozidel, na ktoré sa vzťahuje dotácia bolo neodôvodnené a nespravodlivé pre našich zákazníkov. Skutočnosť, že Tesla bola zaradená do zoznamu, vyňatá zo zoznamu a následne opätovne zaradená do zoznamu, je dôkazom, že sa jednalo o chybné rozhodnutie.
Naš web je dôkazom, že ktorýkoľvek nemecký zákazník si vždy mohol objednať základnú verziu s cenou pod 60 000 €, pričom tieto vozidlá boli reálne dodané. Cenový strop stanovený nemeckou vládou mal zabrániť tomu, aby sa na naše vozidlá vzťahovala dotácia. Kvôli tomu sme plánovali podať žiadosť na Európsku komisiu, pretože to bolo v rozpore s pravidlami EÚ.
Namiesto toho sa Tesla dohodla s nemeckou vládou na prijateľnom riešení, ktoré umožnilo predávať spoločnosti model s nízkou úrovňou výbavy, aby sa naň vzťahovala dotácia, pričom zákazníci si mohli dodatočne dovybaviť vozidlo podľa želania.
Apelujeme preto na BAFA, aby vzali späť svoje rozhodnutie, ktoré ide proti našim zákazníkom. Zároveň uisťujeme našich zákazníkov, že sa ich toto rozhodnutie nedotkne, nakoľko budeme pokrývať náklady súvisiace s dotáciami, kým sa problém nevyrieši.“