Čínska „elektromobilka“ NIO bola založená len pred 6 rokmi, pričom prvý model uviedla na trh v roku 2018. Dnes je 6. najhodnotnejšou automobilkou na svete. Oznámila pritom aj expanziu do Európy, elektromobily s dojazdom cez 900 km (NEDC), možnosť prenájmu batérií či rozširovanie staníc na rýchlu výmenu vybitých batérií. A darí sa aj jej čínskemu „kolegovi“, spoločnosti Xpeng.
Tesla sa stala v júni najhodnotnejšou spoločnosťou, ktorá vyrába (aj) automobily. A v tomto smere významne stúpajú aj ďalšie e-mobility startupy, pričom prekonávajú tradičné automobilky. To naznačuje, že trhy a investori majú silnú dôveru v elektrickú budúcnosť automobilového priemyslu.
Mladá čínska elektromobilka má aktuálne trhovú hodnotu okolo 60 mld. $, čím je 6. najhodnotnejším výrobcom áut na svete. V tomto smere momentálne prekonáva automobilky s dlhou históriou ako GM, BMW či Ford. Od júna 2018, kedy uviedla na trh svoj prvý elektromobil, predala niečo vyše 63 000 áut. To je pritom určite podstatne menej ako v prípade spomínaných tradičných výrobcov.
Rekordy počas pandémie
Za posledný mesiac sa trhová hodnota spoločnosti NIO viac ako zdvojnásobila, a to aj vďaka tomu, že počas „korona-októbra“ dodala rekordný počet svojich áut – 5 055 (medziročný nárast o 100,1 %). Celkovo za tento rok sa počet dodávok vyšplhal na vyše 31 400 (medziročný nárast o 111,4 %). Takže v čase, kedy predaje konvenčných áut od tradičných automobiliek klesajú, NIO, ale napríklad aj Tesla, dosahujú historické rekordy. To môže naznačovať, akou cestou sa uberá automobilový priemysel, ako aj samotné spoločnosti. A na tento vývoj zjavne reagujú aj finančné trhy.
NIO má aktuálne vo svojej ponuke 3 plne elektrické modely, a to ES8 (veľké SUV), ES6 (stredne veľké SUV) a EC6 (ide v podstate o „SUC“ verziu modelu ES6). Tie sú dostupné s batériami s kapacitou 70 a 84 kWh, pričom aktuálne bola ponuka rozšírená o 100 kWh batériu. Kapacitne najväčšia batéria pritom top modelu ES8 zabezpečí dojazd 580 km (NEDC) a menším modelom okolo 615 km (NEDC). Komu by sa málilo, môže si počkať na nedávno avizovanú batériu s kapacitou 150 kWh, ktorá má zabezpečiť dojazd cez 900 km (NEDC).
Užitočné služby
V mnohých oblastiach Číny si netreba robiť starosti s dojazdom či dlhým čakaním na nabitie elektromobilu značky NIO pri cestách na dlhé vzdialenosti, keďže automobilka doma neustále rozširuje svoju sieť staníc na rýchlu výmenu batérií.
Takáto výmena má trvať v praxi okolo 6 min. O službu je pritom veľký záujem. Za niečo vyše 2 roky spoločnosť NIO totiž vykonala už takmer 1,2 mil. výmen. Okrem toho nie je nutné kupovať elektromobily značky NIO s batériou. Tú je totiž možné prenajať. Obstarávacia cena vozidla je tak nižšia o cenu batérie. V prípade základnej s kapacitou 70 kWh je to v prepočte o 8 500 € menej.
Ďalšou užitočnou službou spoločnosti NIO môže byť mobilné nabíjanie, ktoré sa hodí v prípade vybitie vozidla počas cesty, mimo dosahu bežných nabíjačiek. Takže NIO na sebe veľmi usilovne pracuje a všetko nasvedčuje tomu, že mu to prináša ovocie.
Darí sa aj Xpeng-u
A ovocie zberá aj ďalší čínsky e-mobility startup Xpeng, ktorý už začal svoju expanziu na európsky trh. Táto mladá spoločnosť je totiž aktuálne 17. trhovo najhodnotnejším výrobcom áut. Vďaka trhovej hodnote okolo 26,5 mld. $ je v tomto smere vyššie ako napr. Suzuki, PSA, Subaru či Nissan.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínske e-mobility startupy sa neboja Tesly. „Je ako Apple, vzdeláva trh“
Čínske elektromobily sú pre Európu hrozbou, varuje predseda Renaultu
Na slovenský trh prichádza čínske elektro-SUV DFSK Seres 3. Poznáme cenu