Automobilka Škoda vyvinula v spolupráci so svojím partnerom, izraelskou spoločnosťou Chakratec, nabíjaciu stanicu pre elektromobily, ktorá dokáže vďaka podpornej batérii na báze zotrvačníka, „Kinetic Power Booster“, zdvojnásobiť nabíjací výkon. A aktuálne prezradila o tejto inovatívnej technológii ďalšie informácie.
Už vieme, že nabíjacia stanica od Škody s technológiou kinetickej batérie „Kinetic Power Booster“ dokáže pojať výkonové rezervy v sieti, pričom vďaka tejto energii roztočí svoje zotrvačníky do vysokých otáčok. A tým dôjde k uloženiu elektriny vo forme kinetickej energie. Po pripojení elektromobilu k nabíjačke dokáže táto energia zvýšiť nabíjací výkon na 2-násobok toho, čo poskytuje samotná el. sieť.
To umožňuje zabezpečiť rýchlonabíjanie aj na miestach s nedostatočným výkonom elektrickej siete. Kinetické batérie od spoločnosti Chakratec, ktorá je partnerom českej automobilky, majú v porovnaní s chemickými batériami, napr. typu li-ion, podstatne vyššiu životnosť. A to približne 200 000 nabíjacích a vybíjacích cyklov, čo má vystačiť na 20-ročnú prevádzku.
Zotrvačníky rotujúce vo vákuu
Prvá nabíjacia stanica Škody s novou technológiou, ktorá sa nachádza v ČR, obsahuje desať 150 kg zotrvačníkov rotujúcich vo vákuu, ktoré sú uložené v kontajneri. Keď do nich prichádza prúd zo siete, otáčky sa zvyšujú. Pri nabíjaní vozidla potom generujú prúd, pričom vplyvom úbytku energie otáčky klesajú.
- Zdroj: Chakratec
- Zdroj: Chakratec
- Zdroj: Chakratec
Ich kapacita vystačí na nabitie elektromobilu Škoda Citigoe iV s 36,8 kWh batériou a ďalšieho vozidla súčasne. A to 2-násobným výkonom v porovnaní s čisto sieťovým nabíjaním. Po vybití potrebujú zotrvačníky 100 kW nabíjačky (50 kW bez podpory batérie) 45 min na to, aby sa dostali na požadované otáčky.
Ale prejdime už k avizovaným novinkám. Tie sa týkajú toho najpodstatnejšieho, a to technológie zotrvačníka. Aby sa zotrvačníky brzdili vplyvom trenia vzduchu čo najmenej, sú v rámci kontajnerov uložené v špeciálnych oceľových plášťoch.
O udržiavanie vákua sa starajú vákuové pumpy, ktoré sa kvôli energetickej efektivite zapínajú len v prípade, že úroveň vákua klesne pod určitú hranicu. Tú systém trvalo udržiava na hodnote 1,33 pascalu (10 militorrov). Pri plnom nabití energetického úložiska sa zotrvačníky otáčajú rýchlosťou 18 000 ot./min. V priebehu nabíjania elektromobilu klesajú otáčky až k hodnote 7 000 ot./min.
Potom dôjde k prerušeniu nabíjania, pretože to znamená vybitie úložiska. Doba nabitia, resp. roztočenia zotrvačníkov na potrebné otáčky závisí od výkonu rozvodnej siete. V prípade 50 kW to pritom trvá 45 min. Zotrvačníky bez podpory rozvodnej siete sa dokážu po plnom nabití točiť až 4 dni a nabíjať vozidlá, kým sa nevybijú. Samostatne sa však v praxi nevyužívajú.
- Zdroj: Škoda
- Zdroj: Škoda
Spotreba samotného energetického úložiska, vrátane pripojenej nabíjacej stanice, je podľa Škody cca 3 kWh. Energiu pritom skonzumuje aj roztáčanie zotrvačníkov a prevádzka vákuovej pumpy či klimatizačnej jednotky. Zvyšok už ale ide v plnej miere na nabíjanie vozidla.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Renault pokračuje v testovaní bezdrôtového nabíjanie elektromobilov za jazdy
Elektrické SUV značky Škoda sa blíži. Dostalo už aj meno
Príves ako najvýkonnejšia mobilná ultra-nabíjacia stanica na svete