Slovenská asociácia pre elektromobilitu informuje, že začiatkom roka sme na Slovensku prekonali zaujímavý míľnik v počte nabíjacích bodov pre elektrické vozidlá. Tých je aktuálne totiž vyše 1 000. Aká je ich štruktúra a výkon a čo môžeme v tomto smere očakávať ďalej?
Podľa tlačovej správy Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) sme mali k 31. januáru 2022 v SR 1 020 nabíjacích bodov, pričom prvá tisícka bola prekonaná zrejme v úplnom začiatku tohto roku. Za rok 2021 pritom ich počet vzrástol o 37 %. To však podľa SEVA nebude stačiť a budovanie nabíjacej infraštruktúry je treba urýchliť.
„Nárast počtu nabíjacích bodov je kľúčová vec pre akceptáciu elektromobilov ako zelenej alternatívy v osobnej cestnej doprave. Dnešnou realitou vo všetkých významných automobilkách je prechod na výrobu elektromobilov, z ktorých sa do roku 2030 stane dominantný pohon. Presvedčiť ľudí, aby prešli na klimaticky šetrnú elektromobilitu, môžeme len vtedy, ak zabezpečíme, že sa budú môcť rýchlo a jednoducho nabíjať, nech sú kdekoľvek,“ uviedol Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Čo sa týka štruktúry nabíjacích bodov pre elektromobily na Slovensku, tie sú dostupné v rámci 430 lokalít, pričom z nich je:
- 739 AC bodov s výkonom 22 kW
- 222 DC bodov s výkonom 50 kW
- 49 DC bodov s výkonom 150+ kW
- 10 DC bodov s výkonom 350 kW.
SEVA uvádza, že pri rozširovaní nabíjacích staníc na Slovensku pomôže aj nová jednoduchšia regulácia taríf pre nabíjanie, ktorú asociácia navrhla pred vyše rokom. „Novou vyhláškou URSO od 1. januára 2022 umožnilo efektívnejšiu štruktúru taríf pre nabíjanie elektromobilov. Vyhláška zavádza možnosť väčšej variabilnej zložky distribučnej tarify pri nabíjaní elektromobilov tak, aby prevádzkovateľ nabíjacej stanice zaplatil vo väčšej miere podľa skutočne preneseného množstva elektriny,“ uvádza SEVA.
Podpora nabíjačiek aj z Plánu obnovy
Čo sa týka ďalšieho rozvoja nabíjacej infraštruktúry na Slovensku, spoľahnúť sa budeme môcť aj na prostriedky z Plánu obnovy. Vďaka ním má u nás vzniknúť do polovice roka 2026 viac ako 2 600 AC nabíjacích staníc (v rámci podpory miest a podnikateľov), 500 rýchlonabíjacích staníc (v rámci podpory miest a podnikateľov), 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc (v rámci diaľnic) a 3 vodíkové čerpacie stanice. A v najbližších mesiacoch zriadené zrejme ešte desiatky nabíjacích staníc v rámci dotačnej výzvy na podporu budovania nabíjacích staníc.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Do pol roka pribudne na Slovensku minimálne 241 nových nabíjacích bodov pre e-autá
Slováci môžu očakávať komunitné „bytovkové“ nabíjanie vďaka Greenway
Lidl podstatne rozšíri svoju bezplatnú sieť nabíjacích staníc na Slovensku
19 komentárov
Zo správ o súčasných a predpokladaných počtoch nabíjacích staníc, bodov a ich štruktúre nie je možné usúdiť, či ich bude pre očakávané počty elektroáut dostatok. Stále mám preto nepríjemný pocit, že je treba očakávať fronty na nabíjačkách!
Rady na nabíjačkách nebudú, veď sa bude nabíjať doma alebo v práci, na nabíjačkách je to drahé. Paneláky budú mať nabíjačky na parkoviskách pred nimi.
Ake drahe? Dokazem nabit na verejnej nabke lacnejsie ako doma a to mam pri plne elektrickej domacnosti 20h z dna nizky tarif. Este som doma nikdy nenabijal pretoze rychlejsie a lacnejsie je to vonku pre mna.
A to máte preboha aký tarif?
Neviem ktory tarif myslite? Doma VSE komplet alias DD4 ci 5 myslim, tam mam 0,12c v nizkom a 0,15c vo vysokom, Pri ZSEdrive partner mate za 11,90 40kwh volnych a AC za 0,09c co je lacnejsie ako doma. Pre mna aj rychlejsie, doma nemam 32A istic, aby som mal 22kw.
taur, si myslis, ze sme tu vsetci blbi? z toho, co pises, je jasne, ze si este (nielen)doma nikdy nenabijal, ty ked budes este raz nabijat, bude to prvykrat, dilino…
Vsetci nie anonym, zda sa ze len ty. 😉
Mozem nabijat AC 22kw co je pre mna dost rychle a AC je mozne pri ZSEdrive lacnejsie o 3-6c ako doma. A to nehovorim o mnohych moznostiach AC stlpikov zdarma kdekade, alebo aj DC/AC zdarma pri supermarketoch.
