Honda sa nechala počuť, že jej solid-state batérie prinesú elektromobily s dojazdom až 1 000 km a neskôr 1 200 km. Demonštračná linka na výrobu nových batérií bude spustená budúci mesiac, na ceste k sériovej výrobe však Japonci musia prekonať ešte niekoľko podstatných prekážok.
V súčasnom období sa na nás valia informácie ohľadom nových batérií, ktoré sľubuje revolučné vylepšenia a vlastnosti. Aj automobilka Honda má ambiciózne vyhlásenia ohľadom vyvíjaných batérií s tuhým elektrolytom – solid-state. A aktuálne sa vďaka správe od Automotive News, ohľadom ktorej informoval Insideevs, dozvedáme aj to, aký max. dojazd očakávať od elektromobilov Honda vybavených novou batériovou technológiou.
„Game-changer“
Prezident spoločnosti Honda pre výskum a vývoj Keiji Otsu podľa Automotive News na nedávnom brífingu povedal, že ich solid-state batéria sa stane „game-changerom“ tejto éry elektrických vozidiel. A to aj vďaka tomu, že má elektromobilom Honda zabezpečiť dojazd až 1 000 km do konca tejto dekády. A po roku 2040 sa má dojazd dostať k 1 200 km.
Otázkou pritom môže byť, v akom testovacom cykle majú platiť spomínané hodnoty dojazdu. Je možné, že Otsu mal na mysli domáci japonský JC08, ktorý sa zdá byť jedným z tých „benevolentnejších“. Je totiž prispôsobený miestnym pomerom, kde sa jazdi prevažne v rámci mestskej premávky a nevysokými max. rýchlosťami.
Už dnes pritom prvé čínske elektromobily vybavené semi-solid state batériami ponúkajú dojazd niečo cez 1 000 km podľa takisto „benevolentnejšieho“ test. cyklu CLTC. A Lucid Air zvládne až 960 km podľa cyklu WLTP. Dôležité tak budú aj ďalšie vlastnosti solid-state batérie od Hondy.
Ďalšie výhody a prekážky
Honda v prípade svojej batérie sľubuje aj vyššiu bezpečnosť, oveľa rýchlejšie nabíjanie, o 50 % menšie rozmery o 35 % nižšiu hmotnosť a o 25 % nižšie výrobné náklady v porovnaní so súčasnými li-ión batériami s konvenčnými elektrolytmi. A po roku 2040 majú batérie ešte menšie, ľahšie a lacnejšie.
Japonci však priznali, že na ceste k sériovej výrobe svojich solid-state batérií musia vyriešiť ešte niekoľko zásadných problémov. Tým hlavným má byť veľkosť batériového článku. Pre použitie vo vozidlách musia totiž súčasný prototyp zväčšiť až 100-násobne. A k tomu je nutné vyriešiť výzvy v rámci výrobného procesu, ktoré súvisia s keramickými separátormi, tvorbou dendritov v elektrolyte či zabezpečením veľmi nízkej vlhkosti vo výrobných priestoroch.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Chery avizuje batérie pre dojazd až 1 500 km (CLTC) a ultrarýchle 6C nabíjanie
14 európskych subjektov vyvinulo solid-state batériu pod záštitou EÚ
Honda chystá 7 elektromobilov novej generácie. Prototypy predviedli technológie
ODBER NOVINIEK
11 komentárov
Som dlhoročným zástancom reálneho dojazdu BEV až 1.000 km. Zažil som veľa nechápavých komentárov. Ich autori nemajú šajnu, ako je na ceste do budúcnosti táto méta prestižnosti dôležitá! Súťaž vývojárov a výrobcov prinesie batérie, ktoré budú menšie, ľahšie, výkonnejšie a aj lacnejšie! A to nie len pre autá!
Česť vašej práci, baterkári! 🙂
Nepotrebuješ dojazd 1000 km, ani NB ti nevydrží týždeň na baterke .
pri benziňaku hľadíš na spotrebu, či? neriešiš dojazd…
Reálne nepotrebuješ ani polovicu. Je to však psychologická méta pre pochybovačov a hejterov, vezmeš im jeden veľký nezmyselný „tromf“ z rukáva. Tak ako sa to stalo s degradáciou batérie.
