Čínsky GAC Aion LX Plus ponúka dojazd cez 1 000 km. Aj keď podľa cyklu CLTC

8

Na sériovú verziu elektromobilu GAC Aion LX Plus sme boli veľmi zvedaví, pretože výrobca v priebehu testov prototypov avizoval, že cieli na dojazd 1 000 km (NEDC). Túto okrúhlu hodnotu napokon prekonal, avšak v rámci nového cyklu CLTC.

Čínska automobilka GAC, resp. najmä jej „elektrická“ značka Aion vzbudila tento rok veľkú pozornosť, a to vďaka sľubovaným vlastným batériám, ultra-rýchlemu nabíjaniu či nabíjacím staniciam s výkonom 480 kW. A zaujal aj model GAC Aion LX Plus, ktorý dostal kapacitne obrovskú batériu, aby prekonal „magický“ dojazd 1 000 km.

Novinka od GAC je elektrické SUV „väčšej“ strednej triedy s rozmermi 4 835 x 1 935 x 1 685 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvorom 2 920 mm. K dispozícii majú byť 2 verzie s diametrálne rozdielnym výkonom. Verzia s pohonom oboch náprav disponuje výkonom 540 kW a 2-stupňovou prevodovkou, vďaka čomu má z 0 na 100 km/h zrýchliť len za 2,9 s. Spomína sa však aj verzia s jedným 180-kW elektromotorom.

Batéria a dojazd

GAC Aion LX Plus je zrejme najzaujímavejší svojou batériou, ktorá má kapacitu 144 kWh. Očakával sa tak vysoko nadštandardný dojazd. Dnes už vieme, že vozidlo ponúkne dojazd 1 008 km (zdá sa, že by sa to malo vzťahovať k výkonnejšej verzii AWD, aj keď to zatiaľ nie je úplne jasné).

Samozrejme, keďže ide o čínsky elektromobil, pôvodne sa cielilo na dojazd okolo 1 000 km podľa v Číne štandardne používaného zastaralého „optimistického“ cyklu NEDC. Oficiálny dojazd modelu GAC Aion LX Plus sa však udáva na základe nového čínskeho cyklu CLTC, ktorý sa má v Číne stať postupne štandardom.

To samozrejme komplikuje predstavu o možnom reálnom dojazde či aspoň teoretický „prepočet“ do v Európe používaného cyklu WLTP. Podľa správ, čo sme doteraz zachytili, môže byť cyklus CLTC dokonca ešte o niečo optimistickejší ako NEDC, ale aj naopak, bližší k realite, hlavne čo sa týka podmienok na čínskych cestách.

Takže čisto teoreticky, keby bol nový cyklus CLTC z hľadiska výsledkov testovania dojazdu blízky NEDC, mohli by sme možno počítať s dojazdom okolo 750 km WLTP, čo je taktiež veľmi pekná hodnota. Aj keď by to znamenalo, že GAC Aion LX Plus nebude vzhľadom na kapacitu batérie (144 kWh) patriť k špičke v oblasti efektivity.

Každopádne jeho ternárna batéria (zrejme s chémiou NMC) je zaujímavá. Veď používa batériové články vlastnej výroby s patentovanou technológiou anódy na báze kremíka. Články by mali mať gravimetrickú energetickú hustotu 280 Wh/kg, vďaka čomu sa má objem a hmotnosť batériového packu znížiť o 14, resp. 20 %. No a celý pack má mať energetickú hustotou 205 Wh/kg. Objavujú sa pritom správy, že GAC by mal dodávať svoje batérie aj iným výrobcov áut.

Zdroje: CarNewsChina, CnEVpost

SÚVISIACE ČLÁNKY:
GAC predstavil systém ultra-rýchleho „8-min“ nabíjania, vrátane 480-kW nabíjačky
Čínsky elektrický sedan Xpeng P7 dostal prvé európske cenovky
Prvý model najambicióznejšej „elektromobilky“ sveta sa chystá na trh. Známe sú prvé špecifikácie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Tesla s 144 kWh batériou by mala dojazd aký? Model 3 LR má s 70 kWh (ak sa nemýlim) batériou dojazd 614 km, s 144 kWh by to malo byť 2,06 krát viac, teda 1265 km.

    • Pozor! To by musela mať tá 144 kWh batéria rovnakú hmotnosť ako tá len 70 kWh! Tie kilá väčšej batérie by tiež riadne zrazili dojazd TESLY pod 1.000 km ….

        • Plus 74 kW, to je jedna celá batéria okolo 400 kg a viac navyše, a to je dosť! Ja to stále vidím ako plus/mínus nejaké to % do 1.000 km! Určite to však nebude dojazd až okolo 2,06 x. Jediný, kto nás môže „rozsúdiť“ by bola tá TESLA so 144 kWh batériou! 🙂

    • Doporučujem všetkým pozrieť si zaujímavý test TESLY z 22.11.2021, ako ovplyvňuje teplota okolia dojazd Modelu 3 SR+ s LFP batériou až o desiatky %! Podobné to môže byť aj s vyššou hmotnosťou vozidla s veľkokapacitnou batériou.

  2. Útok na 1.000 km hranicu dojazdu je sympatický. Tým čo majú vlastnú možnosť nabíjania dáva aj značnú nezávislosť na nabíjacej sieti.

    • Jasne, 1000km by bol konecne argument pre vsetkych nevercov a ev-hejterov. Ale uprimne, je potrebny v europe dojazd nad 500 dialnicnych km?
      A to nehovoriac o priemernom dennom najazde slovakov, cechov, rakusanov, madarov, belgicanov, holandanov,atd.. Napokon ani ti nemci az tolko nenajazdia. Samozrejme nehovorim o 1% vynimke magorov, ktori jazdia 1000km nasupu bez prestavky aj zodpovednosti.

Pridajte komentár