Teraz v zime ak mam studenu bat tak aj pri DC nabijaci vykon klesa k 22kw uz okolo SOC70% , tak to uz prehodim na AC. Aj skor lebo ci idem 26kw alebo 22kw nieje velky rozdiiel, ale cenovy ano.
Aj v lete pri optimalnej teplote bat zo SOC 0-100% pri DC mam priemerny nabijaci vykon 36kw, kdezto na AC 22kw nabija cely cas. Ak mam cas tak je vyhodnejsie nabijat o 50% casu dlhsie za 1/3 ceny.
Ale neber ma vazne ved vsetko som si vycucal z prsta kedze ako tvrdis som este nikdy nenabijal. 🙂
Taur už platí 19centov u ZSE, takže teraz nabíja v Lidli, inak 22kW AC to dnes už nemajú nové auta max 11kW, to len Renaulty mali takú veľku Ac/DC nabíjačku v aute.
Nemýľte si pojmy s dojmami. Fronty sa voľakedy stáli na banány, alebo keď mal zdražieť benzín.
Alebo ináč – kde sa dá kúpiť benzín? Predsa na akejkoľvek benzínovej čerpačke. A nikde Inde!
A kde sa dá nabiť elektroauto? No predsa takmer všade. Na verejných nabíjačkách, vo firme, v garáži, najvýhodnejšie je to z vlastných solárnych panelov.
A čím viac bude pribúdať elektroáut, tým viac sa vybuduje nabíjacích staníc (ako sa píše aj v článku). Je to totiž biznis, aj ropné spoločnosti budujú nabíjacie stanice na „benzínkach“
A netreba zabúdať na hotely, welnesy, nákupné strediská atď.
Veď ako uvažuje zákazník? Rovnako ďaleko to má (napr. 6 km) do predajne XX aj do YY. Akurát, že XX má nabíjačky „zadara“ a počas nákupu sa mu dobije baterka o 25 km dojazdu. Takže má jazdu na nákup „kvázi“ zadarmo. A každý chce toho zákazníka prilákať! Alebo?
Ja by som ten nepríjemný pocit rozhodne nemal…
Súhlasím, lebo „postaviť“ AC wallboxu je extrémne jednoduché,, pri DC nabíjačkach je to zložitejšie ale stále oveľa oveľa jednoduchšie ako postaviť benzinlu
Verím, že nabíjacie body budú pribúdať, ale ja mám skôr obavu o bežný opravárenský servis e-áut. Na túto tému som ešte neobjavil ani jeden článok. Je pekné a eko. kúpiť si takéto auto, ale kam ho budem chodiť servisovať?
a co chces servisovat? si nevies sam vymenit gumicky do stieracov? 😉 a gumy mozes chodit prezuvat tam, kam si chodil doteraz 😉
Každý výrobca servisuje svoje výrobky, na to je zákon. Okrem toho elektromobily je nutné servisovať minimálne, takže si nerobte starosti, možno nebudete chodiť nikam – nebude treba.
Presne tak. Bez toho, aby som chcel niekomu robiť reklamu, pýtal som sa už dosť dávno predajcu Nissanu, keď bol ešte v ponuke prvý model Leaf, ako je to so servisom.
Jeho odpoveď bola: „Je to bezúdržbové auto. Aký servis? Vymeníte gumy a idete ďalej!“
Ziadny zakon o povinnom servisovani neexistuje. To len vyrobcovia dohadzuju kseft servisom pod zamienkou zrusenia zaruky.. Na elektromobile nie je takmer nic, co by bolo treba servisovat. Naplne ani fitre sa nemenia. Mechanicke brzdy sa pouzivaju minimalne, brzdovu kvapalinu staci zmerat. Kabinovy filter podla potreby. Napr. tesla neziada ziadnu navstevu servisu. Tiez so starsim BEV co je uz 3 roky po zaruke som tie 3 roky nebol v servise.
V autorizovnom servise mi povedali ze zatial maju hlavu v smutku z coho budu zit ked budu same EV predavat. Su zvedavi aky plan si pre nich pripravi vyrobca/importer.
Prečo si nepozriete videotesty elektroáut – tam je vždy spomenutý aj servis – dopodrobna !!
Ale spalovaky by uz rusili vcera
spalovaky mali zrusit uz predvcerom… aj to uz bolo neskoro…