TEST | Fiat 500e: Unikátna mestská štýlovka, ktorá vás zatlačí do sedadla

3

Prinášame vám exkluzívny test unikátneho elektromobilu Fiat 500e. Ten je zaujímavý okrem iného tým, že sa vyrába len pre kalifornský trh. Kúpiť je ho však možné aj na Slovensku, a to za pomerne zaujímavé ceny.

Fiat 500e je plne elektrickou verziou novodobej generácie štýlovej „Fiatky“.Tá je pritom na trhu už od roku 2007. Elektromobil sa začal exkluzívne predávať v americkom štáte Kalifornia o 6 rokov neskôr. Jedná sa o tzv. compliance car, t.j. vozidlo, ktoré bolo vyrobené len preto, aby spĺňal výrobca emisné normy, resp. dosiahol potrebný počet tzv. ZEV kreditov.

V minulosti vyzýval dnes už nebohý ex-šéf koncernu Fiat Chrysler Sergio Marchione zákazníkov, aby nekupovali Fiat 500e, nakoľko na každom predanom kuse údajne automobilka prerobí 14 000 $. O elektrický pohon vozidla sa postarala renomovaná nemecká spoločnosť Bosch, pričom batérie dodáva spoločnosť Samsung SDI.

Elektrická verzia „päťstovky“ sa dočkala aj drobných úprav exteriéru, ktoré boli zamerané na zlepšenie aerodynamiky. Vďaka znefunkčneniu prednej masky, difúzoru či pomerne veľkému zadnému spojleru sa podarilo inžinierom znížiť koeficient odporu vzduchu z hodnoty 0,36 na 0,31.

Karoséria a rozmery

Fiat 500e je 3-dverovým 4-miestnym hatchbackom triedy mini. Veď disponuje mestskými rozmermi 3 617 x 1 627 x 1 527 mm (dĺžka x šírka x výška) a rázvorom 2 300 mm. Svetlá výška vozidla je 115 mm. Jeho hmotnosť sa zastavila na hodnote 1 355 kg, pričom pomer jej rozloženia je 57:43 (P:Z). Batožinový priestor dosahuje objem 198 l. Ten sa dá zväčšiť sklopením zadných delených sedadiel (50:50). Výrobca však v tomto prípade neuvádza jeho hodnotu.

fiat 500e

Interiér a priestor

Veľká väčšina cestujúcich nájde na predných sedadlách Fiatu 500e dostatok miesta. Zadný rad však poslúži len naozaj malým osobám alebo ako núdzové riešenie pre prepravu na krátke vzdialenosti. To je vzhľadom na určenie vozidla a jeho rozmery úplne pochopiteľné.

Fiat 500e sa predáva len s koženkovými sedadlami. Tie sú pohodlné a relatívne dobre nastaviteľné. Volant je však nastaviteľný len výškovo. Na nájdenie optimálnej polohy za volantom nám osobne chýbalo jeho pozdĺžne nastavenie.

Kvalita spracovania a materiály

Kvalita spracovania interiéru je na dobrej úrovni. Základné plasty sú tvrdé a pri detailnejšom pohľade pôsobia pomerne „lacno“. V kontraste s týmito matnými čiernymi plastmi sú lesklé farebné doplnkové plasty. Aj vďaka ním pôsobí interiér celkovo štýlovým a pomerne hodnotným dojmom.

Najpodstatnejšie však je, že v interiéri modelu Fiat 500e nič nevŕzgalo, pričom testované vozidlo je roku výroby 2015 a malo za sebou vyše 44 000 km. Jediným nepríjemný zvukom na palube „Fiatky“ bolo trenie zarážky bezpečnostného pásu o bok koženkového sedadla. To sa však dá dodatočne vyriešiť.

Odkladacie schránky

Odkladacích schránok vo vozidle veľa nie je. Navyše sú pomerne malé, čo je nie vzhľadom na rozmery vozidla žiadne prekvapenie. Do otvorov v dverách zmestíte len úzke fľaše. Najviac zamrzí, že si nemáte kde odložiť mobilný telefón. Ten sa dá v podstate vložiť len do držiaka na poháre.

