Tesla Cybertruck je pravdepodobne prvým sériovým automobilom, ktorý vymenil desaťročia používanú 12-voltovú elektrickú architektúru za 48-voltovú. Objavila sa pritom správa, že Tesla poslala šéfom automobiliek „príručku“, ako urobiť auto na 48-V architektúre. A šéf Fordu to aktuálne potvrdil, pričom to považuje za dôležité pre priemysel. Prečo je tomu tak?
V rámci testu novinky Tesla Cybertruck recenzent Jason Cammisa z Youtube kanála Hagerty uviedol, že Tesla poslala šéfom automobiliek príručku „Ako navrhnúť 48-voltové vozidlo,“ upozornil web Teslarati. Podnadpis tohto dokumentu mal pritom znieť: „Vy nekompetentné cecky! To naozaj musíme robiť domáce úlohy za vás? – xoxo, Elon.“
Takže to vyznelo ako Cammisov vtip. Šéf Fordu Jim Farley však včera uviedol, že zaslanie dokumentu k 48-V architektúre vozidiel nie je vtip. Tým je len spomínaný podnadpis. A Farley potvrdil, že dokument obdržali. Poďakoval pritom Elonovi Muskovi a povedal, že je to dobré pre priemysel.
Vynára sa pritom otázka, prečo to má byť dobré pre automobilový priemysel. Jednu z odpovedí naznačil aj samotný Farley vo svojom ďalšom príspevku. A to, že je to pomoc aj pre dodávateľskú základňu. Bez nej pritom nebude možný masový posun k 48-V architektúre vozidiel.
Výhody 48-V architektúry
Spomínanú otázku sa snažil zodpovedať aj David Ruddock z Electreku. Podľa neho má 48-V architektúra zmeniť spôsob, ako automobilky navrhujú autá. Najmä po stránke systému elektroniky, vrátane kabeláže. Zmena z desaťročia zaužívanej a dá sa povedať štandardizovanej 12-V architektúry na 48-V je pritom zdá sa nevyhnutná. Automobily majú totiž čoraz viac elektroniky, ktorá značne zvyšuje energetické nároky na elektrický systém vozidla.
Jedným z veľkých prínosov 48-V architektúry má byť zjednodušenie elektroinštalácie. Nový systém si vystačí napr. s podstatne jednoduchšou kabelážou. Prináša tiež vyššiu energetickú efektivitu, čo sa hodí obzvlášť v prípade elektromobilov.
Prečo chce Tesla pomôcť ďalším automobilkám?
Je netypické, aby nielen spoločnosti z automobilového priemyslu radili či pomáhali svojej konkurencii. Ako správne poznamenáva aj Ruddock, je to v záujme Tesly. Aj tak vertikálne orientovaná spoločnosť totiž pravdepodobne potrebuje dodávateľský reťazec preorientovaný na 48-V systém. A dodávateľský priemysel sa určite nebude transformovať kvôli Tesle či pár automobilkám.
Takže je zrejme nevyhnutné, aby k 48-V architektúre prešla minimálne relevantná časť výrobcov áut. A keďže to nie je jednoduché, „rady“ od Tesly by mohli prísť vhod a naštartovať vývoj v tejto oblasti.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla má byť na prahu prelomovej inovácie – karosérie na spôsob hračkárskeho autíčka
Tesla chystá „revolučnú“ metódu výroby, ktorá má zlacniť elektromobily. Čo na to odborníci?
Na Giga press a megacasting začínajú po Tesle naskakovať ďalšie automobilky. Aké sú výhody a nevýhody?
ODBER NOVINIEK
8 komentárov
A kedy im to akože poslal keď Audi ma už pár rokov model SQ7 ktorý využíva 48V sieť a myslím že tých aut čo už majú 48V sieť je viac. Nebolo to naopak neposlalo to Audi Muskovi ?
Audi ma 48V podsystem a nie kompletnu 48V el. architekturu…
Keď má 48V sieť, tak načo mu je 12V olovena bateria?
Okrem Cybertrucku nemá žiadne seriovo vyrabane auto 48V palubny systém. Tak isto nemá žiadne osobné auto steer by wire. V tomto je CT určite revolučný.
Neviem, či bolo napätie 48V stanovené ako max. bezpečné pre autá . Pred prechodom na nový štandard je to potrebné, lebo 48V vzniklo ako násobok prvotných 6V. Ak však áno, tak jeho použitie v Cybertrucku povazujem za správny „priekopnícky“ čin Tesly, a dúfam, ze sa ostatní konečne pridajú !!!
pokial sa nemylim tak 48V je maximalne napatie s ktorym mozu pracovat mechanici aj bez dodatocneho preskolenia a skusok
No neviem aky manual na to treba. Treba sa skoordinovat s dodavatelmi aby aj napr. radio, ziarovky, pocitace, alternator, akumulator atd boli na 48V. A keby aj neboli nie je problem dnes aj jednosmerne napatie 48V znizit na 12V pre niektore spotrebice. Funkčnosť sa predsa tymi 48. voltami nemeni.
Áno, zmysel to má. Hlavne menšie prierezy káblov, prenos väčších výkonov, možnosť výrazného zníženia strát (zvýšenie účinnosti).
Ale celkovo to nie je žiadny prevrat. Na to, čo od auta očakávam to osobne nepotrebujem.
TESLU nech premenuje na EDISON.
U mňa skončili – neplánujem si od nich nič kúpiť. Aj keď to bude zdarma.
Pošliapal všetky ideály, za ktoré Tesla bojoval a ešte na to zneužil jeho meno. Typicky Anglosaské.
Je koniec, chlapče…
Koniec to je iba ak pre teba, anonym