Po výsledkoch v rámci globálneho predaja elektrických áut sa pozrime špeciálne na preferencie Európanov za rok 2021. Predaje elektromobilov v Európe pritom medziročne opäť významne rástli. Ktorým modelom, značkám a koncernom sa darilo najviac?
Analytická spoločnosť JATO Dynamics si posvietila na predaje, resp. registrácie elektromobilov (čisto elektrické automobily) v rámci 28 európskych trhov (25 krajín z EÚ + Veľká Británia, Nórsko a Švajčiarsko) za rok 2021. Ich predaje opäť trhali rekordy, keď za minulý rok bolo zaregistrovaných 1 205 387 ks.
To znamená 63-% medziročný rast. V porovnaní s rokom 2019 pritom predaje stúpli až 3,4-násobne. A to sa významne prejavilo aj na ich trhovom podiele. Kým v roku 2018 bol ich podiel 1,3 %, o rok neskôr to bolo 2,3 %, v roku 2020 už 6,2 % no a minulý rok dokonca 10,3 %. Tzn., že každé desiate predané auto bolo plne elektrické. „Za posledných 10 rokov rástli čisto elektrické autá rýchlejšie ako ktorýkoľvek iný segment,“ uviedol Felipe Munoz, analytik spoločnosti JATO Dynamics.
JATO Dynamics tiež uvádza, že Európa bola po Číne 2. najväčším trhom pre batériové elektromobily. A to z hľadiska objemu predaja aj trhového podielu. Neprekvapilo, že v rámci trhového podielu v Európe dominovala „Mekka elektromobility“ – Nórsko, kde plne elektrické vozidlá dosiahli takmer 64-%. Rovnako tak sa nemôžeme čudovať, že Slovensko skončilo na chvoste s 1,4-% podielom.

Zdroj: JATO Dynamics
Komu sa darilo najviac?
Ale prejdime už k najpredávanejším modelom, značkám a koncernom v Európe za minulý rok v oblasti elektromobility. V prípade modelov s jasným náskokom skončila prvá Tesla Model 3 (a celkovo bez ohľadu na druh pohonu sedemnásta, tesne za Škodou Octavia), a to pred Renaultom Zoe a Volkswagenom ID.3.

Zdroj: JATO Dynamics
Najmä vďaka tomuto modelu bola Tesla lídrom aj medzi značkami. Model Y sa totiž začal v obmedzenom množstve dodávať až v 3. kvartáli 2021 a na vynovené modely S a X Európania stále čakajú. Veľmi tesne za Teslou skončil Volkswagen a na 3. priečke s výraznejším odstupom Renault.
Tesla ale už nedokázala vzdorovať „mnoho-značkovým“ koncernom Volkswagen Group a Stellantis, ktoré významne ukrojili z jej 31-% podielu z roku 2019. Avšak vzhľadom na to, že do Európy v minulom roku dovážala v podstate len jediný a vo všeobecnosti zrovna nie najlacnejší model, 13,9 % nie je až taký „zlý“ výsledok.

Zdroj: JATO Dynamics
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Noya Fields/Flickr (CC BY-SA 2.0)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rebríček najpredávanejších elektromobilov za rok 2021: Tesla, „Čína“ a tí ďalší
2 z 3 Európanov plánujú kúpu hybridu alebo elektromobilu. Slováci prekvapili | Prieskum
Elektromobily po prvýkrát v histórii prekonali predaje dízlov v rámci západnej Európy | 12/2021
2 komentáre
Škoda,že v tomto článku je povedané len „A“ a „B“-čiže dotácie v jednotlivých štátoch + priemerné príjmy / v Nórsku je 4800-eur/ by dali jasnejší pohľad na danú situáciu !? A bratia Češi mi určite dajú za pravdu !
Zohľadniť to „C“ až „Z“ je asi v jednom článku nereálne …