Najväčší výrobca batérií pre elektromobily dosahuje pokroky vo vývoji „lacných“ sodíkových batérií

6

Čínska spoločnosť CATL, ktorá je najväčším výrobcom batérií pre elektromobily na svete, predstavila v júli minulého roka sľubnú technológiu sodík-iónových batérií. A nedávno požiadala o patent, ktorý má priniesť zvýšenie energetickej hustoty na zaujímavú úroveň. Tento typ batérií, ktorý má potenciál zabezpečiť lacnejšie elektromobily, je tak zdá sa na dobrej ceste.

Sodík je bežným prvkom, ktorý je hojne zastúpený v zemskej kôre či morskej vode. Batérie na báze sodíka sa nielen preto javia ako zaujímavá technológia. Obzvlášť, keď v aktuálnej dobe sú ceny lítia nevyhnutného pre najpoužívanejšie typy batérií pre elektromobily na rekordných hodnotách aj kvôli problémom v dodávateľskom reťazci.

Dopyt po tomto materiáli pritom neustále rastie, takže môže existovať riziko, že dodávatelia nebudú schopní zvyšovať svoju ponuku dostatočne rýchlo. A to by v konečnom dôsledku teoreticky mohlo čiastočne spomaliť znižovanie cien elektromobilov a oneskoriť dosiahnutie cenovej parity elektrických a spaľovacích áut.

Takže sa zdá, že „sodíkové“ batérie by mohli mať veľký potenciál. A to aj vďaka tomu, že na ich výrobu je možné použiť už existujúce výrobné zariadenia na li-ion batérie.

Sodík-iónové batérie, ktoré podľa CATL pracujú na podobnom princípe ako dobre známe a etablované li-ion batérie, majú samozrejme svoje neduhy. A to napr. väčší objem a vyššie požiadavky na štrukturálnu stabilitu a kinetické vlastnosti materiálov, čo bolo doposiaľ prekážkou z hľadiska industrializácie.

Nové technológie elektród od čínskeho batériového giganta však mali vyriešiť problém s rýchlou degradáciou kapacity vplyvom nabíjacích cyklov a zabezpečiť rýchly pohyb iónov sodíka. Výhodou sodík-iónových batérií prvej generácie od CATL pritom má byť schopnosť rýchleho nabíjania (na 80 % za 15 min), vynikajúca tepelná stabilita či výborný výkon pri nízkych teplotách (vyše 90-% retencia kapacity pri -20 °C).

Naopak ako nevýhoda v rámci použitia v elektromobiloch sa javí ich nižšia energetická hustota, a to 160 Wh/kg na úrovni článkov. Pre porovnanie, napríklad batériové články formátu 2170, ktoré používa Tesla už niekoľko rokov, dosahujú okolo 260 Wh/kg.

Ďalšia generácia batérie na dobrej ceste

CATL už v júli avizoval, že v prípade druhej generácie ich sodík-iónových batérií je cieľom prekročiť gravimetrickú energetickú hustotu 200 Wh/kg. No a aktuálne sa dozvedáme, že spoločnosť CATL požiadala o patent, ktorý sa týka elektród batériového článku, pričom veľkým prínosom má byť nový materiál v podobe tvrdého uhlíka. Patent by mal pritom zabezpečiť sodík-iónové batérie s energetickou hustotou cez 200 Wh/kg, informuje Carnewschina na základe článku Yiche.

A to je zaujímavá hodnota. Najmä v porovnaní s LFP batériami, ktoré začínajú pomaly dominovať trhu aj kvôli ich cenovej dostupnosti. Sodík-iónové batérie by však teoreticky mohli byť ešte lacnejšie. Aby sa tak stalo, bude zrejme potrebné ešte množstvo práce a samozrejme aj ich masová komercializácia. CATL ale už v lete 2021 začal s ich priemyselným používaním a do roku 2023 plánuje vytvoriť základný priemyselný reťazec.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Batérie BYD Blade majú byť extra lacné. A „sodíkové“ batérie sú vraj ešte lacnejšie
Storedot vyvíja „samoopraviteľné“ batérie pre elektromobily. A nielen to
Ceny li-ion batérií klesli aj tento rok, trend sa však otáča, upozorňuje BNEF

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Stačí kalkulačka a ideme na to. Rýdzo teoreticky, samozrejme.
    Ak sa zníži gravimetrická energetická hustota z 260 Wh/kg na 160 Wh/kg, je to pokles o 38 %.
    Ak sa zníži gravimetrická energetická hustota z 260 Wh/kg na 200 Wh/kg, je to pokles o 23 %.
    Rýdzo teoreticky (odhliadnuc od nutnosti vyššej hmotnosti batérie), by sa to cenovo kvázi vyrovnalo, keby bola cena sodíkovej batérie o 38 %, resp. 23 % nižšia.
    Ale čo v prípade, ak bude cena sodíkovej batérie nižšia napríklad o 50 %, prípadne ešte o viac %.
    To by nastal „tanec“…

  2. Ideálna batéria pre lacné autá v generácii 2 a vyššie. Jedinou menšou nevýhodou je trocha nižšie napätie článkov.

    Pre EU predstavuje táto technológia zásadný problém, lebo tá nenaskočila ani na masovú výrobu LFP. O sodík-iónových batériách v masovej výrobe môžu Európania iba snívať. A pritom takáto batéria bude ideálna aj pre studené severské štáty.

  3. Obávam sa, že sodík nerieši cenu batérií, ale tie ostatné kovy ktoré tam sú. Napr. Cobalt, Nikel a Mangán, ktoré sú omnoho drahsie sko Litium.
    LFP baterie tieto kovy neobsahujú, preto sú lacnejšie.

Pridajte komentár