Z Južnej Kórey prichádza zaujímavá správa. Vedci z tamojšej výskumnej univerzity DGIST mali totiž vyvinúť lítium-kovovú solid-state batériu s trojvrstvovým elektrolytom odolným voči požiaru a výbuchu so schopnosťou samouhasenia.
Čoraz častejšie sa objavujú správy ohľadom príprav na výrobu solid-state batérií, ktoré majú mať podľa mnohých revolučný potenciál. A pravidelne sa objavujú aj správy ohľadom horiacich elektromobilov, pričom za vinníka sa považujú ich batérie. Aktuálna vedecká správa z Južnej Kórey sa pritom týka oboch týchto problematík.
Môže sa zdať, že médiá informujú o každom požiari elektrického auta, čo môže vyvolávať dojem, že elektromobily často horia. A to kvôli svojim trakčným batériám. Štatistiky však ukazujú, že by mali byť podstatne menej náchylné k požiaru ako spaľovacie autá.
Vývoj ešte bezpečnejších batérií je každopádne dobrou správou. Od batérií typu solid-state sa vo všeobecnosti okrem iného očakáva, že budú bezpečnejšie ako súčasné konvenčné batérie. A to najmä kvôli elektrolytu, ktorý nie je v tekutom skupenstve či gélovej forme, ale v pevnom skupenstve.
Batéria vyvinutá vedcami z juhokórejskej verejnej výskumnej univerzity Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology (DGIST) spomínané predpoklady potvrdzuje. Teda aspoň podľa slov samotných vedcov. Každopádne ich súvisiaca vedecká práca bola publikovaná ako recenzovaný článok v medzinárodnom akademickom žurnále Small, ktorý vydáva Wiley.
Trojvrstvový pevný elektrolyt
Vedci z DGIST uvádzajú, že z hľadiska bezpečnosti ich lítium-kovovej batérie („li-metal“) je kľúčom trojvrstvový pevný elektrolyt. Ten má okrem iného riešiť bežný problém batérií, ktorými sú dendrity. Ich tvorba pritom môže viesť v kritických prípadoch až k požiaru, prípadne dokonca výbuchu, aj keď takéto dôsledky sú naozaj ojedinelé, obzvlášť výbuchy.
Z hľadiska bezpečnosti je dôležitá vrstva dekabrómdifenyletán (DBDPE). A tá je doplnená vrstvou „zeolit“, ktorá zabezpečuje pevnosť elektrolytu, ako aj vrstvou vysoko koncertovanej lítiovej soli „LiTFSI“, ktorá uľahčuje rýchly pohyb iónov lítia. Jedným z najzaujímavejších tvrdení vedcov pritom je, že batéria sa dokáže sama uhasiť.
Pomoc pri komercializácii li-metal batérií
Vedci z DGIST tiež uvádzajú, že ich objavy by mali prispieť ku komercializácii solid-state batérií typu li-metal. A dodávajú, že experimenty ukázali, že ich batéria, ktorá by mala byť vhodná napr. pre smartfóny aj elektromobily, si po 1 000 nabíjacích/vybíjacích cykloch udrží cca 87,9 % z pôvodnej kapacity.
Zdroj: DGIST
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Factorial a Mercedes predstavili solid-state batériu, ktorá má zvýšiť dojazd až o 80 %
Batéria od 24M pre dojazd až 1 600 km vraj môže byť dostupná na testovanie už onedlho
Blíži sa batériová „revolúcia“? VW a QuantumScape idú spoločne industrializovať solid-state batérie
ODBER NOVINIEK
2 komentáre
Piatkove bateriove zazraky.
Ak aj áno, zlepšenie bezpečnosti batérií je vždy dobrá správa. Mne stále chýba správa, že sa zvýšila energetická hustota na dvoj- či trojnásobok. To by bola bomba-sprava !!! 🙂