Elektromobily Tesla majú dostať novú LMFP batériu „M3P“

4

Opäť sa objavila neoficiálna správa, že elektromobily Tesla budú vybavené aj novými LMFP batériami M3P od batériového giganta CATL. Tie pritom majú spájať výhody LFP a NMC batérií.

Prvé neoficiálne informácie ohľadom novej batérie CATL M3P sa v súvislosti so spoločnosťou Tesla objavili ešte v roku 2022. Podľa nich mala byť Tesla Model Y „Made in China“ prvým elektromobilom, ktorý bude vybavený batériovou novinkou od CATL. Malo sa tak stať v roku 2023, čo sa pravdepodobne nepotvrdilo.

Následne sa objavila neoficiálna správa, že LMFP batériu CATL M3P dostane modernizovaná Tesla Model 3 „Highland“. Ani to sa však zdá sa doteraz nepotvrdilo. A aktuálne tú máme ďalšiu neoficiálnu informáciu z Číny, ktorá súvisí s batériou M3P a spoločnosťou Tesla.

CnEVpost na základe článku denníka The Paper informuje, že CATL je spoločne s Teslou v procese vývoja a validácie LMFP batérie M3P. Avšak ani podľa najnovších informácií nemá byť známe, kedy budú elektromobily Tesla vybavené novými batériami uvedené na trh.

Nasadenie batérií M3P

Tesla by nemala byť prvým výrobcom elektromobilov, ktorý bude používať batérie M3P. CnEVpost totiž na základe nedávnych informácií od spoločnosti CATL uvádza, že nové batérie sa už používajú v rámci modelu Luxeed S7, za ktorým stoja spoločnosti Chery a Huawei.

Táto batéria sa podľa CarNewsChina nachádza vo verzii Max, ktorá disponuje kapacitou 82 kWh a dojazdom 705 km (CLTC). To teoreticky naznačuje, že batéria M3P by nemusela byť vyhradená pre základné verzie modelov Tesla Model 3 a Model Y, ako sa pôvodne predpokladalo.

Veď modely 3 a Y majú vo verziách Long Range kapacitne podobnú ak nie rovnakú batériu ako spomínaný o triedu väčší sedan od značky Luxeed, pričom ponúkajú dojazd 713 km, resp. 631 – 688 km (CLTC).

Čo sú to za batérie?

Batérie CATL M3P s chémiou LMFP, číže (lítium-mangán-železo-fosfát), majú najmä vďaka pridanému mangánu vyššiu energetickú hustotu ako LFP batérie a zároveň nižšiu cenu ako energeticky efektívnejšie batérie s chémiou NMC (nikel-mangán-kobalt). Takže sa dá zhruba povedať, že stoja niekde medzi LFP a NMC batériami.

Detaily ohľadom batérií CATL M3P ale stále nepoznáme. Spoločnosť CATL už skôr prezradila, že v batériách M3P používa aj iné nešpecifikované prídavné materiály a že tieto batérie sú vhodné pre elektromobily s dojazdom cez 700 km (pravdepodobne podľa testovacieho cyklu CLTC).

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd „1 000 km“ zabezpečí elektromobilom aj lacnejšia batériová technológia „LFP“ od Gotion
Míľnik: Prvý sériový elektromobil vybavený „lacnou“ sodíkovou batériou zišiel z výrobnej linky
Tesle sa údajne nedarí s výrobou „revolučných“ batérií 4680. V čom má byť problém?
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

    • Jednoznačne pre užívateľov. Západné spoločnosti aktuálne nemajú zodpovedajúcu technologickú protiváhu a táto batéria bude valcovať tento rok aj čínsku konkurenciu. Asi najzaujímavejšie je 5C nabíjanie 10-80% za cca 10-15 min pri ideálnej teplote a lepšie ako LFP pri mínusových teplotách. V praxi to znamená, že stačí aj malá batéria a 200km nabijete do 5 minút. To všetko pri cene podobnej ako LFP. Prakticky sú potom bežné spaľovacie autá nekonkurencieschopné voči tejto technológii (aj cenovo).

      • Ahoj IK, ďakujem za tvoj názor a vysvetlenie! Beriem to ako serióznu správu. Mám však obavu, že všetky plusy, ktoré uvádzaš, sa budú snažiť výrobcovia „speňažiť“, a tak tá výhoda pre užívateľov pobledne. To som mal na mysli, keď som položil rečnícku otázku „Komu bude táto batéria väčším prínosom“?! Automobilky stále považujú BEV za „zlaté teľa“!

        Batérie majú, a dlho budú mať strategickú úlohu pri presadzovaní sa elektroáut prirodzenou cestou bez dotácií a nariadení z Bruselu! A tak to má byť! Kvalitné batérie „pochovajú“ aj snahy o vodíkovú alternatívu!

        • Paradoxne batérie zohrajú ďaleko väčšiu úlohu v energetike ako v automobilizme. Problémom na západe boli oligopoly, ktoré dlhodobo úspešne blokovali vstup novej konkurencie do automobilového priemyslu. Nedostatok konkurencie v konečnom dôsledku znamenal zaostalé autá za extra prirážku. Až sa vytvoril priestor pre Teslu a čínsku vládu, ktorá využila zmenu technologickej paradigmy a podporila EV transformáciu čínskych firiem. Dnes si môžeme vychutnávať tlak Tesly a čínskych firiem na zníženie cien EV, ktoré budú ešte niekoľko rokov padať.
          Na horizonte je už však konsolidácia čínskych automobiliek. Keď celosvetovo ovládnu trh s EV, určite sa budú snažiť zneužiť svoje postavenie. Novovytvorené čínske oligopoly po eliminovaní konkurencie zvýšia ceny a znížia inovačné úsilie. Dnešní regulátory trhov nevedia nič inšie, iba schvaľovať fúzie a akvizície.

Pridajte komentár