Rozloženie zobrazovacích a ovládacích prvkov

Rozloženie zobrazovacích a ovládacích prvkov je logické a prehľadné. O všetkom podstatnom informuje vodiča digitálna prístrojová doska. Vrátane aktuálnej kapacity batérie a úrovne spotreby alebo rekuperácie energie či predpokladaného dojazdu, pričom na základe aktuálneho jazdného štýlu predikuje, či to môže byť viac alebo menej.

Pochvalu si od nás vyslúžilo ovládanie „prevodov“ na stredovej konzole pomocou za sebou zoradených veľkých tlačidiel so svetelnou indikáciou aktuálneho režimu. Je to jednoduché, prehľadné a „návykové“. Trošku zamrzí absencia elektronickej ručnej brzdy, na druhej strane… 🙂

Volant je pomerne veľký, pričom jeho veniec by mohol byť hrubší alebo inak tvarovaný. Nepadne tak do rúk úplne ideálne. Dá sa naň však zvyknúť. Je multifunkčný a je ním možné ovládať handsfree systém či tempomat. Zaujímavo je vyriešené ovládanie rádia. Jeho ovládacie prvky sa nachádzajú na podobnom mieste, ako v prípade „pádiel“ na ovládanie prevodov.

Ovládanie je pohodlné, pričom ovládacie prvky rádia zbytočne nezaberajú miesto na volante, ktoré slúži iným ovládačom. V operačnom priestore vodiča sa nachádzajú aj 2 USB porty so schopnosťou nabíjania prenosných zariadení, zapaľovač a AUX vstup.

Výhľad

Výhľad z vozidla je celkovo dobrý, aj napriek nie úplne tenkým A-stĺpikom a menšiemu zadnému oknu. Medzi stĺpikom a spätným zrkadlom je však veľká medzera a veľkosť zadného okna kompenzuje to, že je „kúsok“ za vodičom. Jediný problém sme mali pri pohľade šikmo vzad, nakoľko práve v tomto smere sa nachádza C-stĺpik. Je to spôsobené tým, že vozidlo je krátke.

Odhlučnenie

Pri bežnej mestskej či „okreskovej“ rýchlosti a zapnutom rádiu nie je elektrickú pohonnú jednotku vôbec počuť. Po vypnutí rádia je počuť mierne futuristický zvuk, ktorý vôbec neruší. Hluk v kabíne tak pasažieri zažijú až pri diaľničnej rýchlosti, a to predovšetkým kvôli aerodynamickému odporu. Diaľnica však určite nebude bežným teritóriom elektrickej Fiatky.

Dodatočný navigačný systém

K starším verziám Fiatu 500e dodával výrobca externú navigáciu TomTom. A to aj držiakom, ktorý sa dá jednoducho zasunúť do špeciálneho otvoru s napájaním. Ten je umiestnený v hornej časti palubnej dosky, vedľa prístrojového panelu. Toto umiestnenie však obmedzuje výhľad vodiča. Navyše zariadenie už nie je najnovšie, čo je poznať na jeho rozlíšení. Jeho odozva je však celkom slušná. Každopádne lepším riešením je zrejme držiak na smartfón s navigačnou aplikáciou, ktorý si umiestníte tam, kde vám to vyhovuje.

fiat 500e navigacia

Zdroj: digitaltrends.com

Pohon a výkon

Ako sme už spomínali na začiatku, pod „kapotou“ modelu Fiat 500e nájdeme elektrický pohon od nemeckej spoločnosti Bosch. Ten poháňa prednú nápravu. Elektromotor s permanentným magnetom je vyladený na výkon 83 kW (111 k), pričom disponuje krútiacim momentom 200 Nm.

