Spoločnosť Toshiba oznámila, že spolu s partnermi spustila testovanie svojich patentovaných SCiB batérií v prvom vozidle, ktorým je elektrický autobus od VW. Ide tak o ďalší krok ku komercializácií batérií na báze niób-titán-oxidovej anódy, ktoré majú priniesť veľmi rýchle nabíjanie, vysokú bezpečnosť či životnosť niekoľko miliónov km.
Spoločnosti Toshiba (Japonsko), Sojitz (Japonsko) a CBMM (Brazília) slávnostne ohlásili, že dokončili vývoj „novej generácie lítium-iónovej batérie“ na báze niób-titán-oxidovej anódy (NTO). Predstavili pritom aj prototyp elektrického autobusu vybavený novou batériou, ktorý vyvinula spoločnosť Volkswagen Truck & Bus Brazil a ktorý začala testovať spoločnosť CBMM v Brazílii.
Kroky ku komercializácii
Podľa spomínaných spoločností týmto testovaním započala prvá prevádzka prototypu elektromobilu vybaveného batériou na báze NTO anódy na svete. A to má otvárať cestu ku komercializácii tejto batériovej technológie. Ďalšie kroky majú pritom viesť k uvedeniu batérie na trh na jar budúceho roka.
Spoločnosti Toshiba, Sojitz a CBMM sa dohodli, že preskúmajú potenciál batérií na báze NTO už v roku 2018. A to najmä kvôli teoreticky 2-násobnej objemovej hustote NTO anódy v porovnaní s grafitovými anódami. 3 roky na to podpísali dohodu ohľadom vývoja týchto batérií a ich masovej výroby.
V roku 2023 spoločnosti uzavreli dohodu, ktorá sa týka budovania dodávateľského reťazca a podpory predajných a marketingových aktivít. A v máji tohto roku podpísali memorandum o porozumení ohľadom posilnenia dodávateľského reťazca a podpory podnikania.
Vlastnosti SCiB batérie s NTO anódou
Toshiba vo svojej aktuálnej tlačovej správe uvádza, že NTO v rámci anódy batérie poskytuje bezpečnejšiu a efektívnejšiu prevádzku a môže priniesť plné nabitie za menej ako 10 min a dlhu životnosť. A ohľadom vlastností vlastnej SCiB batérie na báze NTO anódy odkazuje na produktovú stránku, kde sa uvádzajú nasledujúce špecifikácie.
Nabitie batérie od Toshiby na 80 % má trvať 10 min. A aj napriek rýchlemu nabíjaniu si má batéria udržať viac ako 80 % z pôvodnej kapacity aj po 10 000 nabíjacích/vybíjacích cykloch. To teoreticky znamená, že batéria by mala bez významného poklesu kapacity vydržať milióny najazdených km.
Toshiba tiež uvádza, že batérie majú vysoký vstupný a výstupný výkon, dobre fungujú aj pri veľmi nízkych a vysokých teplotách (-30 až +60 °C) a môžu sa používať v rozsahu 0 až 100 % SoC. Tým zrejme naznačuje, že ich je možné nabíjať na 100 % a vybíjať k nule bez významného urýchlenia degradácie.
Spoločnosť Toshiba sa tiež chváli vysokou energetickou hustotou – 130 Wh/kg, resp. 350 Wh/l na úrovni článku. To je však veľmi málo v porovnaní s dnes bežne používanými li-ion batériami. Takže sa zdá, že ide o dobrú hodnotu len v rámci tejto konkrétnej batériovej technológie. A zrejme preto začína testovanie batérie v rámci elektrobusu a nie osobného elektromobilu.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Extrémne rýchlo nabíjateľné batérie od CATL a BYD majú prísť už tento rok
Mercedes ide testovať „revolučné“ solid-state batérie
Kórejci vyvíjajú sodíkovú batériu, ktorá sa má nabiť za niekoľko sekúnd
ODBER NOVINIEK
8 komentárov
Ak niečo dnešným batériám chýba, tak je to tá hustota! Ostatné parametre sú často viac ako dobre, alebo aj nad hranicou využiteľnosti v BEV. Aby BEV získali kríííídla, potrebujeme 500 a viac Wh/kg packu! 🙂
Na druhej strane auto nepotrebuje stovky kil na spalovaci agregat, hmotnost paliva v nadrzi, prevodovky, vyfukove potrubie, katalyzatory.
A. No ešte to by bolo treba! Ale veď v PHEV to máš, a za drahé prachy a menej miesta v aute !!!
B. Uvedom si že kecáš, lebo BEV je v súčasnosti aj tak ťažšie a spravidla aj s menším dojazdom, a o tieto handicapy tu „riešime“! 🙂
Začína to pripomínať Sovietsky socialistický zväz, kedy vedci pracovali na zázračných technológiách, ktoré už dávno boli v USA v bežných produktoch.
Teraz sa to otočilo, západ predstavuje zázračné batérie, ktoré už číňania majú dávno vo výrobe 🙂
Presne tak. Aj vtedy Rusi sa chvalili novymi technologiami a nakoniec to boli kopie zapadnych produktov. Dnes to robia Cinania. Az ked to clovek dostane do ruk a otestuje, zisti, aka to je „kvalita“. Ked sa zacne ist po rovnakej kvalite, zrazu su ceny skoro rovnake.
Dalsia pozitivna sprava ohladom baterii.
Vydrz a rychlost nabijania je priam rozpravkova ale hustota je na urovni aktualnych baterii. 600kg = cca 78kWh
pocitas zle ak pocitas vahu celej baterie, tak to bude skor 50-60kWh…. pritom dnes do 600kg su baterie 100kWh ( audi Q6 e-tron 570kg) , takze pre dopravu nepouzitelna bieda…. snad pre uloziska, kde netreba ani rychlost ale vysoka zivotnost a bezpecnost sa hodi….
Však to priznávajú, a vyzdvihujú pritom tie lepšie vlastnosti. Rýchlosť nabíjania je v sfére záujmu, a počet cyklov nabíjania ďaleko nad sférou záujmu. Prajem im, aby aby sa im podarilo zvýšiť tú hustotu aspoň na trojnásobok !!!