VW otestoval nádejné solid-state batérie od QuantumScape. Výsledky majú byť nad očakávania

2

Solid-state batérie sa vo všeobecnosti zvyknú považovať za novú generáciu batérií pre elektromobily, ktorá má zmeniť hru. Spoločnosť QuantumScape pritom patrí k najnádejnejším vývojárom tejto technológie. A VW mal možnosť otestovať ich vzorky, pričom tvrdí, že výsledky sú nad očakávania.

Do solid-state batérií, ako aj spoločnosti QuantumScape sa vkladajú veľké nádeje. Od solid-state batérií sa pritom vo všeobecnosti očakáva podstatne vyššia energetická hustota (z čoho môže vyplývať aj vyšší dojazd), rýchlosť nabíjania či bezpečnosť. A časom vraj aj nižšia cena.

Americká spoločnosť QuantumScape, ktorá vznikla v roku 2010, zdá sa patrí k najnádejnejším vývojárom batérií s technológiou solid-state, teda elektrolytom v pevnom skupenstve (bežný elektrolyt je kvapalný, príp. gélový). Už dávnejšie sa pritom na jej adresu veľmi pozitívne vyjadril aj spoluzakladateľ Tesly a jej bývalý dlhoročný technický šéf JB Straubel, ktorý je expertom predovšetkým na batérie. Ten sa pritom stal aj členom predstavenstva QuantumScape. Minulý rok však predal množstvo akcií spoločnosti, čo môže a nemusí „niečo“ naznačovať.

Vysoko nadštandardné výsledky testovania

Aktuálne koncern Volkswagen Group, ktorý je akcionárom spoločnosti QuantumScape, v rámci tlačovej správy informuje, že ich batériová divízia PowerCo mala možnosť otestovať A-vzorku bezanódového lítium-kovového solid-state článku, ktorý má 24 vrstiev, čo má zodpovedať plánovanému sériovému článku QuantumScape.

Test mal podľa tvrdení VW ukázať, že po viac ako 1 000 nabíjacích/vybíjacích cykloch degradovala kapacita článku len o 5 %. To teoreticky znamená, že elektromobil s dojazdom 500 km by si po nájazde 500 000 km zachoval v rámci svojej batérie 95 % z pôvodnej kapacity. VW dodáva, že štandardné ciele pre túto vývojovú fázu sú 700 cyklov a strata kapacity max. 20 %.

Životnosť sa pritom doteraz javila ako jeden z najväčších, ak nie najväčších problémov vyvíjaných solid-state batérií. Tú za veľkú výzvu označila napr. aj spoločnosť Toyota, ktorá už roky pracuje na tejto technológii. A batériový článok od QuantumScape mal podľa VW už skôr splniť požiadavky v oblastiach rýchleho nabíjania, bezpečnosti a samovybíjania.

Komercializácia

Samozrejme, laboratórne testy vyzerajú na prvý pohľad veľmi nádejne, podstatné však je, či sa podarí batériu komercionalizovať v relevantnom časovom horizonte a či bude dlhodobo životaschopná napr. aj po cenovej stránke.

Podľa VW sa aj naďalej intenzívne pracuje na uvedení solid-state batérií QuantumScape do sériovej výroby. Šéf QuantumScape, Jagdeep Singh, pritom uvádza, že spolu s VW Group spolupracujú ohľadom industrializácie technológie, ako aj jej čo najrýchlejšom uvedení na trh. Dodal však, že ich ešte čaká veľa práce. Ďalším krokom je zdokonalenie a škálovanie výrobných procesov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Spoluzakladateľ Tesly hovorí, že solid-state batérie od QuantumScape sú veľkým prielomom
Tesle sa údajne nedarí s výrobou „revolučných“ batérií 4680. V čom má byť problém?
Míľnik: Prvý sériový elektromobil vybavený „lacnou“ sodíkovou batériou zišiel z výrobnej linky
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Takže o takých 10 rokov sa dočkáme? 🙂 alebo ich zasa predbehnú číňania. Držím im palce, ale správy o skvelých batériách sú tu s nami už pekných pár rokov a v realite si zatiaľ LFP batérie zatiaľ dobýjajú trh.

  2. Je dobré, že sa stále objavujú pozitívne správy o snahách dosiahnuť pokrok v parametroch a cenách batérií! Je tu tak nádej, že raz, o tých 5 až 10 rokov budeme mať kapacitu 1 kWh/ kg batérie.

    Česť práci, ako povedal Tomáš Baťa!

Pridajte komentár