Jazdné vlastnosti

Maximálna rýchlosť vozidla je 137 km/h, pričom k údaju o zrýchlení bolo nutné pátranie, aj keď máme k dispozícii oficiálne špecifikácie. Z 0 na 60 MPH (97 km/h) by mal Fiat 500e zrýchliť za 8,8 s. V praxi sa ale podarilo niektorých akcelerovať z 0 na 100 km/h aj pod 8 s. Z 0 na 50 km/h to pritom trvalo len 3 sekundy.

Zatlačí vás do sedadiel

Hlavne posledný údaj dáva tušiť, že po prudkom zošliapnutí pedála akcelerátora, zatlačí gravitácia posádku do sedadiel (aj keď s menším oneskorením), podobne ako pri športových autách. Dôvodom je najmä krútiaci moment 200 Nm dostupný od prvej otáčky a na pomery elektromobilov nižšia hmotnosť 1 355 kg.





Treba si však dávať pozor na prácu s akcelerátorom. Pri najprudšom možnom zrýchlení do zákruty, napríklad pri radení sa do vedľajšieho pruhu v rámci križovatky, dokáže „preplynovanie“ vozidlo rozhádzať tak, že ESP má plné ruky práce. Na krátku chvíľu to môže vyvolať pocit, že strácate kontrolu nad vozidlom. Takže akcelerovať treba s rozvahou, veď Fiatke to ide výborne aj bez pedálu na podlahe.

Ťah motora môžeme rozdeliť do niekoľkých fáz. Cca do 50 km/h je vynikajúci, do 100 km/h ťahá dobre, do 115 km/h akceptovateľne a nad 115 km/h stráca dych. Vozidlo je tak vhodné na v mnohých prípadoch nevyhnutné agresívne radenie sa do iných jazdných pruhov v rámci preplnenej mestskej džungle.

„Pišťanie“ gúm

Zamrzí však pomerne častá strata trakcie, kedy nedokáže predná náprava preniesť plný výkon pohonnej jednotky na vozovku. Na druhej strane vtedy dochádza k efektnému „pišťaniu“ pneumatík, čo sa vám určite nepodarí s každým vozidlom.

Ovládateľnosť

Vďaka elektrickému motoru sa jedná o veľmi čiperné vozidlo, ktoré vám vie svojím prudkým zrýchlením vyvolať úsmev na tvári. Nie je to však žiadne športové náčinie, ale mestské vozidlo. A to je poznať najmä na pocite z riadenia. To je celkom pochopiteľne dosť „plavné“, pričom vodič stráca onen povestný kontakt s vozidlom, najmä vo vyšších rýchlostiach. Pri zmenách smeru (a la zahrievanie pneumatík) sa Fiatka pohupuje, takže vás „nepodrží“ ani pri prudšom prechádzaní zákrut. Tieto náklony sú však plne akceptovateľné a pri bežnej jazde nepostrehnuteľné.

Podvozok, brzdy a kolesá

Podvozok je 500e je naladený tvrdšie, ako by sa vo všeobecnosti patrilo na naše cesty. Takže si bude treba dávať pozor na väčšinu ich nerovností. Tie je cítiť, ale aspoň do kabíny nepreniká žiadny výrazný buchot po ich prejdení. Napriek tomu môžeme povedať, že podvozok je na pomery malých áut vyladený pomerne „dospelo“.

Fiat 500e má na všetkých 4 kolesách kotúčové brzdy, čo je v tejto triede nadštandard. Aj vďaka tomu brzdí naozaj dobre. V štandardne dostanete aj 15″ disky z ľahkých zliatin s aerodynamickými plastovými krytmi, podobne ako pri Tesle Model 3 s 18″ diskami.

fiat 500e

Jazdné režimy

Žiaľ, Fiatka disponuje len jedným jazdným režimom. Za nás môžeme povedať, že by sa elektromobilu určite hodili ďalšie dva. Jeden zameraný na ekologickú jazdu, ktorý by utlmil reakcie akcelerátora, čím by sa určite o niečo predĺžil dojazd aj komfort jazdy. A druhý športový, ktorý by dokázal maximálne využiť disponibilný krútiaci moment a „pritvrdiť“ riadenie. V bežnom režime by tak bol priestor na obmedzenie „kruťáku“, aby nedochádzalo k strate trakcie a pri prudkej akcelerácia na mokrej vozovke k prípadnému aquplaningu.

