Mazda pristupuje svojsky aj k elektrifikácii. Ďalším dôkazom je nový patent pomerne komplikovaného elektrifikovaného pohonu, ktorý využíva bežný elektromotor, elektromotory integrované do kolies, malú batériu, systém kondenzátora a spaľovací motor (najlepšie rotačný) ako generátor.
Patent, ktorý odhalil japonský web TS Media, ukazuje unikátnu pohonnú jednotku, ktorá by sa mohla objaviť v rovnakej či upravenej podobe v budúcich elektrifikovaných automobiloch značky Mazda.
Tento pohonný systém primárne poháňa zadnú nápravu vďaka spaľovaciemu motoru umiestnenému v prednej časti, ktorý vyrába energiu pre elektromotor umiestnený v zadnej časti. V prípade potreby väčšieho výkonu sa pripája predný pohon, a to vďaka 2 malým elektromotorom integrovaným do predných kolies.
Spaľovací motor môže byť radový, do V či rotačný („Wankelov motor“). Podľa Mazdy má byť však najvhodnejší rotačný motor (najmä kvôli kompaktným rozmerom), takže japonská automobilka stále počíta s „Wankelom“. Ten funguje ako generátor energie pre malú li-ion batériu, ktorá „dopuje“ elektromotor poháňajúci zadné kolesá.
- Zdroj: J-platpat via TS Media
- Zdroj: J-platpat via TS Media
- Zdroj: J-platpat via TS Media
V prípade potreby väčšieho výkonu sa pripájajú malé elektromotory integrované do predných kolies. Tie zásobuje energiou kondenzátorový systém, ktorý sa primárne nabíja prostredníctvom regeneratívneho brzdenia. V prípade, že vodič potrebuje vyšší výkon a v kondenzátore nie je dostatok energie, môže vypomôcť batéria.
Podľa automobilky Mazda prináša toto riešenie elektrifikovaného pohonu oboch náprav úsporu hmotnosti v porovnaní s konvenčnými riešeniami. Aj vďaka tomu, že kondenzátor je podstatne ľahší ako batéria či krátkej vzdialenosti medzi systémom kondenzátora, ktorý sa nachádza pod prednou kapotou a motormi v predných kolesách, čo redukuje dĺžku vysokonapäťového el. vedenia.
Špekuluje sa, že tento pohonný systém bol vyvinutý pre športovejšie vozidlá. Avšak niektoré riešenia by mohli byť použité aj v prípade bežných elektrifikovaných automobilov. Japonci napríklad už potvrdili, že ich prvý elektromobil Mazda MX-30 dostane neskôr predlžovač dojazdu vo forme malého rotačného motora, ktorý bude v prípade potreby nabíjať batériu vozidla.
Zdroj: Motor1
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mazda tvrdí, že ich prvý elektromobil má malú batériu kvôli emisiám
Motory v kolesách majú znížiť cenu a enviro-stopu elektromobilov
Prvý elektromobil značky Mazda dostal slovenskú cenovku
6 komentárov
uz viac sa to skomplikovat ani nedalo… este mozno do vybavy za priplatok lisci ohon a ebonitovou tyc …
uz sa tesim na moj Cybertruck 😉
Pri troche snahy by sa to snáď ešte trochu viac skomplikovať dalo. Ľudia predsa majú zmysel pre komplikovanie jednoduchých vecí. Či nie?
a zapoměli ještě fotovoltaické panely.
V princípe majú pravdu, a tie kondenzátory zas nie sú až taká komplikácia.. Jediné, čo mi na tom prekáža je ten spaľovací generátor.. Je isté, že bude ďaleko úspornejší a efektívnejší ako bežné spaľovacie motory v spalovakoch, ale stále tu ostávajú všetky nevýhody spalovakov:
Škodlivé spaliny,
Výmeny oleja,
Drahý servis,
Hluk, atď..
Takže sa snáď ešte dočkáme niečoho inteligentnejšieho od pracovitých Japoncov..
Wankelův motor je vlastně dvojtakt tak bude víc smrdět
Je úplne jedno, či smrdí alebo vonia po fialkách. Vypúšťa exhaláty a tým pádom u mňa skončil. A to skôr, ako začal. Vertig.