Nielen Tesla by mohla mať k dispozícii Na-ion batériu so životnosťou 6,4 milióna km vďaka laboratóriu Jeffa Dahna

12

Aktuálne na Floride prebieha Medzinárodný batériový seminár, v rámci ktorého tiež vystúpil asi najuznávanejší batériový vedec Jeff Dahn. Ten pritom spolupracuje so spoločnosťou Tesla. A na spomínanom podujatí prezentoval Na-ion batériu (sodík-ión) s potenciálnou extrémne dlhou životnosťou v rámci elektromobilov (desiatky rokov). Na jej prípadnú komercializáciu si však zrejme počkáme.

Elon Musk ešte v roku 2019 oznámil, že nová batéria od spoločnosti Tesla bude mať v jej elektromobiloch životnosť 1,6 mil. km (zrejme kým neklesne na 80 až 70 % svojej pôvodnej kapacity). Rok na to Jeff Dahn, ktorý s Teslou spolupracuje ohľadom vývoja batérií v rámci partnerstva NSERC/Tesla-Canada Industrial Research Chair, prezentoval batériu so životnosťou cez 3,5 mil. km v prípade elektromobilu so stredným dojazdom.

Táto životnosť pritom zodpovedá 10 000 nabíjacím/vybíjacím cyklom batérie, ktorá dokáže elektromobilu zabezpečiť dojazd 350 km na jedno nabitie. Dahn vtedy tiež uviedol, že batéria dosahuje „mimoriadne dobré výsledky“ aj po 15 000 cykloch.

Vývoj zrejme pokročil

Zdá sa, že cca po 2 rokoch ďalšieho vývoja spomínanej „Dahnovej“ batérie sa „mimoriadne dobré výsledky“ potvrdili. Jeff Dahn totiž aktuálne v rámci Medzinárodného batériového seminára na Floride prezentoval batériu pre elektromobily, ktorá má zvládnuť celkový nájazd 4 mil. míľ (cca 6,44 mil. km), informoval Sawyer Merritt na základe príspevkov účastníka Dahnovej prednášky Kenta Griffitha.

Podľa Griffitha batéria už absolvovala 15 000 nabíjacích/vybíjacích cyklov (od roku 2017, zrejme v laboratórnych podmienkach) pri 1C/1C. Dá sa pritom predpokladať, že aj keby sa nabíjala/vybíjala vyšším výkonom, jej životnosť by bola stále ohromujúca. Spomínaná životnosť 6,44 mil. km pritom pri 15 000 cykloch vychádza v prípade elektromobilu s dojazdom 429 km.

Katóda batérie má mať chémiu NMC 532, čo znamená nižší podiel aktuálne veľmi drahého niklu, pomerne vysoký podiel cenovo dostupného a rozšíreného mangánu a vyšší podiel „kontroverzného“ a drahého kobaltu ako v prípade pomerne rozšírenej technológie batérií NMC 811 s nadpriemernou energetickou hustotou. Elon Musk pritom nedávno povedal, že vidí veľký potenciál v batériách na báze mangánu.

„Treba sa pustiť do Na-ion“

Jeff Dahn na Medzinárodnom batériovom seminári tiež uviedol: „Musíme získať desaťročia dlhú životnosť od Na-ion! Dajme sa do práce!“ A to v súvislosti s dlhodobou udržateľnosťou batérií a globálnou elektrifikáciou. Zdá sa teda, že tieto batérie majú pred sebou ešte dlhú cestu k prípadnej komercializácii. Každopádne vízia takýchto batérií prináša obrovskú nádej a motiváciu nielen ohľadom udržateľnej dopravy a energetiky.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla zverejnila údaje ohľadom degradácie kapacity batérií jej „najstarších“ modelov
Životnosť batérie elektromobilu by mohla byť garantovaná medzinárodným predpisom
Tesla na podporu vývoja lepších a lacnejších batérií dala tímu Jeffa Dahna 3,1 mil. $

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

12 komentárov

  1. Klobúk dolu. A vôbec, prečo nie? Dlhodobá systematická cieľavedomá práca vždy prináša výsledky.
    Príkladov je naozaj nemálo.
    A či?