Manévrovateľnosť v meste

Ako sa dalo očakávať, drobný Fiat 500e sa v metskej džungli cíti ako doma. A to aj napriek o niečo väčšiemu polomeru otáčania, ako by sme čakali (9,54 m). Uhol natočenie kolies v malých autách je ale dosť obmedzený, a to kvôli menšiemu priestoru v rámci prednej nápravy. Aj tak však zaparkujete Fiatku na miesta, o ktorých môžu iní len snívať a pri otáčaní nebude musieť toľko rúčkovať a pendlovať medzi posunom vpred a vzad.

Batéria

Fiat 500e používa Li-Ion batériu od spoločnosti Samsung SDI. Disponuje celkovou kapacitou 24 kWh, pričom využiteľných je 22,2 kWh. Skladá sa z 97 batériových článkov a pracuje pod napätím 364 V. Má pokročilý 4-stupňový systém termomanažmentu. Celý batériový systém pritom váži 270 kg.

fiat 500e tms

Zdroj: Fiat

Spotreba a dojazd

Na úvod uvedieme údaje výrobcu, ktoré doplníme hodnotami zaznamenanými počas nášho testu.

Údaje výrobcu

Nasledujúce údaje výrobcu sú vypočítané na základe metodiky EPA, ktorá je pravdepodobne najrealistickejšou z tých, čo poznáme.

Spotreba v meste: 17,2 kWh/100 km
Spotreba na diaľnici: 19,4 kWh/100 km
Kombinovaná spotreba: 18 kWh/100 km

Dojazd v meste: 160 km
Kombinovaný dojazd: 128 km

Namerané hodnoty

Pripomíname, že testovaný Fiat 500e je roku výroby 2015 a má za sebou viac ako 44 000 km. Pri prevažne mestskom jazdení doplnenom o medzimestské trasy, pričom sme jazdili predovšetkým rýchlosťou do 50 km/h a maximálnou rýchlosťou do 90 km/h po „okreskách“, nám palubný počítač ukázal nasledujúce údaje:

  • 117 km prejdených kilometrov pri zostatkovej kapacite batérie 11 % a zvyšnom odhadovanom dojazde 15 km. Tzn., že dojazd na plnú kapacitu batérie by bol okolo 132 km.
  • Palubný počítač pritom ukazoval spotrebu elektrickej energie na úrovni 13,5 kWh/100 km.





Vplyvom jazdného štýlu môžete dosiahnuť väčší, ale aj menší dojazd. My sme na začiatku skúšali dynamické schopnosti vozidla, čo sa prejavilo na vyššej spotrebe. Potom sme sa však snažili šetriť energiu dojazdmi na zotrvačnosť ku križovatkám či iným miestam zastavenia a čo najviac využívať systém rekuperácie energie.

Na diaľnici

Fiat 500e sme zobrali kvôli testu spotreby aj na diaľnicu, aj keď tá určite nebude jeho typickým „revírom“. Snažili sme sa pritom udržiavať maximálnu povolenú rýchlosť 130 km/h. Podľa palubného počítača sme dosiahli na diaľnici spotrebu 23 kWh/100 km.

Nabíjanie

Keďže sa jedná o vozidlo vyrábané pre USA, obsahuje nabíjací konektor Type 1. Slovenský dovozca ho však dodáva s káblom Type 1 (samec) – Type 2 (samica), takže ho nie je problém prepojiť s verejnými AC nabíjačkami. Rovnako tak dostanete kábel pre nabíjanie z bežnej zásuvky.

fiat 500e

Problémom nie je ani kompatibilita s DC nabíjačkami, nakoľko Fiat 500e žiaľ nepodporuje tzv. rýchlonabíjanie, ktoré prebieha priamo prostredníctvom jednosmerného prúdu. Je ho tak možné nabíjať len cez palubnú nabíjačku s výkonom 6,6 kWh. Cez 3-fázovú zásuvku či wallbox trvá podľa výrobcu nabíjanie cca 4 hodiny.

