Vo vývoji je ďalšia pneumatika, ktorá dokáže vyrábať elektrinu

0

Japonská spoločnosť Sumitomo Rubber vyvinula prototyp pneumatiky, ktorá dokáže za jazdy vyrábať elektrinu. Jej ďalší vývoj by mohol priniesť vlastnosti, vďaka ktorým by sa mohla teoreticky presadiť v rámci elektromobilov. Nejde pritom o prvú takúto pneumatiku.

Využitie energie elektromobilu

Spoločnosť Michelin v minulosti uviedla, že v rámci elektromobilu sa spotrebuje cca 33 % energie na prekonanie odporu vzduchu. Ďalšiu energiu „spotrebuje“ mechanické trenie. Známe sú aj straty pri premene energie v elektromotore či výkonovej elektronike.

Zvyšných 30 % si má pritom vyžiadať prekonávanie valivého odporu kolies. A práve odvaľujúce sa kolesá automobilov chce použiť Sumitomo Rubber na aspoň čiastočné „získanie stratenej“ energie. Presnejšie ide o proces, ktorý sa principiálne podobá skôr regeneratívnemu brzdeniu. Vďaka pneumatike s novou technológiou sa premieňa energia, ktorá vzniká pri odvaľovaní kolies, na elektrickú.

Trenie a triboelektrický efekt

Elektrina sa generuje, keď sa časť pneumatiky deformuje pri kontakte s vozovkou a následne sa vracia do pôvodného stavu. K získavaniu elektrickej energie využíva pneumatika od Sumitomo Rubber trenie alebo tzv. triboelektrický efekt.

O „výrobu“ elektriny sa starajú opačne nabité elektródy, ktoré sú rovnobežné s vnútorným povrchom behúňa. Keď sa elektródy dostanú do kontaktu vďaka tlaku vozovky, vzniká statická elektrina, ktorá sa prostredníctvom drôtu prenáša na vodivú vrstvu.

Zatiaľ iba malé množstvo energie

Malé zariadenie integrované do pneumatika však zatiaľ dokáže zachytiť iba malé množstvo energie. Tá, pre predstavu, dokáže poslúžiť napríklad na napájanie senzora, prostredníctvom ktorého sa monitoruje tlak v pneumatikách.

Prototyp pneumatiky, ktorá vie generovať elektrinu, vyvinula aj spoločnosť Goodyear. Tá pritom k tomu využíva piezoelektrickú zmes. Spoločnosť však uviedla, že išlo o „inžinierske cvičenie“, ktoré by sa nemalo dostať do sériovej výroby. Dúfame teda, že Sumitomo Rubber bude mať ambíciu priviesť svoju špeciálnu pneumatiku na trh, ak sa podarí jej vlastnosti povýšiť na relevantnú úroveň.

Zdroj: Greencarreports, titulná (ilustračná) fotografia: Alison Cassidy (CC BY-SA 3.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vo vývoji je revolučný „plastový“ motor pre elektromobily
VW chce znížiť hmotnosť elektromobilov vďaka generatívnemu dizajnu
Toyota začína testovať „solárnu batériu“ pre elektrifikované autá

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár