Dongfeng E70 má byť prvým sériovým elektromobilom s motormi integrovanými do kolies

5

V ostatnej dobe sa začali objavovať elektromobily s motormi integrovanými do kolies (tzv. „in-wheel“). A podľa aktuálnej správy, model E70 od značky Dongfeng, ktorá pôsobí aj na Slovensku, má byť vôbec „prvým sériovým a homologovaným vozidlom s motormi v kolesách na svete“.

Názory na in-wheel motory, teda elektromotory integrované do kolies vozidiel, sa rôznia. Ich zástancovia vyzdvihujú napr. možnú lepšiu trakciu a prácu stabilizačného systému, efektívnejší prenos výkonu na jednotlivé kolesá, nižšie ťažisko, ale hlavne kompaktnosť a hmotnosť, čo prináša viac úžitkového priestoru, resp. lepšiu efektivitu vozidla, a teda aj nižšiu spotrebu a vyšší dojazd.

A to je pravdepodobne hlavný dôvod, prečo po tejto technológii siahli vývojári a výrobcovia elektromobilov so zameraním na veľmi vysokú efektivitu. Napríklad Aptera, Luka EV či dnes už „skrachovaný“ Lighyear 0. Zastaralo vyzerajúci elektrický sedan Dongfeng E70, ktorý je na trhu už nejaký rok, je však dôkazom, že motory integrované do kolies sú zaujímavé aj pre tradičnejších výrobcov v rámci bežných vozidiel.

A toto riešenie sa dostane aj do úplne nového moderného prémiového sedanu Voyah Zhuiguang (značka Voyah patrí pod Dongfeng), informovala prostredníctvom tlačovej správy spoločnosť Protean Electric, ktorá je dodávateľom in-wheel motorov ProteanDrive Pd18 pre spoločnosť Dongfeng. Jeden motor s hmotnosťou 36 kg pritom ponúka max. výkon 90 kW (permanentný výkon 60 kW) a max. krútiaci moment 1 400 Nm.

Spoločnosť Protean Electric uvádza, že ich technológia v rámci existujúcej platformy modelu Dongfeng E70 prináša zlepšenie v oblastiach ako priestor, zrýchlenie a rýchlosť v zákrutách. Elektromotory ProteanDrive Pd18 majú byť tiež možnosťou, ako priniesť vysokovýkonný pohon všetkých kolies pri nenáročných konštrukčných zmenách v rámci krátkeho vývojového cyklu.

Podľa spoločnosti Dongfeng ponúka ich model E70 vybavený pohonom všetkých kolies od Protean Electric o 50 % väčší batožinový priestor a o 42 % rýchlejšiu akceleráciu z 0 na 100 km/h v porovnaní s konvenčným riešením. Ďalšou výhodou má byť vektoring krútiaceho momentu, čo malo priniesť zvýšenie rýchlosti v zákrutách pri extrémnych jazdných podmienkach o 18 %, ako aj zlepšenie dynamiky, ovládateľnosti a aktívnej bezpečnosti. A to pri znížení počtu dielov vo vozidle o 83 ks.

Možné nevýhody

Technológia motorov integrovaných kolies má však aj odvrátenú stránku. Vo všeobecnosti sa spomína najmä zvýšenie neodpruženej hmoty, čo zvyšuje nároky na systémy zavesenia kolies a tlmičov. Otázny je pritom vplyv na komfort. Hovorí sa tiež o väčšej náchylnosti na poškodenie. A to kvôli obrubníkom, výtlkom, ľadu či posypovej soli. A podstatnou otázkou môžu byť aj náklady.

Každopádne spoločnosť Protean Electric verí in-wheel technológii a uvádza, že urýchlenie jej industrializácie môže výrobcom áut zabezpečiť väčšiu flexibilitu a modulárnosť automobilových platforiem, ako aj väčší vnútorný priestor a lepší zážitok z jazdy.

protean electric pd18

Zdroj: Protean Electric

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Motory v kolesách majú znížiť cenu a enviro-stopu elektromobilov
Americká vojenská agentúra predstavila elektrický pohon integrovaný priamo do kolesa
Vo vývoji je motor s najvyššou výkonovou hustotou na svete – 220 kW/10 kg

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

  1. Motory v nábojoch kolies, je technický kúsok plný kompromisov! Poznal to už Feri Porsche v roku 1896, keď konštruoval svoj Lohner-Porsche, a dal si elektromotor v náboji kolesa patentovať!

    • Motory v nábojoch kolies sú celkovo najviac používaným riešením v EV pohonoch. Zatiaľ v bicykloch a skútroch. Na jednotky kusov to však je jednoznačný líder. Čudujem sa na minimálne využívanie v stavebných strojoch s nízkym výkonom a v kategórii ľahkých áut. Tam môžu byť použité motory do 7Kw trvalého výkonu, podobne ako pri skútroch a navyše s overenými konštrukciami v miliónových sériách.

      • No práve! Problémy zrejme narastajú s rýchlosťou vozidiel a neodpruženými hmotami, chladením vyšších výkonov a agresivitou prostredia. Stavebné stroje si idú svojou cestou. Elektromotory môžu v pásoch a kolesách nahradiť hydromotory, ale technické ťažisko tu je v pracovných funkciách.

  2. Japonci túto technológiu vyvíjali 20 rokov a zistili že jeden patent na to má už spomínaný pán Porsche. Jedná sa práve o hustejšie previnutie motora. Japonci sa vtedy dohodli s Nemcami a patent zaplatili. Vyrobili prototyp ktorý mal vzadu 4 kolesá. Bolo to v rokoch 97 a 98 minulého storočia. Bolo to nadčasové auto. Na testovacích okrukoch dosiahlo rýchlosť 360 km/h. Ten Japonec čo to riešil bol sklamaný z japonských automobiliek, lebo žiadna to nechcela vyrábať. Videl som v tých rokoch dokument o tom projekte. Posledné info čo som o tom zachytil bolo že to predal do Číny.

    • The Eliica (or the Electric Lithium-Ion Car) is a battery electric vehicle prototype or concept car first shown in 2004 and designed by a team at Keio University in Tokyo, led by Professor Hiroshi Shimizu.

      Japonci išli inou cestou a prehrali…

Pridajte komentár