V praxi sa nabije rýchlejšie

My sme zaznamenali pri nabíjaní cez wallbox z 11 % na 76 % kapacity batérie čas 130 min, takže v praxi trvá nabíjanie Fiatky ešte kratšie. Odhadom 3 hodiny, ak nedôjde ku koncu nabíjania k zníženiu nabíjacieho výkonu. K tomu by však pri AC nabíjaní dochádzať nemalo.

Rekuperácie a plánovanie nabíjania

Elektrická Fiatka sa dá nabíjať aj počas jazdy prostredníctvom rekuperačného systému. Ten má len jednu úroveň a je permanentne aktívny. Inžinieri spoločnosti Bosch ho vyladili tak, že pri popúšťaní pedála akcelerátora sa elektromobil správa ako bežné vozidlo, a teda rekuperačný systém citeľne nepribrzďuje vozidlo.

Pomocou tlačidiel vedľa prístrojového panela je možné načasovať spustenie a ukončenie nabíjania. Vozidlo tak môžete nabíjať len v čase, kedy je odber elektriny z domácej siete najlacnejší. Pri nabíjaní na verejných nabíjacích staniciach vás informuje o stave nabitia LED indikátor umiestnený na vrchnej časti palubnej dosky.

 

Výbava

Fiat 500e dostanete v podstate v plnej možnej výbave. Priplatiť je možné len za balík športových doplnkov, lak a strešné okno. Nakoľko sa jedná vozidlo, ktoré prišlo na trh v roku 2013, pričom vychádza modelu „500“, ktorý je tu s nami už od roku 2007, nečakajte na palube elektrickej Fiatky najmodernejších jazdných asistentov. Všetko ostatné však nájdete v štandarde, a to:

Automatická klimatizácia s mikrónovým filtrom
Zrkadlo s automatickým tlmením a zabudovaným mikrofónom pre hlasové ovládanie
Jednorýchlostná automatická prevodovka
ESC –  Elektronický stabilizačný systém
Tempomat
Denné svietenie
Asistent rozjazdu do kopca
Zadná cúvacia kamera
Alarm
Monitorovací systém tlaku v pneumatikách
Viacstupňové airbagy: vodič a spolujazdec, kolenný airbag vodiča, bočné airbagy v sedadlách, bočné hlavové airbagy
Imobilizér
Diaľkovo ovládané uzamykanie
Elektrické sťahovanie okien
Hands free
Kožou čalúnený volant
4x kotúčové brzdy – regenerativny systém s ABS
Elektrický posilňovač riadenia
Disky z ľahkých zliatin – 15″x 5.5″ and 15″x 6.5″
Elektricky nastaviteľné vyhrievané zrkadlá
Hmlovky
Osvetlenie batožinového priestoru
ECO Spojler
Koženkové čalúnenie sedačiek
Vyhrievané predné sedadlá
Audio & Uconnect® Multimedia
Satelitné rádio Sirius XM
Integrované pokyny hlasom – Voice Command s Bluetooth®
Media Hub (USB, Aux) na stredovej konzole
Multifunkčné ovládanie na volante
Uconnect® prístup cez Electric Vehicle App (nie v SR)
USB Port v odkladacom priestore
Systém reproduktorov FIAT Premium Audio Systém
Uconnect® 5.0
GPS Navigácia
Nabíjací kábel

Cena a prevádzkové náklady

Fiat 500e sa predáva na kalifornskom trhu za sumu od 32 995 $ (cca 28 600 €). Ceny dovezených „jazdeniek“ s nájazdom 3 600 až 170 000 km sa u nás pohybujú v rozmedzí 12 500 až 18 700 €. V rámci celkových nákladov na vozidlo však treba započítať aj nižšie prevádzkové (cca 1,5 až 2,2 €/100 km) a servisné náklady.




