Chicagská univerzita informuje, že tamojším vedcom a ich spolupracovníkom sa podarilo vyvinúť unikátnu batériu, ktorá spája hneď 3 technológie, do ktorých sa vkladajú veľké nádeje. Ide pritom o sodíkovú solid-state technológiu bez anódy, ktorá môže podľa vedcov priniesť lacné, rýchlonabíjateľné, vysokokapacitné a bezpečné batérie pre elektromobily či batériové úložiská.
Od sodíkových batérií, ktoré sa pomaly začínajú dostávať do výroby, sa očakáva najmä to, že prinesú „lacné“ elektromobily. Solid-state batérie sú zas vo všeobecnosti považované za svätý grál elektromobility, pretože majú pozdvihnúť energetickú hustotu, rýchlosť nabíjania, výkon či bezpečnosť na novú úroveň. A odstránenie anódy znamená ďalšie zníženie hmotnosti, objemu, nákladov či zložitosti výroby.
Tri v jednom
Vedcom z Chicagskej univerzity a ich kolegom sa podarilo spojiť tri spomínané nádejne technológie v rámci jednej batérie. Môžeme tak hovoriť o „superbatérií“. Súvisiaca vedecká práca bola pritom aktuálne zverejnená vo vedeckom časopise Nature Energy a hlavní vývojári požiadali o patent.
Vedecká práca ohľadom „superbatérie“ demonštruje novú architektúru so stabilným cyklovaním počas „niekoľkých stoviek cyklov“. Zdá sa teda, že existuje priestor na zlepšenie životnosti, resp. retencie kapacity batérie. Každopádne eliminácia anódy a hojne dostupný sodík majú zabezpečiť cenovú dostupnosť a menšiu enviro-záťaž a elektrolyt v pevnom skupenstve má priniesť vysoký výkon a bezpečnosť.
Tuhá látka, ktorá tečie
Vedci z Chicagskej univerzity tiež uvádzajú, že sa im podarilo vyriešiť problémy, ktoré prináša bezanódový dizajn. A to vytvorením prúdového kolektora, ktorý obklopuje elektrolyt. Ten pozostáva z hliníkového prášku, ktorý „môže tiecť ako kvapalina“.
„Sodíkové solid-state batérie sa zvyčajne považujú za technológiu vzdialenej budúcnosti, ale dúfame, že naša práca môže postrčiť aktivity v oblasti sodíka preukázaním toho, že môže fungovať dobre či v niektorých prípadoch dokonca lepšie ako lítiová verzia,“ povedal hlavný autor vedeckej práce Grayson Deysher.
Zdroj: The University of Chicago / Pritzker School of Molecular Engineering
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mercedes ide testovať „revolučné“ solid-state batérie
Batéria od 24M pre dojazd až 1 600 km vraj môže byť dostupná na testovanie už onedlho
Míľnik: Prvý sériový elektromobil vybavený „lacnou“ sodíkovou batériou zišiel z výrobnej linky
ODBER NOVINIEK
Jeden komentár
Chcelo by to, prestať sa vyhrážať, a predstaviť v reále pack! 🙂