Automobilka Honda postupne vyradí spaľovacie autá zo svojho predaja, pričom ich nahradí čisto elektrickými vozidlami. Na tejto ceste jej okrem iného majú pomôcť aj solid-state batérie, ktoré sa môžu stať novou generáciou batérií pre elektromobily.
Šéf Hondy Toshihiro Mibe usporiadal tlačovú konferenciu, na ktorej informoval aj o plánoch, ktoré sa týkajú elektromobility. Tá je totiž neoddeliteľnou súčasťou snahy Japoncov o uhlíkovú neutralitu do roku 2050.
Honda chce, aby predaje jej plne elektrických vozidiel (batériové + vodíkové) dosiahli 40 % do roku 2030, 80 % do roku 2035 a 100 % do roku 2040 v rámci celkových predajov značky na všetkých hlavných trhoch. Zaujímavé pritom je, že Honda ohľadom elektrifikácie spomína v aktuálnej tlačovej správe len Severnú Ameriku, Čínu a domáce Japonsko.
Európa, kde podiel elektrických áut rastie raketovým tempom, tentokrát nedostala priestor. Tá je pre Hondu v tomto smere zrejme samostatnou kapitolou, pričom o elektrifikácii starého kontinentu hovorila vo svojich predchádzajúcich správach.
Z nich sme sa dozvedeli napr. to, že zo svojej európskej ponuky vyradí čisto spaľovacie automobily a najneskôr od roku 2023 by sme v portfóliu japonskej automobilky mali nájsť už len „kombináciu plne elektrických a hybridných áut“.
Aj vodík
Honda je jednou z mála automobiliek, ktorá uvádza, že bude aktívne presadzovať využitie vodíka, a to aj v oblasti mobility. Na vodíkových technológiách a vozidlách pritom spolupracuje s koncernom GM, ktorý sa však zdá sa v čoraz väčšej miere hlási k batériovému pohonu automobilov. Teda minimálne v oblasti osobných vozidiel.
Na podporu svojich cieľov v oblasti elektrifikácie a digitalizácie investuje Honda v priebehu nasledujúcich šiestich rokov do výskum a vývoja súvisiacich technológií v prepočte okolo 38,5 mld. €, čo je naozaj obrovský finančný rozpočet. Japonska automobilka v tejto súvislosti tiež hovorí, že vybuduje silný hodnotový reťazec z hľadiska elektrifikácie.
Solid-state batérie
Honda chce zabezpečiť vysokú konkurenčnosť svojich batériových elektromobilov aj prostredníctvom pokročilej batériovej technológie, akou sú solid-state batérie. Tie pritom považuje za novú generáciu batérií pre elektromobily. Sľubuje si od nich vysokú kapacitu a nízke náklady.
Už tento rok sa Japonci chystajú overiť svoju produkčnú technológiu – prostredníctvom demonštračnej linky. A výskum solid-state batérií sa snažia urýchliť tak, aby boli tieto batérie k dispozícii pre ich vozidlá, ktoré predstavia v druhej polovici tohto desaťročia.
Zdá sa pritom, že masívnejšia elektrifikácia portfólia v podobe čistokrvných elektromobilov nastane až v druhej polovici tohto desaťročia, kedy sa okrem solid-state batérií dostane k slovu úplne nová platforma pre elektrické vozidlá značky Honda – „e:Architecture“.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Honda sa spája s Teslou, aby nečelila emisným pokutám ako VW
Honda spolupracuje s NASA na vývoji batérií s 10-násobnou energetickou hustotou
Elektromobily spájajú ďalšie automobilky. Hondu s GM a Toyotu s čínskou BYD
7 komentárov
Zaujímavé je, že vážená Honda v Číne vôbec nemá problém vyrábať lacné dostupné elektromobily. Naopak v Európe sa jej to záhadne nedarí a keď už niečo vytvorí, tak je to asi štyrikrát drahšie, ako na čínskom trhu. Viď Honda E .
Inu dovolili sme vznik oligopolov, teraz budú za to zákazníci tvrdo platiť.
A automobilky rehotať, akých jednoduchých majú zákazníkov a „ústretových“ politikov.
Štát už mal pred desiatimi rokmi vypísať súťaž na elektromobil, ktorý by víťazovi zadotoval. Cena max povedzme 18 tis. pred dotáciou, výkon…, min. dojazd…, kufor…, povinní asistenti pre bezpečnosť, zaručený odber X tis. ks/x rokov, s povinnými modernizáciami podľa vývoja techniky a elektromobilita by sa rozbehla uňo-ňuňo.
Už akosi dlho sa skloňuje termín „solid-state batérie“. „Svätý grál elektromobility“, rýchle nabíjanie, vysoká energetická hustota, vysoká bezpečnosť, atď.
Pracuje na tom celá elita vedcov a výsledok – tak trošku nevidno.
Slúži to aspoň na „prihrievanie polievočky“ – aj naša firma pracuje na solid-state batériách…
a ako to honda planuke s motorkami? tam ide skor o emocie a velka cast zakaznikov chce ostat prave pri spalovacich motoroch, lebo jazdia srdcom a nie rozumom.
Srdcom si ničia životné prostredie sebe a deťom? Neverím.
Aj ja začínam mať pocit, že je to tu v EU viac o pocitoch, ako o realite. Aj v predajni s e-autami vám úprimne povedia pri predvádzacej jazde, že oni by si to auto za tú cenu nekúpili. Ale vzápätí dodajú, že to má budúcnosť. Len mám pocit, že ja ako 50-siatnik sa tej pocitovej reality nedožijem.
Európa zostarla a imigranti nie sú selektovaní podľa schopností. Namyslenosť a neschopnosť generovať kvalitné elity má dopad v podobe zhoršovaní konkurencieschopnosti Európy. Je mi do plaču ak porovnávam logický a dlhodobý plánovaný postup čínskych elít pri presadzovaní EV. Prvoplánovo to bolo z dôvodu zníženia závislosti od ropy. Dnes to je už z veľkej časti z dôvodu ekológie. Aj v nej nabrali také tempo, že zase budeme v závese. To že ich múdrosť a naša hlúposť bude mať dopad na ekonomiku a následne dopad na naše peňaženky je jasné.
Sme na tom podobne ako Japonsko, kecáme a netvoríme reálne hodnoty v požadovanom množstve, kvalite a inovatívnosti.
Je až smiešna snaha, ako neefektívne sa snažíme udržať status quo, napríklad nezmyselným budovaním vodíkových staníc. Namiesto prispôsobeniu sa novým trendom v podobe EV.
Japonci šokovaní zisťujú, ako ich predbehli Kórejci a Európania, ako ich predbehla Čína.