Nami testované vozidlo roku výroby 2015 s nájazdom necelých 45 000 km sa predáva za 16 500 €. Pre porovnanie, na slovenskom trhu sú dostupné nasledujúce malé metské elektromobily (uvedená cena sa vzťahuje na nové vozidlá), ktoré môžeme považovať za konkurenciu Fiatu 500e:

Hodnotenie

Fiat 500e je výborný elektromobil do mesta, ktorý je zaujímavý najmä ako „jazdenka“, vzhľadom k cene a oficiálnej nedostupnosti na slovenskom trhu. Jeho akceleračné schopnosti sa dajú prakticky využiť v rámci prehustenej premávky, kedy je rýchle radenie do jazdných pruhov v podstate nevyhnutnosťou, ale môžete si vďaka ním užiť za volantom aj slušnú porciu zábavy. Jeho kompaktné rozmery sú obrovskou výhodou pri parkovaní v metskej džungli. Jeho mestské „ambície“ výraznejším spôsobom nedegraduje ani väčší polomer otáčania, ako sme čakali.

S ohľadom na dojazd a nemožnosť rýchlonabíjania je vhodný najmä ako druhé vozidlo v domácnosti, či na  dochádzanie za pracou na nižšie vzdialenosti. A to pre tých, ktorí majú možnosť nabíjania doma alebo v zamestnaní a nepotrebujú využívať výhody diaľníc, keďže pri diaľničnej „maximálke“ výrazne stúpa spotreba energie a klesá dojazd.




Fiat 500e je v štandarde dobre vybaveným vozidlom. Vzhľadom na jeho dátum narodenia v ňom však nehľadajte najmodernejšie jazdné systémy. Zamrzí len jeden jazdný režim. Uvítali by sme určite ešte ďalšie dva, a to ekologický a športový. Mnohých možno poteší, že vplyv rekuperačného systému nie je počas jazdy vôbec citeľný.

Ako sme už spomínali, Fiat 500e je zaujímavý najmä ako „jazdenka“, a to pre svoju prijateľnú cenu. Na slovenský trh ho dováža spoločnosť SOLO Trade s. r. o., ktorá je prevádzkovateľom webu Elektrickeauta.com a ktorej týmto ďakujeme za zapožičanie vozidla na test.

PLUSY
+ Mestská využiteľnosť
+ Výkon a agilita
+ Slušná výbava
+ Nestarnúci dizajn a sympatický interiér
+ Prijateľná cena jazdeniek
MÍNUSY
– Nižší dojazd
– Nepodporuje rýchlonabíjanie
– Len jeden jazdný režim

Špecifikácie

Pohon: Plne elektrický – predná náprava
Dĺžka/šírka/výška: 3 617/1 627/1 527 mm
Rázvor: 2 300 mm
Výkon: 83 kW (111 k)
Krútiaci moment: 200 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: pod 9 s
Maximálna rýchlosť: 137 km/h
Hmotnosť: 1 355 kg
Rozloženie hmotnosti: 57:43 (P:Z)
Polomer otáčania: 9,54 m
Koeficient odporu vzduchu: 0,311
Nabíjací port: Type 1 (+ nabíjací kábel pre nabíjanie cez Type 2 AC nabíjačky)
Palubná nabíjačka: 6,6 kW
Rýchlosť nabíjania (3-fázy): 3 až 4 h
Rýchlosť nabíjania (1-fáza): cez 8 h




SÚVISIACE ČLÁNKY (pokračovanie nižšie):
Množstvo elektromobilov naprieč značkami Fiat, Alfa Romeo, Maserati a Jeep
Top Gear otestoval Teslu Model 3 Performance. Čo na ňu hovorí?
Jeremy Clarkson z Top Gear otestoval Teslu Model X. Verdikt?

Fotogaléria

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. zaujimal by ma servis…viem ze elektricke auta vo vseobecnosti nepotrebuju tak casty servis ako klasicke, ale predsa…v servise fiat mi ho zoservisuju alebo kde inde? to je asi najväcsi problem

Pridajte komentár