Ahoj Peter! Čo znamená to tvoje „nepotrebuješ ani polovicu“! Ideálne by bolo, keby sme autá, jedno aké, vôbec nemuseli tankovať! Ja dokážem celý mesiac jazdiť do práce okolo desiatok púmp bez toho, aby som mal nutkanie ich potrebovať! To isté „pohodlie“ by som rád mal aj ako majiteľ BEV! Problémom je ten handicap množstva energie na palube a jeho obstarávania, ktorý na viac ako 100 rokov zvýhodnil spaľováky. 🙂
Ja uz rok jazdim do prace bez toho, aby som mal nutkanie isť niekde tankovat, alebo nabijať. Pri ceste do prace, do obchodu a všade možne nenabijam na verejnych nabijačkach.
A tak sa ti čudujem že hovoriš o nejakom pohodli, ked musis isť tankovať každý mesiac.
Ci mi veriš alebo nie, tak za posledny rok som nabijal na verejnej nabijačke len pri ceste do chorvatska, a ked som šiel na vylet po slovensku. Ked som doma a chodim len do prace, po deti do skoly, kruzky, obchod, navsteva, vylety v okoli tak nabijam doma. Zaparkujem, zasuniem konektor a hotovo.
A mas pravdu 100 rokov tu jazdili spalovaky a teraz sa to zmeni.
Kto raz sadne do elektroauta, tak už s neho nevystupi. Fyzicky mozno ano, ale myslou uz zostane v eAute, lebo je to ovela konfortnejsie ako naftak alebo benzinak.
Tvoje stanovisko je veľmi sebecké! Hovoríš len za seba, ktorý má v dnešnej dobe možno až ideálne podmienky pre používanie BEV. Pritom bagatelizuješ, nabíjanie doma. S Petrom sme to diskutovali vseobecne, aj o tých zo sídlisk, ktorí nikdy nebudú mať vlastné parkovanie so zásuvkou.
P.S. Nezávidim ti, lebo aj ja mám takú možnosť …..
Vôbec si nepochopil myšlienku! Ja chcem mať auto s dojazdom okolo reálnych 1.000 km, a asi nás bude viac. Snaha výrobcov dosiahnúť takýto dojazd pôsobí motivujúco aj na vývoj vysokokapacitných batérií. Ak ich budeme mať, budeme mať malé ľahké BEV so slušným dojazdom, ale aj väčšie a veľké s dojazdom 1.000 a viac km pre tých, čo si to takto želajú alebo potrebujú!
Nezabúdaj na lode, drony a lietadlá, ktorým to prospeje ešte viac! A už vonkoncom porovnávaj prevádzku BEV s NB !!! Aj keď aj ten bude z nových batérií profitovat!
Ak by mali niečo reálne použiteľné, zverejnili by gravimetrickú hustotu. Na tejto informácii sa dajú pekne filtrovať marketingové drísty. Tak extrémne zaostalí v EV nie sú ani Kórejci, ani Američania.
Porovnajte si vyhlásenia a realizáciu CATL, verzus Toyota a Honda. Z japonských automobiliek sa stali mimoriadne nedôveryhodné firmy. Extrémny prepad ich predajov je trest za neschopnosť inovovať.
Ja som prestal kritizovať Japončíkov! Je to zbytočné! Sami sú a budú strojcom svojho šťastia. 🙂
Z hľadiska prosperity EU je horšie, ako sa potápaju naše automobilky! …
Japonec – nakonec!
extremny prepad tak akurat na cinskom trhu. A tam padaju okrem domacich, vladou dotovanych automobiliek vsetci aj Tesla.
Automobilky si ale stratu na cinskom trhu kompenzuju silnymi predajmi v USA a EU. A preto taka Toyota a VW ktori obaja zaznamenali v cine prepad o takmer 10%, celkovo stratili iba do 2% v globalnych predajoch.
Takze nerobte z ciny pupok sveta, bez ktoreho automobilky nemozu existovat.