  2. Parameter životnosti z hľadiska elektomobility mnohonásobne prevyšuje životnosť jedného vozidla, a ťažko bude využiteľná. Kiež by tak mnohonásobne vývojom radšej vzrástla kapacita batérií ! Pre ostatné využitia je to ale správa viac ako sympatická.

  3. Jj suhlasim s tym, ze cielom je zvysit hustotu. Ak sa dostanu elektromobily nad 1000km dojazd (co nemavaju bezne ani spalovacie auta), tak to bude super. Kazdopadne zivotnost baterie je tiez dobre ak je co najlepsia. Potom sa daju baterie pouzit a instalovat ako zalozne systemy v domoch atd.

    Len skoda ze ten nas plesaty hospodar mina peniaze na mrtvy vodik miesto toho aby nalial peniaze do lepsej elektroinfrastruktury a novej jadrovej elektrarne napriklad.

        • Milý JD nemýlim sa! V bežnom aute bude tá batéria možno 10 až 15 rokov a najazdí 200 až 300 tis. km. Zostane nevyužitá životnosť až 6 mil km! Kto vie, aké sa budú vyrábať batérie po15-tich rokoch, a či „staromódnu“ batériu radšej nezrecyklujú, ako by ju nasadili na batériovú plantáž! …. Takto zostane tá životnosť „blokovaná-nevyužitá“ v aute!

  4. Z pohľadu automotive už netreba hľadať zázračné batérie s dlhým dojazdom, ale ekologické a lacné batérie. Priority sa zmenili. Špičkové, reálne existujúce batérie napĺňajú potreby pre 99% populácie už v tejto chvíli.

    LFP batérie sú v dočasnej pozícii cenovo dostupnej alternatívy. V krátkej dobe nastupujú lacnejšie sodíkové. Majú veľmi dobré parametre v chladnom počasí, čo znižuje nároky na MBS a batériový pack je podstatne jednoduchší a lacnejší.

    Jeff Dahn správne vyhlásil stíhací závod za CATL, pretože sodíková technológia môže západ definitívne prevalcovať v prospech Číňanov. Bohužiaľ zaostalý západ musí výrazne pridať v elektromobilite v záujme vlastného prežitia.

    Počet podaných patentov je výrazne a nebezpečne v prospech Číny!

  5. Milý IK, až raz budú za „rozumnú cenu“ v príplatkovej výbave na výber batérie s dojazdom 500 / 1000 / 1500 / a možno aj 2000 km, sami zákazníci sa rozhodnú, aký dojazd si v danej situácii a stave sietí nabíjačiek vyberú! Rád by som sa toho dožil! Bolo by to fajn! Zatiaľ držím palce všetkým vývojárom! 🙂

    • Myslim ze vacsina si vyberie najlacnejsiu variantu s realnym dojazdom 500km v zime/lete ak sa nabije za par minut, lebo 99% vodicov si spravi prestavku do 500km na tych par minut a v EU nemate pustinu kde by nebola nabka za 500km.
      700+ si priplati minimum v beznom segmente., skor nikto.

      • Mantra extremnych dojazdov je zvratenost.
        BEV s velkou bateriou je drahsie, tazsie, ma vecsiu spotrebu, ma viac namahane mechanicke casti auta a horsie jazdne vlastnosti. Ako skuseny 10-rocny pouzivatel BEV jednoznacne preferujem BEV s najmensimi ponukanymi bateriami. Dojazd 400km bohate postacuje – je bezpecnejsie, ked si vodic po 3 ci 4 hodinach oddychne.
        No vyvoj baterii s extremnymi vlasnostami je dolezity.
        Ale skor sa uplatnia v uloziskach s kazdodennym nabitim/vybitim.

Pridajte komentár