Na sériovú verziu elektromobilu GAC Aion LX Plus sme boli veľmi zvedaví, pretože výrobca v priebehu testov prototypov avizoval, že cieli na dojazd 1 000 km (NEDC). Túto okrúhlu hodnotu napokon prekonal, avšak v rámci nového cyklu CLTC.
Čínska automobilka GAC, resp. najmä jej „elektrická“ značka Aion vzbudila tento rok veľkú pozornosť, a to vďaka sľubovaným vlastným batériám, ultra-rýchlemu nabíjaniu či nabíjacím staniciam s výkonom 480 kW. A zaujal aj model GAC Aion LX Plus, ktorý dostal kapacitne obrovskú batériu, aby prekonal „magický“ dojazd 1 000 km.
Novinka od GAC je elektrické SUV „väčšej“ strednej triedy s rozmermi 4 835 x 1 935 x 1 685 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvorom 2 920 mm. K dispozícii majú byť 2 verzie s diametrálne rozdielnym výkonom. Verzia s pohonom oboch náprav disponuje výkonom 540 kW a 2-stupňovou prevodovkou, vďaka čomu má z 0 na 100 km/h zrýchliť len za 2,9 s. Spomína sa však aj verzia s jedným 180-kW elektromotorom.
Batéria a dojazd
GAC Aion LX Plus je zrejme najzaujímavejší svojou batériou, ktorá má kapacitu 144 kWh. Očakával sa tak vysoko nadštandardný dojazd. Dnes už vieme, že vozidlo ponúkne dojazd 1 008 km (zdá sa, že by sa to malo vzťahovať k výkonnejšej verzii AWD, aj keď to zatiaľ nie je úplne jasné).
- Zdroj: GAC Aion
- Zdroj: GAC Aion
- Zdroj: GAC Aion
Samozrejme, keďže ide o čínsky elektromobil, pôvodne sa cielilo na dojazd okolo 1 000 km podľa v Číne štandardne používaného zastaralého „optimistického“ cyklu NEDC. Oficiálny dojazd modelu GAC Aion LX Plus sa však udáva na základe nového čínskeho cyklu CLTC, ktorý sa má v Číne stať postupne štandardom.
To samozrejme komplikuje predstavu o možnom reálnom dojazde či aspoň teoretický „prepočet“ do v Európe používaného cyklu WLTP. Podľa správ, čo sme doteraz zachytili, môže byť cyklus CLTC dokonca ešte o niečo optimistickejší ako NEDC, ale aj naopak, bližší k realite, hlavne čo sa týka podmienok na čínskych cestách.
Takže čisto teoreticky, keby bol nový cyklus CLTC z hľadiska výsledkov testovania dojazdu blízky NEDC, mohli by sme možno počítať s dojazdom okolo 750 km WLTP, čo je taktiež veľmi pekná hodnota. Aj keď by to znamenalo, že GAC Aion LX Plus nebude vzhľadom na kapacitu batérie (144 kWh) patriť k špičke v oblasti efektivity.
Každopádne jeho ternárna batéria (zrejme s chémiou NMC) je zaujímavá. Veď používa batériové články vlastnej výroby s patentovanou technológiou anódy na báze kremíka. Články by mali mať gravimetrickú energetickú hustotu 280 Wh/kg, vďaka čomu sa má objem a hmotnosť batériového packu znížiť o 14, resp. 20 %. No a celý pack má mať energetickú hustotou 205 Wh/kg. Objavujú sa pritom správy, že GAC by mal dodávať svoje batérie aj iným výrobcov áut.
- Zdroj: GAC Aion
- Zdroj: GAC Aion
- Zdroj: GAC Aion
- Zdroj: GAC Aion
Zdroje: CarNewsChina, CnEVpost
SÚVISIACE ČLÁNKY:
GAC predstavil systém ultra-rýchleho „8-min“ nabíjania, vrátane 480-kW nabíjačky
Čínsky elektrický sedan Xpeng P7 dostal prvé európske cenovky
Prvý model najambicióznejšej „elektromobilky“ sveta sa chystá na trh. Známe sú prvé špecifikácie
8 komentárov
Wow!
Tesla s 144 kWh batériou by mala dojazd aký? Model 3 LR má s 70 kWh (ak sa nemýlim) batériou dojazd 614 km, s 144 kWh by to malo byť 2,06 krát viac, teda 1265 km.
Pozor! To by musela mať tá 144 kWh batéria rovnakú hmotnosť ako tá len 70 kWh! Tie kilá väčšej batérie by tiež riadne zrazili dojazd TESLY pod 1.000 km ….
Nemyslím, že by váha mala taký veľký vplyv, aby to znížilo dojazd o viac ako 21 %.
Plus 74 kW, to je jedna celá batéria okolo 400 kg a viac navyše, a to je dosť! Ja to stále vidím ako plus/mínus nejaké to % do 1.000 km! Určite to však nebude dojazd až okolo 2,06 x. Jediný, kto nás môže „rozsúdiť“ by bola tá TESLA so 144 kWh batériou! 🙂
Doporučujem všetkým pozrieť si zaujímavý test TESLY z 22.11.2021, ako ovplyvňuje teplota okolia dojazd Modelu 3 SR+ s LFP batériou až o desiatky %! Podobné to môže byť aj s vyššou hmotnosťou vozidla s veľkokapacitnou batériou.
Útok na 1.000 km hranicu dojazdu je sympatický. Tým čo majú vlastnú možnosť nabíjania dáva aj značnú nezávislosť na nabíjacej sieti.
Jasne, 1000km by bol konecne argument pre vsetkych nevercov a ev-hejterov. Ale uprimne, je potrebny v europe dojazd nad 500 dialnicnych km?
A to nehovoriac o priemernom dennom najazde slovakov, cechov, rakusanov, madarov, belgicanov, holandanov,atd.. Napokon ani ti nemci az tolko nenajazdia. Samozrejme nehovorim o 1% vynimke magorov, ktori jazdia 1000km nasupu bez prestavky aj zodpovednosti.