„Najefektívnejšie závodne auto sveta“: Formula E 3. generácie si vyrobí 40 % energie počas pretekov

1

Organizácia šampionátu Formula E, ktorý je elektrifikovanou obdobou Formuly 1 a najvyššie postaveným šampionátom v rámci elektrifikovaného motoršportu, predstavila svoj nový monopost 3. generácie „Formula E Gen3„. Ten má byť zatiaľ ich „najrýchlejším, najľahším, najvýkonnejším a najefektívnejším“. A má mať hneď niekoľko svetových prvenstiev.

Formula E Gen3 bude nasadená v rámci 9. sezóny rovnomenného šampionátu. Aktuálne sa pritom chystá 8. sezóna, ktorá tak bude poslednou pre monopost „Gen2„. Prezident FIA Jean Todt novú formulu opísal ako „stroj vytvorený na priesečníku vysokého výkonu, účinnosti a udržateľnosti“.

FIA v rámci tlačovej správy k novinke tvrdí, že ide o „najefektívnejšie pretekárske auto na svete“, a to aj vďaka tomu, že minimálne 40 % energie spotrebovanej v závodoch si dokáže vozidlo vyprodukovať prostredníctvom regeneratívneho brzdenia počas pretekania.

Systém rekuperácie má mať pritom extrémny výkon 600 kW (súčasný monopost: 250 kW), čo sa docielilo pridaním elektromotora s výkonom 250 kW na prednú nápravu, ktorý sa pridal k zadnému elektromotoru s výkonom 350 kW. Dôsledkom toho má byť Formula E Gen3 prvým formulovým autom s hnacou silou na oboch nápravách.

A keď už sme pri tých prvenstvách, novinka má byť tiež „prvým formulovým automobilom, ktorý nebude vybavený zadnými hydraulickými brzdami z dôvodu pridania predného hnacieho ústrojenstva a jeho regeneratívnej schopnosti.“

Maximálnu rýchlosť 320 km/h (súčasný monopost: východiskových 280 km/h) má zabezpečiť zadný elektromotor s výkonom 350 kW (súčasný monopost: celkovo 250 kW), ktorý má byť 2-násobne účinnejší ako ekvivalentný spaľovací motor s rovnakým výkonom, a to z hľadiska pomeru hmotnosti a výkonu. Novinka má byť ľahšia ako Gen2 (min. hmotnosť s jazdcom 900 kg), udaj o hmotnosti Gen3 však zatiaľ nepoznáme, rovnako ako ďalšie špecifikácie, vrátane kapacity batérie, dojazdu či zrýchlenia. A čakáme tiež na úplné odhalenie dizajnu vozidla.

Šampionát s „nulovou uhlíkovou bilanciou“

Organizácia Formuly E sa tiež chváli, že monospost Formula E Gen3 bude mať „nulovú uhlíkovú bilanciu“, čím si šampionát zachová svoj certifikovaný „net-zero carbon“ status. A to po novom aj vďaka tomu, že všetky zničené a odlomené časti z uhlíkových vlákien budú recyklované inovatívnou metódou, či použitím trvalo udržateľných materiálov (26 %) v rámci pneumatík.

Štandardy udržateľnosti musia navyše dodržiavať všetci dodávatelia. Nulová uhlíková bilancia šampionátu Formula E by však s najväčšou pravdepodobnosťou nemohla byť dosiahnutá bez kompenzácie uhlíkových emisií, ktorým sa dnes jednoducho nedá vyhnúť.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Revolučný posun: Súboj novej a pôvodnej generácie Formuly E | VIDEO
Tesla nie je súčasťou Formuly E z „technického dôvodu“. To sa však môže zmeniť
Šampionát extrémnych elektromobilov Extreme E ponúkne súboje majstrov sveta F1

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

Pridajte komentár