Nové dáta potvrdzujú, že majitelia elektromobilov značky Tesla vo všeobecnosti nemusia a nebudú musieť riešiť problémy súvisiace s poklesom kapacity batérií svojich vozidiel.
Ohľadom degradácie kapacity batérií elektromobilov kolujú rôzne mýty. Napríklad, že po 4 – 5 rokoch ich treba vymeniť. A to najmä kvôli takému údajnému zníženiu dojazdu, ktorý robí vozidlá nepoužiteľnými. To je vo všeobecnosti samozrejme nezmysel, každopádne medzi batériami jednotlivých modelov môžu byť veľké rozdiely.
Nejde pritom len o technológiu batériových článkov, ale aj o systém riadenia batérie, najmä jej termomanažment. Ten totiž môže mať veľký vplyv na degradáciu batérie, čoho dôkazom je napríklad Nissan Leaf 1. generácie, ktorý nemá aktívne chladenie kvapalinou (a nemá ho ani 2. gen).
Na šťastie majiteľov elektromobilov značky Tesla sa ukazuje, že tí by nemali mať problém s veľkým poklesom kapacity batérie, a teda aj dojazdom svojho vozidla, ani po extra porcii kilometrov. A to najmä na základe údajov od majiteľov Tesly Model S, ktorá je spomedzi všetkých „masových“ modelov značky na trhu najdlhšie (od r. 2012).
Identickými batériami je pritom vybavený aj Model X. Modely 3 a Y majú už batérie s modernejšími batériovými článkami 2170, pričom tie sa tiež ukazujú vo výbornom svetle.
Po 7 rokoch 93 %
Koncom minulého roka zhromaždila a vyhodnotila skupina amerických majiteľov Tesly Model S dáta z takmer 600 vozidiel, ktoré najazdili dokopy viac ako 37 mil. km. Z nich vyplynulo, že kapacita batérií sa drží priemerne na 93 % tej pôvodnej. To teoreticky znamená (ak nedochádza časom k zníženiu účinnosti iných súvisiacich komponentov) 7 % pokles dojazdu v porovnaní s dojazdom vozidla, keď bolo nové.
A nedávno sa objavilo nové vyhodnotenie aktivít holandsko-belgického Tesla fóra, ktoré od roku 2014 zhromažďuje dáta o degradácii kapacity batérie Modelu S a neskôr aj Modelu X, a to v závislosti od nájazdu. Pred vyše 2 rokmi pracovalo fórum s údajmi z cca 350 vozidiel, takže dnes ich bude zrejme podstatne viac, čo naznačujú aj modré body z nasledujúcich grafov.
91 % po 270 000 km
Podľa profesora z Technickej univerzity v Eindhovene, Maartena Steinbucha, ktorý je aj top manažérom viacerých technologických spoločností, údaje holandsko-belgického Tesla fóra ukazujú, že vozidlá z prieskumu majú priemerne 91-percentnú zostatkovú kapacitu batérie po 270 000 km.
Na základe krivky grafu pritom vypočítal, že ak by bola zachovaná jej linearita, batérie by zdegradovali na 80 % kapacity v priemere pri 820 000 km. A to je veľmi podobný výsledok, ako pred mnohými rokmi odhadla Tesla na základe laboratórnych simulácií (800 000 km).
A môže to byť ešte lepšie
Novšie modely Tesla, 3 a Y, sú pritom vybavené modernejšími batériovými článkami. Keďže toho však nemajú za sebou toľko, dnes nevieme povedať, ako sú na tom v porovnaní s modelmi S a X. Jeden z Modelov 3 však už stihol najazdiť viac ako 160 000 km, pričom pri 160 000 km zaznamenal majiteľ degradáciu kapacity batérie max. o 2,6 %. Iný majiteľ zas uviedol, že po 80 000 km postrehol 2-percentný pokles.
Batérie modelov S a X pritom najviac degradovali počas prvých 80 000 km, a to približne o 5 %. A očakáva sa, že Tesla tento rok predstaví novú batériu, ktorá má mať životnosť 1,6 mil. km.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Fakty o životnosti batérií elektromobilov na základe údajov zo 6 300 vozidiel
Tesla aktualizuje záručné podmienky svojich áut. Spoznali sme záruku na Model Y
Ako je na tom elektromobil Renault Zoe po nájazde 300 000 km?
Jeden komentár
No, včera som akurát prekonal 270 000 km na TMS p85 rv.5/2014 .a pri 100% dobitií má 360 km dojazd .Čo je zhruba 11% menej ako za nova.