Počet elektromobilov v SR značne narástol, aj tak sme ale na chvoste EÚ

13

Slovenská asociácia pre elektromobilitu aktuálne zverejnila správu ohľadom celkového počtu, ako aj medziročného rastu registrácií elektromobilov v SR. Percentuálny nárast je síce zaujímavý, vychádza však z nízkych čísel. Väčšina vozidiel bola pritom dovezená.

Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) jazdilo ku koncu roka 2024 v SR 15 476 batériových elektromobilov (ďalej len elektromobily). Minulý rok pritom pribudlo 5 380 ks (vrátane dovozu), čo predstavuje nárast o zaujímavých 53 %.

V 1. polroku 2024 pribudlo 2 571 elektromobilov, čo predstavovalo medziročný rast o 28 %. V 2. polovici minulého roka to bolo 2 809 ks, pričom posledný kvartál roka priniesol historický rekord na štvrťročnej úrovni – 1 483 registrácií. A to aj vďaka rekordnému mesiacu, ktorým bol október 2024 s 567 registráciami.

Aj tak sme na chvoste

„Sledujeme, že počet elektromobilov na cestách sa v priebehu dvoch rokov takmer strojnásobil. Rast už nie je poháňaný len nadšencami technológií či prvotným skúšobným nákupom do firemných flotíl, ale aj rozšírenou ponukou modelov, lepšou dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry a ekonomickými argumentmi,“ uvádza riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

Spomínané nárasty vyzerajú na prvý pohľad veľmi dobre, avšak z nízkych čísel sa rastie jednoduchšie. Ani značné percentuálne nárasty nám pritom nepomohli dostať sa z chvosta rebríčka európskych krajín. Podľa neúplných štatistík ZAP SR, ktoré zohľadňujú registrácie nových elektromobilov od oficiálnych importérov v SR (2 227 ks / 2,4-% trhový podiel), sme dokonca poslední.

Väčšina z dovozu

K výraznejšiemu poskočeniu v rebríčku by nám zrejme nepomohli ani dovezené elektromobily, predovšetkým od spoločnosti Tesla. Zaujímavé pritom je, že vozidlá dovezené zo zahraničia tvorili väčšinu z novo registrovaných elektromobilov na Slovensku v roku 2024. Bolo ich totiž vyše 3 100, vrátane jazdených.

SEVA aj v aktuálnej správe spomína dotácie, ako nástroj na významnejšie naštartovanie predajov. A upozorňuje napr. na Poľsko, kde na podporu elektromobilov vyčlenili z Plánu obnovy 380 mil. €. My niečo podobné s najväčšou pravdepodobnosťou očakávať nemôžeme, a tak budeme sledovať, ako sa vyvinie návrh ohľadom spoločných dotácií na úrovni celej EÚ.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Počet a výkon nabíjacích staníc v SR značne vzrástol. Hroziť však má ich vypínanie
Podpora elektromobility v SR v roku 2024: Plány zostali prevažne na papieri
V Číne sa predávajú e-autá oveľa lepšie ako čakali. Plán má byť dosiahnutý o 10 rokov skôr
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

13 komentárov

  1. Áno, článok správne poukazuje na problémy štatistiky v našom SK-prostredí! Čo nepraje prirodzenému rýchlejšiemu nárastu počtu BEV, sú ceny! Ja dlhodobo deklarujem: „Nekupovať, nekupovať, keď je to tak drahé, lebo je to predražené! …..

  2. Máme vo firme 150 osobných vozidiel, akým elektrickým autom sa dá nahradiť napr. štvorkolka do terénu (yeti, duster, hilux)? čím nahradiť fábiu combi v nafte alebo octáviu v nafte, autá s veľkým dojazdom a veľkým kufrom? Naše autá sa pohybujú po celom Slovensku s veľkým ročnými nájazdami, častokrát aj mimo Slovenska. O top manažérskych autách ani nehovorím, každý riaditeľ si vyskúšal ev, (prezentácia bmw i5 a i7) ale nikto to nechce reálne vymeniť za svoju naftu. (nájazdy cez 50 000km ročne). Ďalšia vec sú vysoké obstarávacie ceny a cena elektriny pre firmy.
    Pre domácnosti (plná cena s DPH, bez flotivých zľiav) je stále vysoká cena. Najpredávanejšia autá boli typu škoda fábia kombi, dacia, prípadne octavia, ceed, pre tieto autá zatiaľ nieje vhodná náhrada ev.

    • Váš čas pre elektromobilitu ešte nenastal, lebo neplnia lepšie vami požadované vlastnosti! A tak hovorím, že máte mať právo počkať, nepodľahnúť „kolektivizácii“ a jeho nasilu, a vstúpiť s vašimi „koňami“ do „družstva! 🙂 🙂 🙂

    • „Ďalšia vec sú vysoké obstarávacie ceny a cena elektriny pre firmy“ Fakt je ta obstaravacia cena az taky problem ked TCO vychadza lepsie pri EV? Tiez rychlejsi odpis a ine danove zvyhdnenenia ako nula sadzba dane z mot. vozidiel…
      A aj firmy mozu mat FVE a nabijacie karty operatorov s puasalmi alebo flotilovymi zlavami obdobne ako pri tankovacich kartach.
      „nahradiť napr. štvorkolka do terenu (yeti, duster, hilux“ vacsina EV ma AWD verziu, a aj pickup sa najde napr. Frod F150.
      Mozno naozaj vo vasej firme nieje ziadny priestor pre EV a mozno to chce len lepsiu koncepciu a kalkul.

  3. Mame necerpane peniaze v plane obnovy a pri nasej sikovnosti nam mozno prepadnu. Ale radsej budeme dychat smrad (najme cez super hmliste rana a studene starty) nez aby sme podporili elektromobilitu. Odstav stare prispejeme ti na nove. Co je na tom take zlozite?

  4. Všetci čo tu píšete sú len teórie, praktická skúsenosť žiadna. Ktoré el. auto 4×4 dáte chlapom na prácu na stavbu? F150? Však to na Slovensku skoro nikto ani nevidel a stojí to majlant. Dajte ďalší typ na auto, ktoré reálne nahradí Fabiu alebo Polo? Alebo čo nahradí Octaviu combi alebo Golf combi? Napíšte mi reálne auta dostupné u nás a cenové porovnanie.

    • Jasne ze BEV zatial nie su vhodne pre kazdeho. Ale zacat nejako mat cistejsi vzduch treba. Je dost ludi ktorym by BEV vyhovoval. Splasky vylievat na ulicu nemozeme ani sypat smeti z okien. Pustat jedy z vyfukov mozeme? Tvarime sa ze je to normalne lebo sme si zvykli. Chceli by ste aby sa znova v kancelariach, vlakoch… znova fajcilo? A ake to bolo niekedy samozrejme. Tesim sa na den ked vyjdem na ulicu a bude tam ticho a bez smradu. Ale asi budem musiet ist do Norska. Na Slovensku to tak skoro nehrozi.

      • Myslím si, že moderné spaľováky, nie sú až taký problém ako všetko ostatné dookola. Stačí staré nákladné auto, smeti všade okolo nás, spaľovanie odpadu, biedna recyklácia a triedenie odpadu… Veľa slovákov sa skôr pochváli ako nejaký zákaz alebo zákon obišli, ako by žili podľa pravidiel. Doma robia neporiadok a v zahraničí híkajú aké to tam majú pekné.

Pridajte komentár