Môže ropná a plynárenská lobby ovplyvňovať politiku EÚ vo svoj prospech?

3

Nezisková mimovládna organizácia „Európska federácia pre dopravu a životné prostredie“ známa aj ako Transport & Environment (T&E) upozorňuje na schému tzv. „otočných dverí“, pričom tvrdí, že pomocou nej veľké ropné a plynárenské spoločnosti („Big Oil“) ovplyvňujú politiku Európskej únie (EÚ).

Úvodom je potrebné vysvetliť, čo sa v spomínanom kontexte myslí termínom „otočné dvere“. Ten sa používa vtedy, „keď štátni/verejní zamestnanci a volení zástupcovia začnú pracovať pre spoločnosti súvisiace s fosílnymi palivami alebo keď sa zamestnanci týchto spoločností presunú do verejnej sféry.

T&E tvrdí, že pravidlá, ktoré riešia problematiku „otočných dverí“, sú nedostatočné a regulačné úrady privierajú oči nad možnými konfliktmi záujmov, z čoho ťažia najväčšie ropné a plynárenské spoločnosti (tzv. „Big Oil“). Otočné dvere majú byť pritom spôsobom, ako je možné získať neprimeraný a nenáležitý vplyv v procese presadzovania svojich záujmov, ktoré v prípade „Big Oil“ nemusia byť v prospech ľudskej spoločnosti a celkovo planéty, diplomaticky povedané.

T&E tiež uvádza, že počet prípadov súvisiacich s otočnými dverami je „šokujúci“. Odvoláva sa pritom na  výskum organizácií Corporate Europe Observatory, Friends of the Earth Europe a Food & Water Action Europe, v ktorom sú uvedené aj konkrétne príklady. Len od roku 2015 malo byť pritom v prípade najväčších ropných a plynárenských spoločností zaznamenané nasledovné:

  • TotalEnergies – počet prípadov „otočných dverí“: 15, počet mítingov so zástupcami Európskej komisie: 31, finančné prostriedky vynaložené na lobing v rámci EÚ: takmer 13 mil. €.
  • ENI – počet prípadov „otočných dverí“: 10, počet mítingov so zástupcami Európskej komisie: 48, finančné prostriedky vynaložené na lobing v rámci EÚ: takmer 7 mil. €.
  • Shell – počet prípadov „otočných dverí“: 10, počet mítingov so zástupcami Európskej komisie: 85, finančné prostriedky vynaložené na lobing v rámci EÚ: takmer 28 mil. €.
  • BP – počet prípadov „otočných dverí“: 5, počet mítingov so zástupcami Európskej komisie: 47, finančné prostriedky vynaložené na lobing v rámci EÚ: takmer 18 mil. €.

Lobing na viacerých úrovniach

T&E tiež uvádza, že „Big Oil celé desaťročia loboval proti účinným klimatickým opatreniam na národnej, európskej aj medzinárodnej úrovni a tiež blokoval alebo vykoľajoval politiky zamerané na znižovanie emisií a smerovanie k dekarbonizovanému sektoru dopravy,“ a to s odvolaním sa aj na ďalšiu štúdiu od Corporate Europe Observatory, Friends of the Earth Europe a Food & Water Action Europe + Greenpeace.

Falošné riešenia

T&E ďalej uvádza, že napriek „záväzkom“ ohľadom plnenia klimatických plánov má Big Oil pokračovať vo svojej obvyklej činnosti a podporovať „falošné riešenia„, ktoré „zahŕňajú rôzne rizikové technológie a hlboko chybné schémy, od biopalív a zemného plynu, až po vodík so zachytávaním a skladovaním uhlíka (tzv. modrý vodík)“.

Nedávno sa pritom objavila správa, podľa ktorej má spoločnosť TotalEnergies už 50 rokov vedieť, že ich hlavný biznis by mohol spôsobiť „katastrofickú zmenu klímy“. Podľa T&E z nej vyplýva, že spoločnosť utajovala skutočnosti, financovala šírenie dezinformácií a klamala svojich akcionárov a verejnosť.

Nuž zdá sa, že tzv. „otočné dvere“ by mohli mať súvis s niektorými politikami, ktoré sú v rozpore s plánmi dekarbonizácie dopravy a priemyslu, ako aj vedeckými názormi a štúdiami. Tieto kontroverzné politiky sa pritom z nášho pohľadu týkajú najmä podpory zemného plynu vo viacerých formách a spôsoboch používania či presadzovania e-palív a vodíkových technológií nielen v rámci osobnej dopravy.

Zdroj: Transport & Environment

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Jednoduché porovnanie efektivity batériových a vodíkových áut. Víťaz je jasný
E-palivá sú ekonomickým a environmentálnym nezmyslom, uvádza sa v štúdii T&E
Až 5-násobne „špinavšie“ ako dízle: Neslávne výsledky testu LNG ťahačov
Šíri sa ďalšia podozrivá štúdia, ktorá spochybňuje emisné prínosy elektromobilov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Iróniou je, že fúra týchto informácií a dôkazov je verejne dostupná a známa. Ľudia si ich však nevedia dať do logických súvislostí…

Pridajte komentár