O nabíjanie najväčších elektromobilov na svete sa postarajú najvýkonnejšie nabíjačky

5

Elektrifikácia prebieha aj v rámci tých najťažších strojov. Vrátane najväčších suchozemských vozidiel typu „mega-dumper“. Aktuálnym dôkazom je dohoda v hodnote 2,8 miliardy $, ktorá prinesie elektrifikáciu ťažiarskej flotily spoločnosti Fortescue. A tá sa chystá jazdiť nielen elektricky, ale aj autonómne.

Austrálska ťažiarska spoločnosť Fortescue a nemecký výrobca ťažkých strojov Liebherr podpísali dohodu v hodnote 2,8 miliardy $, ktorá zabezpečí spoločnosti Fortescue 475 strojov s nulovými emisiami od spoločnosti Liebherr. Spoločne vyvinutá technológia, ako aj celkový ekosystém s nulovými emisiami pritom budú k dispozícií aj pre ďalších záujemcov z priemyslu.

„Mega e-dumper“ vyžaduje extra nabíjačky

Zo spomínaných 475 strojov pre ťažiarsku flotilu spoločnosti Fortescue bude až 360 plne elektrických nákladných vozidiel Liebherr T 264 E (poznámka: elektrická verzia je zobrazená len na titulnej fotografii). Tieto obrovské vozidlá schopné prevážať stovky ton nákladu sa označujú aj ako „mega-dumpery“, pričom ide o vôbec najväčšie vozidlá jazdiace po zemi.

A cieľom je, aby už onedlho tieto vozidlá jazdili autonómne. Autonómiu prevádzky pritom podporia aj extrémne výkonné nabíjacie stanice s možnosťou robotického pripojenia vozidiel. A je jasné, že plne elektrické vozidlá Liebherr T 264 E budú vybavené obrovskými batériami, čo si vyžaduje aj obrovský nabíjací výkon.

Nabíjačky vyvinuté spoločnosťou Fortescue dokážu poskytnúť neuveriteľný výkon 6 MW, teda 6 000 kW, vďaka čomu sa má vozidlo T 264 E nabiť za 30 min. Škoda však, že zatiaľ nepoznáme ďalšie technické špecifikácie pohonného systému elektromobilu T 264 E. Ten bude pritom vychádzať z modelu T 264 so spaľovacími motormi, ktorý má obrie rozmery 14 197 x 8 621 x 7 171 mm (dĺžka x šírka x výška), výkon 2 013 kW, hmotnosť 176 ton a užitočné zaťaženie 240 ton.

Plán zavádzania

Čo sa týka autonómneho jazdenia, Fortescue aktuálne testuje 4 autonómne nákladné vozidlá, pričom prvotné nasadenie do prevádzky sa očakáva v 1. kvartáli budúceho roku. Elektrické vozidlá Liebherr T 264 E budú integrované do overovacej prevádzky koncom roka 2025. Očakáva sa pritom, že validácia autonómneho batériovo-elektrického riešenia bude dokončená začiatkom roku 2026.

liebherr t 264

Zdroj: Liebherr

A ďalšími elektrickými strojmi, ktoré dostane spoločnosť Fortescue v rámci dohody s Liebherr, bude 55 rýpadiel a 60 buldozérov.

Zdroj: Fortescue

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Najväčší elektromobil sveta zrejme nie je „perpetuum mobile“
Tatra vyvíja batériový aj vodíkový elektromobil či vodíkovo-batériový hybrid
Za 1 sekundu nabíjania dojazd 1 km. To má priniesť 800-kW nabíjačka od Xpengu
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Ak sa nemýlim tak tieto stroje sú bežne hybridné. Pohon elektrický a potom dieselový generátor. Takže tam pridali baterkou a vyhodili generátor. Samozrejme také jednoduché to nebolo, len obrazne.

    • Diesel-elektrický pohon je známy a dobre prepracovaný pre lokomotívy. Prínosom efektivity bolo použitie agregátov s premenlivý obrátkami. Predpokladám, že tomu bolo rovnako aj u novších dumprov Liebherr. Hans Liebherr, zakladateľ firmy, bol veľmi progresivny vizionársky podnikateľ, a tento duch zrejme zostal vo firme dodnes!

  2. Akurát že tieto bane sú poháňané elektrinou z naftových generátorov takže je to asi hlúposť nábijat elektrický nakladiak naftovým generátorom haha

Pridajte komentár