Mazda predstavila svoj prvý elektromobil. Ide na to „inak“

7

Tak sme sa dočkali elektromobilu aj od automobilky z Hirošimy, ktorý nesie meno Mazda MX-30. Zdá sa pritom, že výrobca sa sústredil na to, aby sa po stránke pocitu z jazdy nelíšil od bežných vozidiel.

Mazda si ide už roky svoje, pričom ignoruje niektoré trendy. A zdá sa, že tento prístup si preniesla aj do oblasti elektromobility. Jej prvý plne elektrický model, Mazda MX-30, dokazuje tvrdenia predstaviteľov značky z nedávnej minulosti, že ich elektromobil nebude reflektovať snahy iných výrobcov o čo najvyšší dojazd elektromobilov v rámci svojich tried.

200 km má stačiť

Už pred aktuálnym predstavením elektrickej Mazdy na autosalóne v Tokiu sme vedeli, že z hľadiska dojazdu nemôžeme očakávať žiadne zázraky, nakoľko výrobca uviedol, že bude obsahovať batériu s kapacitou 35,5 kWh. Teraz sa pritom dozvedáme, že tá zabezpečí dojazd okolo 200 km (WLTP).

Mazda v tejto súvislosti hovorí, že európsky zákazník najazdí za deň v priemere 48 km. Dodáva, že ich prvý elektrický model je vhodný ako druhé vozidlo do domácnosti.

Japonská automobilka tiež hovorí, že ich elektromobil má mať pozitívne vlastnosti bežného automobilu. K bežnému spaľovaciemu vozidlu chce zrejme priblížiť aj po zvukovej stránke, nakoľko Mazda MX-30 bude vybavená elektronickým zvukovým systémom, ktorý je synchronizovaný s krútiacim momentom elektromotora.

Zrejme žiadny „rýchlik“

Mazda síce aktuálne nezverejnila parametre elektromotora, nedávny predprodukčný prototyp však bol vybavený motorom s výkonom 103 kW a krútiacim momentom 265 Nm. Podľa portálu Autopexpressu, ktorý mal možnosť otestovať prototyp, vozidlu chýba bezprostredná akcelerácia, ktorú ponúka množstvo iných elektrických modelov.

Jeho výkon pritom prirovnal k preplňovanej dízlovej „jedna-šestke“. Jazda je však „hodvábne plynulá“ a výkon v rámci každodenného dochádzania dostatočný. Takže opäť priblíženie k bežným spaľovacím autám.

Ďalšie špecifikácie

Mazda nám toho o svojom prvom elektromobile v rámci predstavenia moc nepovedala. Stále napríklad nevieme, či bude Mazda MX-30 vybavená rekuperačným systémom, ktorý zrejme absentoval v predprodukčnom prototype. Jeho prípadná absencia by opäť mohla súvisieť so snahou o podobné jazdné vlastnosti ako v prípade bežných áut (žiadne pribrzďovanie pri „popúšťaní“ pedála akcelerátora).

Japonská automobilka síce zverejnila údaj o výkone palubnej nabíjačky (6,6 kW), avšak zabudla na údaj o maximálnom výkone nabíjania na DC nabíjacích staniciach, ktoré bude prebiehať prostredníctvom CCS. V rámci predprodukčného modelu to malo byť 50 kW.

Čo sa týka rozmerov, Mazda MX-30 má nasledujúce „miery“: 4 395 mm x 1 795 mm x 1 570 mm x 2 655 mm (dĺžka x šírka x výška x rázvor). Pojme pritom 5 osôb, avšak nastupovanie na zadné sedadlá sa zrejme nebude vyznačovať extra dávkou komfortu, aj keď medzi prednými a zadnými dverami nie je B-stĺpik. Zadné dvere sú totiž riešené ako v prípade modelov Mazda MX-8 či BMW i3 (krátke a protichodné).

Príchod na trh

Mazda uvádza, že ich prvý elektromobil je už možné zarezervovať vo viacerých krajinách EÚ, vrátane Slovenska. Na trh pritom dorazí na jeseň budúceho roku. Cena vozidla zatiaľ známe nie je. DOPLNENÉ: Nemecké zastúpenie automobilky Mazda informuje o cene od 33 990 €.

Zdroj: Mazda

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Šéf Mazdy hovoril aj o príchode elektromobilov a hybridov na trh EÚ
Toyota sa púšťa do elektromobilov spoločne s Mazdou a Subaru
Unikátne Mitsubishi kombinuje 4 elektromotory s plynovou turbínou

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. TO SA U NAS NEUJME.LUDIA VEDIA žE KED JE PREDPíSANý DOJAZD 200 KM V SKUTOčNOSTI BUDE 150KM V ZIME 120KM BUDE TO PRE TýCH čO JAZDIA UPLNE KRáTKE TRATE A MAJU DOM. A AKO DRUHé AUTO V RODINE.

    • No presne to sa tam aj píše.. Ako druhé auto. Akurát s tebou súhlasím, že si to bežná slovač nemôže dovoliť.. Horko ťažko jedno auto a teda klientela pre toto faro bude evidentne veľmi úzka. Veď keď už veľké suv, tak na všetky okolnosti, nielen do mesta. Do mesta je vhodná jedine škoda citigoe, eUp alebo Zoé. Je to nelogicky krok od mazdy.. Takže ostate aspoň silno originálna v niečom 😉

    • Dalibor, s dodávkami je to trosku komplikovane, po meste netreba viac jak 200km dojazd a na diaľnici ma ta škatuľa veľký odpor, a zas dat tam baterku, ktorá dá 300km po diaľnici znamená, že nezostane príliš na úžitkovú hmotnosť.. Ale pre pošty a všetky doručovacie dodávky to je už 5rokov jasná ekonomicka voľba. Na diaľkové dodávky si budeme musieť ešte chvíľu počkať.. No uznávam, že už aj Nissan mohol na tu svoju nv200 dávať viaceré možnosti bateriek. Veď by sa ľudia rozhodli, či im stačí úžitková hmotnosť taká alebo onaka..

      • Jj potrebujeme surne bateriovu revoluciu. Na mensiu hustotu vacia energia.
        Cital som kedysi o kondenzatoroch, co dlhsie udrzia svoju kapacitu, ale zatial kde nic tu nic.

  2. Ak nie revolúciu, tak aspoň možnosť voľby bateriek. Pri dodávkach si viem predstaviť omnoho lepší model.. A to napríklad nejaké ľahko prenosné a zapojiteľné moduly batérií, ktoré by sa dali nabíjať aj mimo auta a v prípade potreby vložiť do kufra dodávky jednoduchým „zacvaknutim“ a zvýšením dojazdu na úkor objemu alebo váhy prepravovaneho tovaru (materiálu). Čo by napríklad pre pošty ale aj väčších sukromnikov mohlo byt veľmi zaujímavé a hlavne s možnosťou výberu. Takže pri flotile 10 a viac takýchto dodaviek, by sa dali jednoducho baterky použiť práve na tu dodávku, ktorej by chýbal dojazd, resp.pri ktorej sa predĺžila plánovaná trasa. Podobne pre jednotlivcov, ktorí by si mohli „regulovať“ dojazd a hmotnosť podľa potreby.

Pridajte komentár