Samsung chystá batérie s 9-min nabíjaním, životnosťou 20 rokov či solid-state technológiou

8

Juhokórejský gigant Samsung, resp. jeho batériová „odnož“ Samsung SDI, ktorá je 6. najväčším výrobcom batérií pre elektromobily na svete, predstavila svoje plány ohľadom batérií novej generácie – „super-gap“. Dozvedáme sa pritom, že chystá batérie s ultra-rýchlym nabíjaním, „najvyššou“ energetickou hustotou, vysokou životnosťou a bezpečnosťou či nákladovou efektívnosťou.

Spoločnosť Samsung SDI chystá viacero nových batériových technológií, ktoré súhrnne označuje ako „super-gap“ a ktoré chystá na masovú výrobu. Aj Juhokórejčania pritom pracujú na tzv. solid-state batériách, ktoré sa považujú za novú generáciu batérií a nástupcu súčasných technológií. Tie majú byť pritom podstatne lepšie vo všetkých kľúčových ukazovateľoch.

„Najvyššia energetická hustota“

Solid-state batérie od Samsungu majú ponúknuť „najvyššiu energetickú hustotu v odvetví“ – 900 Wh/l, a to aj vďaka vlastnému elektrolytu a bezanódovej technológie. Škoda len, že nebol zverejnený údaj ohľadom gravimetrickej hustoty energie. Táto batéria má pritom okrem iného priniesť vyššiu bezpečnosť a väčší dojazd.

Samsung SDI už vyrába vzorky svojich solid-state batérií v rámci pilotnej produkčnej linky. A hovorí, že všetko – od vývoja, cez výrobnú linku a spustenie projektu, až po riadenie dodávateľského reťazca, je na dobrej ceste, pričom spustenie hromadnej výroby je naplánované na rok 2027.

Ultra-rýchle nabíjanie

Juhokórejčania tiež avizujú technológiu ultra-rýchleho nabíjania, ktorá má umožniť nabitie elektromobilu z 8 na 80 % za 9 min. A to vďaka optimalizácii lítium-iónovej prenosovej cesty a zabezpečeniu nízkeho odporu. Plánom je, aby bola táto technológia zavedená do fázy sériovej výroby do roku 2026.

Životnosť 20 rokov

Ďalším zámerom spoločnosti Samsung SDI je masová výroba batérií so životnosťou 20 rokov. To by malo znamenať, že batéria si okrem celkovo dobrej kondície udrží 70 alebo 80 % zo svojej pôvodnej kapacity počas spomínaných 20 rokov. A ani potom by nemala byť na odpis. Vysokú životnosť batérií chce Samsung zabezpečiť aj vďaka posilneniu odolnosti použitých materiálov. Masová výroba týchto batérií je naplánovaná na rok 2029.

Nižšie výrobné náklady

V prípade batérií do elektromobilov sú samozrejme extrémne dôležité aj výrobné náklady. Tie chce spoločnosť Samsung SDI znížiť aj vďaka technológii Cell-To-Pack („CTP“). A to prostredníctvom zredukovania komponentov o 35 %, čo má priniesť aj zníženie hmotnosti o 20 %.

A Juhokórejčania nezabúdajú ani na bezpečnosť batérií. Preto vyvinuli technológiu, ktorá zabraňuje tzv. tepelnému úniku v prípade požiaru alebo nárazu. A to tým, že sa vysokoteplotný plyn odvádza cez ventilačný kanál v rámci batériových článkov.

Zdroj: Samsung SDI 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Monočlánková li-metal batéria od 24M má priniesť dojazd 1 600 km
Automobilky už majú testovať LFP batérie so „6-min“ nabitím a dlhou životnosťou od Destenu
Tesle sa údajne nedarí s výrobou „revolučných“ batérií 4680. V čom má byť problém?
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Skúsim informácie z článku spracovať po svojom. Výbornú „nezávislosť“ BEV od nabíjacích staníc a dlhý dojazd zabezpečia batérie 150 až 250 kWh! 150 kWh/0,9 = 167 litrov cell netto /2 x 3 = 250 litrov pack x 2,5 kg/liter pack = 625 kg na celú batériu! To by bol úžasný pokrok do roku 2027!

    • P.S. Ak niekto povie, mne stačí v aute batéria 50 kWh, tak taká batéria bude mať dnes neskutočných 210 kg a zmestí sa pod zadné sedadlá! Naplno sa začne skutočná elektrifikacia, a úbytok spaľovákov. Pravdepodobne to bude aj koniec vodíkovéko a syntetického paliva, resp. pohonu.

      • Zabudol si od hmotnosti celeho auta odratat vahu spalovacieho motora, vyfukoveho potrubia, katalyzatora, oleja, nadrze, ci klasickej autobaterie (ktora u EV nemusi byt taka vykonna, kedze nemusi roztacat starter). Takze ten celkovy rozdiel v hmotnosti BEV a ICE nebude az taky brutalny, ako dufas.

        • Pozor! Ja som nič neodpočítaval! Ja som len tak cca počítal veľkosť a hmotnosť batérie, ak bude energetická hustota 0,9 kWh/liter, ako uvádza Samsung. A aj to je len približné, ale predsa len dáva objem a hmotnosť!

    • 95% ten dlhy dojazd 1200+km a nezavislost od nabijacich stanic nepotrebuje, kedze priemerny denny najzad europana je menej ako 35km a aj pracovne obchodaci, referenti, taxikari, autoskoly, donaskari, kurieri atd najazdia 100-200km max do 500km a nabijat sa da z kazdej zasuvky v dome, garazi, chate … a postupne verim ze aj na takmer vsetkych parkoviskach budu bezne AC stlpiky takze zvycajne aj pri beznom parkovani. Cili dojazd do 500-600km a baterie 60-100kwh bude az nad mieru postacovat tym 95% usecase.
      Pre Vas a tych zvysnych 2-5% co musia tahat 1200+km v kuse a nemozu zastavit na 9min aby sa nabili na dalsich 400-500km sa urcite najdu nejake EV so 150-250kwh bateriami.
      Ja radsej mensiu bateriu (tym menej kg a mensia spotreba) a zastavim sa kazdych 4-5h/500km na 10min rozcvicit sa a ulavit si pri obcasnych jazdach 500+km.

      • Milý TAUR neboj sa! Určite budú v ponuke menšie kapacity za menej peňazí a viac miesta v aute! Menuješ len tú kategóriu, ktorá jazdí tzv. „hore-dole“. Ale ani oni nemusia dychtiť po denno-dennom nabíjaní, lebo ani nebudú mať vždy voľnú nabíjačku po ruke! Mysli aj trochu prakticky, a zaostri aj tú slovenčinu! 🙂

        P.S. Nezabúdaj, že výkonné batérie nebudú dobré len pre autá. Budú ich používať napr. aj lietadlá a drony. A tam si nie vždy len tak odskočíš na „pumpu“ na WC a na kafe! 🙂

    • Nebuď taký krutý! Ja som tých 900Wh/liter zobral, a ako tak prepočítal na gravimetrickú hustotu.
      Vyšlo mi 240 Wh/ kg. Počítal som teda s koeficientami, ktoré sú dnes bežné, a neskôr môžu byť citeľne lepšie.

Pridajte komentár