Monočlánková li-metal batéria od 24M má priniesť dojazd 1 600 km

3

Americká spoločnosť 24M, ktorá sa špecializuje na vývoj batérií, ktorú spoluzaložil profesor materiálových vied z MIT a ktorú podporuje aj americká vláda, aktuálne tvrdí, že má kompletnú technológiu pre „monočlánkovú“ li-metal semi-solid state batériu, ktorá dokáže zabezpečiť dojazd až 1 600 km na jedno nabitie.

24M je ďalšou spoločnosťou, ktorá prichádza so sebavedomými vyhláseniami ohľadom svojich batériových technológií. Keď už nič iné, tie nám dávajú aspoň nádeje do budúcnosti, v ktorej budú vyriešené súčasné problémy elektromobilov. Pozrime sa pritom, čo nám „sľubuje“ spoločnosť 24M.

24M sa zameriava na vývoj kompletnej batériovej platformy. Postupne pritom odhaľuje jednotlivé súčasti a technológie, ktorých spojením má vzniknúť batériový pack zabezpečujúci elektromobilom dojazd až 1 600 km na jedno nabitie. A aj keď sa to zdá byť zbytočne prehnané, v prípade „monočlánkovej“ batérie 24M ETOP je vysoká kapacita potrebná.

3 špeciálne technológie v kope = dojazd 1 600 km

Batériová platforma od 24M zahŕňa viacero technológií. Technológia 24M ETOP zabezpečuje vysokú energetickú hustotu tak, že eliminuje množstvo malých článkov a modulov a integruje elektródy priamo v rámci batériového packu. Takže ide v podstate o monočlánkovú batériu.

Technológia Impervio je separátor, ktorý predchádza a zamedzuje vzniku dendritov, vďaka čomu je batéria bezpečnejšia. A aktuálne predstavená technológia Eternalyte je elektrolytom, ktorý zvyšuje bezpečnosť, energetickú hustotu a zároveň aj životnosť, ktorá má byť jedným z najväčších problémov v prípade li-metal (lítium-kovových) batérií.

Známe špecifikácie

Kombinácia spomínaných technológií má zabezpečiť batériový pack, ktorý elektromobilom prinesie dojazd až 1 600 km na jedno nabitie. Ako sme už uviedli, to sa môže zdať zbytočne veľa, avšak vysoká energetická hustota, ktorá umožňuje takto vysoký dojazd na jedno nabitie, je zdá sa veľmi potrebná, keďže li-metal batéria od 24M s NMC katódou má v aktuálnych laboratórnych testoch dosahovať stabilitu počas 500+ nabíjacích/vybíjacích cyklov.

Z toho, čo uvádza 24M, sa síce zdá, že v prípade li-metal batérií je to top hodnota, avšak v porovnaní so súčasnými batériami na trhu, je to málo. Keď si však zoberieme, že jeden vybíjací cyklus by zabezpečil dojazd 1 600 km, znamená to celkový nájazd cez 800 000 km. Batéria má pritom stratiť 17 % zo svojej pôvodnej kapacity. Spomínané údaje pritom platia pri nabíjaní koeficientom 1C. Spoločnosť 24M však spomína aj „články na báze lítium-lítium“, ktoré majú zvládnuť cez 3 000 cyklov pri 4C.

li-metal bateria 24m

Zdroj: 24M

Čo sa týka ďalších uvedených špecifikácií testovaného li-metal článku, ten má  mať gravimetrickú energetickú hustotu 391 Wh/kg a objemovú energetickú hustotu 887 Wh/l. A v prípade kompletného batériového packu to má byť 350 Wh/kg, resp. 665 Wh/l.

Nový výrobný proces pre zníženie nákladov

Hlavný vedec spoločnosti 24M Yet-Ming Chiang, ktorý je aj profesorom na MIT, uvádza, že tiež „znovuobjavili“ výrobný proces aj konštrukciu článku/packu, ktoré umožnia aj výrobu li-metal batérií. Dôležité pritom je, že tento proces má znížiť výrobné náklady a priniesť lacnejšie batérie novej generácie.

Nuž, tvrdenia spoločnosti 24M sa dobre počúvajú, resp. čítajú. Podstatné však bude, či sa ich technológiu podarí komercionalizovať a bude natoľko životaschopná a prínosná, že posunie elektromobilitu na vyššiu úroveň. Ohľadom komercializácie však spoločnosť vo svojej najnovšej tlačovej správe nehovorí nič.

Zdroj: 24M

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla si dala patentovať ďalšiu batériovú chémiu. Je však čo zlepšovať
Batérie od 24M prepájajú súčasnú a budúcu technológiu. Sú už na trhu
VW otestoval nádejné solid-state batérie od QuantumScape. Výsledky majú byť nad očakávania
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

Pridajte komentár