Cybertruck: Čo Tesla avizovala v roku 2019 a aká je realita v roku 2023?

3

Tesla Cybertruck je už v rukách prvých zákazníkov, pričom sme konečne spoznali špecifikácie sériového modelu. Tie pritom nie sú identické s tým, čo Tesla „sľubovala“, resp. očakávala a avizovala v roku 2019, kedy bol po cca 9 mesiacoch vývoja predstavený alfa prototyp. Urobme si preto porovnanie.

Spustenie výroby

Asi nikto nečakal, že Tesla dodrží Muskom prezentované plány spustenia výroby, keďže šéf Tesly sa nereálnymi termínmi snaží motivovať zamestnancov, aby v rámci vývoja pracovali čo najrýchlejšie a najefektívnejšie. A to sa aj potvrdilo. Tesla Cybertruck sa začala vyrábať v malom množstve tento rok, pričom Elon Musk pôvodne avizoval spustenie produkcie jednomotorovej a dvojmotorovej verzie na koniec roka 2021 a trojmotorovej na koniec roka 2022.

Konštrukcia

Tesla v roku 2019 avizovala konštrukciu „exoskeleton“ vyrobenú zo špeciálnej „ULTRA-HARD 30X COLD-ROLLED“ ocele. Malo ísť pritom o rovnaký materiál ako v prípade vyvíjanej vesmírnej lode Starship. Nakoniec však Tesla použila oceľ vyvinutú špeciálne pre Cybertruck, pričom si ju dala aj patentovať. A aktuálne hovorí o „extratvrdej nehradzavejúcej oceli“, ktorá odolá napr. aj guľkám z viacerých strelných zbraní.

tesla cybertruck

Zdroj ilustračného obrázku: Tesla

Tesla Cybertruck je napokon vybavená aj špeciálnym extraodolným sklom Armor Glass, ktoré v roku 2019 nevydržalo test prostredníctvom veľkej oceľovej gule. Aktuálne Tesla uvádza, že odolá nárazu baseballovej lopty s rýchlosťou 112 km/h či krupobitiu 4. triedy.

tesla cybertruck armor glass

Zdroj: Tesla

Rozmery

Sériový Cybertruck má rozmery 5 683 x 2 201 x 1 791 mm (dĺžka x šírka x výška). A to by malo byť celkovo (disproporčne) o 5 % menej, ako sa pôvodne plánovalo.

Interiér

Interiér vozidla zostal sparťanský. Významnou zmenou však je, že sériové vozidlo ponúka „len“ 5 miest na sedenie, zatiaľ čo pôvodne sa plánovala 6-miestna konfigurácia (2 trojsedadlové rady). Za touto zmenou pritom môže byť spomínané zmenšenie vozidla, teda hlavne jeho šírky. Čo sa týka dôležitého centrálneho dotykového displeja, ten má vo finále uhlopriečku 18,5″. Prototyp z roku 2019 mal 17″ obrazovku.

Úžitkové vlastnosti

V roku 2019 Tesla hovorila o zadnom nákladnom priestore s dĺžku 1 980 mm. „Exteriérové úložisko“ pritom malo dosahovať objem vyše 2 800 l. Aktuálne výrobca uvádza veľkosť zadnej úložnej „postele“ 1 829 x 1 219 mm a nákladový priestor 3 424 l (z toho 1 897 l uzamykateľných vďaka elektricky ovládanému krytu).

Maximálne užitočné zaťaženie malo byť 1 590 kg, sériové vozidlo ponúka 1 134 kg. V prípade ťažnej kapacity je to 3 400+ / 4 500+ / 6 400+ kg verzus 3 402 / 4 990 / 4 990 kg v závislosti od verzie. Ohľadom vzduchového podvozku Tesla v roku 2019 spomínala možnosť zvýšenia a zníženia svetlej výšky o 100 mm a max. svetlú výšku 410 mm. Aktuálne uvádza, že elektronické adaptívne vzduchové odpruženie ponúka zdvih 305 mm a svetlú výšku 432 mm.

Ďalšie špecifikácie a ceny

Tesla pred cca 4 rokmi avizovala 3 verzie – jednomotorovú, dvojmotorovú a trojmotorovú. A to aj dodržala. Ich názvy sa pritom zmenili zo Single Motor RWD, Dual Motor AWD a Tri Motor AWD na RWD, AWD a CyberBeast. A toto je ich porovnanie z hľadiska ďalších špecifikácií a cien (uvádzame len parametre, ktoré Tesla avizovala v roku 2019):

Single Motor RWD (2019) vs. RWD (2023)

  • Zrýchlenie z 0 na 60 mph (97 km/h): 6,5 vs. 6,5 s
  • Maximálna rýchlosť: 177 km/h vs. 180 km/h
  • Odhadovaný dojazd (EPA): 400+ vs. 402 km
  • Cena (bez DPH): 39 990 vs. 60 990 $

Dual Motor AWD (2019) vs. AWD (2023)

  • Zrýchlenie z 0 na 60 mph (97 km/h): 4,5 vs. 4,3 s
  • Maximálna rýchlosť: 193 vs. 180 km/h
  • Odhadovaný dojazd (EPA): 480+ vs. 547 km / 755+ km s príplatkovým „predlžovačom dojazdu“
  • Cena (bez DPH): 49 990 vs. 79 990 $

Tri Motor AWD (2019) vs. CyberBeast (2023)

  • Zrýchlenie z 0 na 60 mph (97 km/h): pod 2,9 vs. 2,7 s
  • Maximálna rýchlosť: 209 vs. 209 km/h
  • Odhadovaný dojazd (EPA): 800+ vs. 505 km / 715+ km s príplatkovým „predlžovačom dojazdu“
  • Cena (bez DPH): 69 990 vs. 99 990 $

Čo je „navyše“?

Pochopiteľne, Tesla si vyslúžila najväčšiu kritiku za značné navýšenie pôvodne avizovaných cien svojho elektrického pickupu Tesla Cybertruck. Je však dôležité povedať, že išlo o odhadované ceny na základe vtedajších pomerov, pričom sa určite nerátalo s obrovskou infláciou (je pritom možné, že po rozbehnutí masovej výroby a očakávanému značnému zníženiu jednotkových nákladov, klesnú aj predajné ceny).

A pôvodne sa nerátalo ani s niektorými funkciami a výbavou. Dá sa pritom povedať, že „navyše“ je riadenie zadnej nápravy, robustnejšie a zdá sa podstatne „offroadovejšie“ zavesenie kolies s obrovskými tlmičmi, 9,4″ displej pre zadný rad sedadiel, ambientné osvetlenie a hlavne elektronické riadenie steer-by-wire spolu so 48-V nízkonapäťovou architektúrou (Cybertruck je pravdepodobne prvé sériové vozidlo vybavené týmito systémami).

A ak si dobre pamätáme, tak počas predstavenia alfa prototypu Tesla nespomínala ani podporu obojsmerného nabíjania. To Elon Musk začal nekonkrétne spomínať až neskôr. Sériové vozidlo má pritom hneď 3 zásuvky (hlavná má výkon až 11,4 kW), vďaka ktorým je možné napájať zariadenia/elektrické spotrebiče, iné elektromobily či domácnosť.

tesla cybertruck v2v

Zdroj: Tesla

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Top Gear a ďalší otestovali Teslu Cybertruck. Okrem hodnotenia ponúkajú aj nové informácie
Tesla Model 3 vyrobená v Číne vs. vyrobená v USA – z hľadiska kvality vyhotovenia
Tesla Model Y vs. Tesla Model 3: Porovnanie, hlavné rozdiely
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

Pridajte komentár