4. najväčšia automobilka chystá elektromobily s dojazdom až 800 km

8

Čerstvý automobilový koncern Stellantis, ktorý vznikol spojením spoločností PSA a FCA, predstavil svoje plány v oblasti elektromobility. Chystá pritom 4 „e-platformy“ pre množstvo modelov do zásuvky či viacero tovární na batérie.

Po spojení koncernov PSA a FCA vnikla automobilka, pod ktorú patrí 14 automobilových značiek. A to Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel/Vauxhall, Peugeot a Ram. Spojením síl sa pritom spoločnosť Stellantis stala 4. najväčšou automobilkou na svete.

A toto spojenie prinieslo aj ambicióznejšie plány v oblasti elektromobility. Napríklad v Európe chce Stellantis zvýšiť predaj elektrifikovaných vozidiel z tohtoročných 14 % na 70 % do roku 2030. 98 % modelov má mať pritom do roku 2025 plne elektrickú a/alebo plug-in hybridnú verziu. A do roku 2030 chce mať koncern v ponuke najmenej jednu batériovú verziu v rámci každého modelu.

To pritom znamená, že viac ako 100 koncernových modelov bude dostupných s minimálne jednou elektrifikovanou verziou. A k tejto masívnej elektrifikácii významnou mierou prispejú 4 „e-platformy“, ktoré podporia elektrické a plug-in hybridné modely.

Na rok 2023 je naplánované zavedenie platforiem „STLA Medium“ (pre segmenty C a D) a „STLA Large“ (pre segmenty D a E). Tie majú priniesť elektromobily s dojazdom až 700 km, resp. 800 km, zrejme podľa cyklu WLTP.

Do roku 2025 má byť zavedená 2. generácia platformy e-CMP pre vozidlá zo segmentov A, B a C. Pôjde o „prechodnú“ platformu, ktorá predznamená príchod úplne novej platformy pre menšie elektrifikované vozidlá „STLA Small“. Tá sa má používať od roku 2026, pričom horná hranica dojazdu elektromobilov, ktoré na nej vyrastú, má byť minimálne 500 km. A to nie je všetko. V pláne je aj platforma „STLA Frame“ (od roku 2024) pre veľké SUV a pickupy s dojazdom až 500+ km.

Batériové plány

Stellantis chce vyrábať aj batériové články pre batérie svojich e-áut. A to prostredníctvom spoločného podniku so spoločnosťou Saft, ktorý sa volá Automotive Cells Company. Prvé európske továrne začnú výrobu v roku 2023 (Francúzsko), resp. 2025 (Nemecko). Dokopy by mali mať ročnú kapacitu 50 GWh.

Výroba batériových článkov sa však nemá obmedzovať len na starý kontinent. V rámci globálnych batériových plánov chce totiž Stellantis do roku 2025 produkovať články s celkovou kapacitou 130 GWh ročne a do roku 2030 250 GWh ročne.

Zdroje: Electrive, Stellantis

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Renault oznámil nové elektromobily: „mikro“, mini-hatch, športiaky Alpine a naznačil sedan
KIA sa mení na „poskytovateľa udržateľnej mobility“ a chystá mnoho elektromobilov
Audi ukončilo vývoj spaľovacích motorov, MINI sa stane „elektromobilkou“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Už prišli na to, že zákazníci sú informovaní a marketing ich neobalamutí na ICE. Preto všetci vo veľkom otáčajú a v EU sa spustili EV preteky. Klasické korporácie to budú mať však ťažké, na rozdiel od ICE sveta nemajú priehradovú blokádu v podobe patentov. Do odvetvia tak môžu vstúpiť nové firmy, ale aj štáty. Čína je jasná, zaujímavé je dianie na poli EV v Indii. Pribúdajú lokálni výrobcovia dokonca v Afrike. V EV svete dnes nejde a revolučný prielom nejakej zázračnej technológie, ale v hlavnej miere o cenu. V podstate jediným zásadným prielomom môže byť pri extrémnom šťastí iba supravodivosť pri vysokých teplotách. Tá by mala výrazný dopad na motor aj batérie. Teraz však musí EU urgentne dosiahnuť to čo už dokázali Číňania, aby BEV boli lacnejšie ako ICE.

    • „Teraz však musí EU urgentne dosiahnuť to čo už dokázali Číňania, aby BEV boli lacnejšie ako ICE.“

      Číňania už dokázali aj kúpiť Stellantis

      • Je to pravda, treba si zvykať. Aktuálne je to najväčšia ekonomika sveta. A to, ako západ v minulosti diktoval podmienky je história. Západná hegemónia padla, musíme sa urýchlene prispôsobiť novej realite.

  2. Automobilkám, vrátane nového koncernu Stellantis, už definitívne „docvaklo“, o čom je budúcnosť.
    Buď sa prispôsobia súčasnému trendu, alebo zostanú.
    V dejinách.

Pridajte komentár