Izraelský startup Storedot nám už roky sľubuje ultra-rýchlo nabíjateľné batérie XFC. A aktuálne v spolupráci s automobilkou Polestar demonštroval rýchlosť nabíjania prostredníctvom elektromobilu Polestar 5 vybaveného batériovým packom s článkami XFC. Nielen výsledky testu sú pritom pôsobivé.
Zdá sa, že aj rýchlosť nabíjania batérií pre elektromobily sa začína posúvať na novú úroveň. A to nielen vďaka Číňanom, ale aj izraelskému startupu Storedot. Spolupracujúce spoločnosti Storedot a Polestar totiž dnes informovali ohľadom testu nabíjania batérie XFC, ktorý demonštroval možné schopnosti batérie v praxi.
Ako demonštračné vozidlo poslúžil prototyp chystaného športového sedanu Polestar 5, ktorý obsahoval 77-kWh batériový pack s článkami XFC od Storedot. Izraelčania pritom povedali, že kapacita batérie sa potenciálne môže zvýšiť aspoň na 100 kWh, aby mohol stredne veľký elektromobil získať počas 10 min nabíjania dojazd 320 km.
Každopádne počas aktuálnej demonštrácie sa 77-kWh batéria nabila z 10 na 80 % za 10 min. Nabíjacia krivka tejto nabíjacej relácie bola pritom veľmi netypická. Na začiatku nabíjania (10 % SoC) bol totiž nabíjací výkon 310 kW a ku koncu (80 % SoC) sa zvýšil na vyše 370 kW. Bežná nabíjacia krivka pritom vyzerá tak, že max. nabíjací výkon sa dosiahne na začiatku počas krátkej doby a potom výkon veľmi rýchlo klesá.
Známe špecifikácie batérie Storedot XFC
Batéria Storedot XFC má anódu na báze kremíka a nevyžaduje špeciálne chladiace systémy v rámci vozidla, uvádzajú spoločnosti Storedot a Polestar v dnešnej tlačovej správe. Žiaľ na detailnejšie špecifikácie boli skúpe.
Storedot však začiatkom tohto mesiaca informoval, že batériové články XFC majú gravimetrickú energetickú hustotu 330 Wh/kg a objemovú hustotu 860 Wh/l. Čo sa týka nabíjania, Izraelčania ešte pred spomínaným testom batériového packu uviedli, že články sa z 10 na 80 % nabijú za 10 min. A to aj vďaka ich schopnosti nabíjania koeficientom 4,2C. Teda výkonom v kW, ktorý je 4,2-násobkom hodnoty kapacity batérie v kWh. Dnes prezentovaný test ale naznačuje, že to môže byť viac.
Dôležité tiež je, že batérie XFC podľa Storedot stratia 20 % svojej pôvodnej kapacity až po vyše 2 000 nabíjacích/vybíjacích cykloch pri vybíjaní 1C. Storedot pritom uvádza, že 2 000 cyklov je ekvivalentom nájazdu 650 000 km. A to za podmienok, že vozidlo je vybavené 75-kWh batériovým packom a má spotrebu 14 kWh/100 km.
Komercializácia
Ďalšou dôležitou správou môže byť, že podľa Storedot sú batérie XFC na dobrej ceste k pripravenosti na výrobu. Dúfame pritom, že ich produkcia nebude nákladná a cena batérií vysoká. Storedot tiež informoval, že tento rok očakáva spustenie zasielania B-vzoriek prizmatických batériových článkov XFC (A-vzorky zdá sa už otestovalo viac ako 15 automobilových značiek) a podpísanie strategických dohôd ohľadom výroby a rozširovania operácií v USA, ktoré majú viesť ku komercializácii batérií.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
CATL predstavil LFP batériu pre 1 000-km dojazd a super-rýchle nabíjanie
Zeekr 001 sa nabíja rekordným výkonom vďaka novej batérii, ktorú môžu dostať aj Tesly
Volvo avizuje skrátenie času nabíjania až o 30 %. A to vďaka softvéru
ODBER NOVINIEK
6 komentárov
Toto vyzerá sľubne. Som zvedavý, čo na to krčmový Slováci.
Keď je elektrolyt batérie bez alkoholu, tak nič!!! Radšej FRIDEX v chladiči! 🙂
Krčmový slovák. Zlé zlé zlé. Potrebujem batériu ktorá sa so mnou napije za 10 minút a nie nabije. Potom cestou domov potrebujem nasávať z nádrže a nie z baterky. Zlé celé zlé… Spokojný?
Inak sa teším tej baterke chcel by som ju mať doma.
Batériové články s uvedenými parametrami by mohli byť základom pre „veľkokapacitné“ batérie 150 kWh a viac, pri prijateľných rozmeroch a hmotnosti na úrovni packu!
P.S. Správa pre menej náročných na veľkú kapacitu: Samozrejme, že budú s uvedenými parametrami aj menšie ľahšie a lacnejšie „vreckové“ batérie pre vás! 🙂
Nepochybujem ze budu vyrabat velke baterie pre samovrahov co musia tahat 10+h v kuse, ale pri tych bezpecnostnych prvkov co v EU vnucuju do aut je len otazkou casu kedy zavedu povinne prestavky po 4-5h jazdy aj pre beznych vodicov nielen pre nakladaky, tak ta velka bat bude vcelku nanic. 🙂 Aj poistovne si urcite rady prisadia ze neuznaju skodu pri dlhom soferovani tak ako pri alku, nevhodnych pneu atd.
Vidíš otázku auta z veľkou batériou nesprávne, a len v čiernom svetle“! Dnešné autá predsa tiež umožňujú vysoké dojazdy, a nekupujú ich len sebevrahovia, čo jazdia 1.000 km bez zastávky!
Tá druhá vec, so spútaním vodičov do klietky s „všemocnou“ elektronikou včítane AI bude horšia vec! 🙂