Mohlo by sa zdať, že automobilka Škoda predstavila svoje prvé elektrifikované modely až v tomto roku. To však nie je ani zďaleka pravda, keďže sa tak stalo v pomerne skorých rokoch 20. storočia. Čo všetko má česká značka odvtedy v oblasti „alternatívnych“ pohonov za sebou?
Už v roku 1908 vznikol hybridný model LAURIN & KLEMENT typ E. Nejde síce o vozidlo značky Škoda, koncern Škoda však spoločnosť LAURIN & KLEMENT prevzal v roku 1925. Typ e disponoval benzínovým motorom, ktorý vyrábal elektrickú energiu pre pohon vozidla.
Autá na plyn – dôsledok hosp. krízy
V súvislosti so začiatkom 20. storočia treba povedať, že v tomto období boli viac rozšírené automobily na elektrický a parný pohon ako spaľováky. V 30. a 40. rokoch, v čase hospodárskej krízy, kedy už trhu dominovali vozidlá so spaľovacím pohonom, sa však začali presadzovať aj autá na plyn.
Dôvodom bol nedostatok paliva. A na to musela reagovať aj Škoda. Prvým z jej „plynových“ modelov bolo úžitkové vozidlo 256 G so 6-valcovým motorom o výkone 60 koní, ktoré dokázalo uviesť 2,5 tony nákladu. Plynový pohon sa však dostal aj do osobných vozidiel, konkrétne do prototypov modelu Rapid, ale aj traktorov. Ešte predtým, v roku 1919, vyrobila spoločnosť LAURIN & KLEMENT nákladné vozidlo poháňané plynom (viď titulná fotografia).
- Zdroj: Škoda
- Zdroj: Škoda
Prvý elektromobil Škoda
Koncom 30. rokov vyrobila Škoda svoj prvý čistokrvný elektromobil, ktorý sa používal v Plzni na rozvoz piva do reštaurácií. Vyrábali sa pritom 2 typy, a to s užitočným zaťažením 1,5 a 3 t. Jeden z modelov mal pritom aerodynamickú prednú časť so šípovitým, deleným čelným sklom. Viac o novšom modeli zo 40. rokov…
Elektromobil pre deti
Zaujímavosťou je, že česká automobilka začala vyrábala v roku 1941 detský elektromobil Škoda Puck. A to dokonca v 2 veľkostiach. Vozidlo pritom disponovalo spínacou skrinkou, rýchlomerom, svetlometmi, odpružením všetkých kolies, max. rýchlosťou 12 km/h či batériami značky Varta-Ferak.
Elektrická Škoda Octavia II
Nemenej zaujímavý je určite aj prototyp modelu Škoda Octavia II Green e-Line s čisto elektrickým pohonom. Ten vznikol v roku 2010. Vyrobilo sa pritom viacero kusov, pričom tie ponúkli výkon 85 kW a dojazd 150 km.
A keď už sme sa dostali do novodobej éry pripomíname, že mladoboleslavská automobilka dnes ponúka niektoré svoje modely s pohonom na CNG. V januári pritom začne dodávať elektrický model Škoda Citigoe iV a plug-in hybridný model Škoda Superb iV, ktorými štartuje svoju novodobú elektrifikovanú éru.
Zdroj: Škoda
SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Najdôležitejší elektromobil, ktorý bol kedy vyrobený,“ ide do aukcie
Test elektromobilu Škoda Vision iV, ktorý má blízko sériovému vozidlu
Mohol to byť revolučný elektromobil. Údajne ho však „zabila“ ropná lobby
Jeden komentár
a elektrickeho favorita vyrabal kto? 😉 zajdite sa spytat do Ejpovic 😉