Japonskí vedci oznámili nový objav, ktorý by mohol viesť k lacnejším batériám s vyššou energetickou hustotou. Ide o sodík-iónové batérie s anódovou vyrobenou z tvrdého uhlíka.
Vývoj nových batérií s cieľom priniesť lepšie vlastnosti a riešenia aj pre elektromobilitu, ktorej rozvoj nestále napreduje, prebieha celosvetovo a vo veľkej miere. Niet preto divu, že vedci a spoločnosti pravidelne hlásia súvisiace nové objavy, ktoré nám dávajú nádej na lepšie a cenovo dostupnejšie batérie.
Jedným z najväčších problémov v rámci masového prechodu k elektromobilite sú obstarávacie ceny elektrických automobilov, ktoré sú vo všeobecnosti vyššie ako v prípade porovnateľných spaľovacích áut. To pritom zatieňuje environmentálne a následné ekonomické prínosy elektromobilov – vo všeobecnosti nižšie prevádzkové a servisné náklady.
Jedným z dôvodov vyšších obstarávacích cien sú do určitej miery, aj keď tá v priebehu času klesá, náklady na batérie. No a vedci z Tokijskej univerzity tento mesiac oznámili, že nimi vyvíjaná sodík-ionová batéria s anódovou vyrobenou z tvrdého uhlíka, má potenciál priniesť cenovo dostupnejšie batérie.
Pre úplnosť dodávame, že vedecký tím, ktorý pracuje na spomínanej batérii, tvoria aj pracovníci z Tokijskej prírodovednej univerzity, Národného ústavu materiálových vied v Japonsku a Okajamskej univerzity.
Základom novej batérie sú podľa vedcov lacné a hojne dostupné materiály. Nová anóda z „tvrdého uhlíka“ má na základe analýz kapacitu 478 mAh/g, pričom bežne sa pri tomto type materiálu dosahujú hodnoty 300 až 350 mAh/g. Výhodou je aj to, že jej tepelné ošetrenie vyžaduje nižšie teploty, vďaka čomu ide o energeticky, a teda aj nákladovo efektívnejšie riešenie.
Pre porovnanie, v dnešným li-ion batériách sa podľa japonských vedcov používajú grafitové anódy s kapacitou okolo 372 mAh/g. Aj vďaka vyššej kapacite novej uhlíkovej anódy majú priniesť nákladovo efektívnejšie sodík-iónové batérie vyššiu energetickú hustotu, a to o 19 % v porovnaní s li-ion batériami, uvádza japonský vedecký tím.
Na prahu novej generácie batérií?
Ako to už býva v takýchto prípadoch zvykom, spomínaný objav je základom, ktorý si vyžaduje ďalšie testovanie. V prípade kľúčovej anódy z tvrdého uhlíka na úrovni „životnosti, vstupno-výstupných charakteristík a prevádzky pri nízkych teplotách v rámci skutočných sodík-iónových batérií“.
Vedci z Tokijskej univerzity na záver uvádzajú, že „pri troche šťastia by sme mohli byť na pokraji svedectva o ďalšej generácii nabíjateľných batérií“.
Zdroj: Tokyo University of Science
SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Magická“ cena batérií bola dosiahnutá. Zatiaľ pre autobusy, ale…
Spoluzakladateľ Tesly hovorí, že solid-state batérie od QuantumScape sú veľkým prielomom
Elon Musk hovoril o „rozporuplne“ nízkych cenách batérií Tesla