Nóri kupujú elektromobily najmä z ekonomických dôvodov, uvádza organizácia EV Norway

1

Nórsko je z hľadiska elektromobility fenomén. Veď sa tam predá ďaleko najviac elektromobilov či plug-in hybridov na jedného obyvateľa. Nie je pritom ničím neobvyklým, že predaje nových áut do zásuvky dosahujú na nórskom trhu väčší podiel ako predaje konvenčných spaľovacích vozidiel. Čo všetko je za tým?

Portál Green car reports si v tomto smere kladie nasledujúce otázky. Je to preto, že Nórsko má 2. najdlhšie pobrežie na svete a obáva sa stúpajúcej hladiny mora? Alebo je to preto, že predajú každú kvapku ropy, ktorú vyťažia zo Severného mora, pričom jej využitie pre vlastnú spotrebu je neprimerane drahé? Či preto, že väčšina obyvateľov je sústredená v rámci malých geografických oblastí, čo umožňuje efektívne budovanie siete nabíjacích staníc?

Nóri nie sú väčší „ekológovia“

Spomínané možné dôvody môžu zohrávať svoju úlohu, avšak z Nórska prichádza jednoznačná odpoveď. „Nóri nie sú o moc priateľskejší k životnému prostrediu ako obyvatelia iných krajín. Drvivá väčšina motoristov, ktorá sa rozhodla pre kúpu elektromobilu, uvádza, že tak učinila najmä z ekonomických dôvodov,“ hovorí Christina Bu, generálna sekretárka neziskovej organizácie Norway EV, ktorá zastupuje majiteľov elektrických vozidiel.

V tomto smere pritom zohrávajú kľúčovú úlohu stimuly na elektrické vozidlá, ako aj vysoké dane na „spaľováky“. Vedúci výskumný pracovník Nórskeho strediska pre výskum v oblasti dopravy, Lasse Fridstrøm, pritom hovorí, že boom elektromobility v Nórsku nie je spôsobený veľkorysými dotáciami, ale naopak, vysokými daňami.

Nórsko nerobí elektromobily lacnejšími, ale robí spaľovacie vozidlá oveľa drahšími v porovnaní s inými krajinami. Na elektromobily sa pritom nevzťahuje bežná daň vo výške 25 %. Nevzťahuje sa ne ani ročná daň z vlastníctva vozidla, daň z predaja ojazdených vozidiel či daň z pohonných hmôt. Sú tiež úplne či čiastočne oslobodené od platenia cestného mýta, ich preprava trajektom je výrazne lacnejšia a k dispozícii majú bezplatné parkovanie a do značnej miery aj nabíjanie.

Porovnanie cien: VW Golf vs. VW e-Golf

Ako sa toto všetko prejavuje na výslednej cene vozidiel, môžete vidieť v rámci nasledujúceho porovnania Volkswagenu Golf s bežným a elektrickým pohonom.

Volkswagen Golf
Dovozná cena: $21,500
Daň z CO2: $3,750
Daň z NOx: $260
Daň z hmotnosti: $2,500
Daň z pridanej hodnoty: $7,000
Celková maloobchodná cena: $35,000 (vrátane všetkých ďalších poplatkov)
Volkswagen e-Golf
Dovozná cena: $30 590
Daň z CO2: $0
Daň z NOx: $0
Daň z hmotnosti: $0
Daň z pridanej hodnoty: $0
Celková maloobchodná cena: $31,000 (vrátane všetkých ďalších poplatkov)

Na elektrické vozidlá sa pritom vzťahujú ďalšie nepriame zvýhodnenia, ktoré prispievajú k zníženiu prevádzkových nákladov. Celú spomínanú politiku pritom Nórsko nazýva „princípom platiaceho znečisťovateľa“.

Zdroj: Green car reports, titulná fotografia: Elbil

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model S vyjde v Nórsku v konečnom dôsledku lacnejšie ako Toyota Priusy
Nórske emisné ciele pre rok 2020 naplnené už dnes. Aj vďaka Tesle
Elon Musk: „Nóri majú právo byť naštvaní na Teslu“. Tamojší trh kolabuje

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Skoda, ze aj na elektricke auta neprepocitavaju dan zo znecistenia na zaklade CO2, to by bolo ferove…. Aby sme sa zle nechapali, momentalne pozeram na jazdene tesly… ale zatial su pre mna dost drahe….(riesim auto a posledne dni rozmyslam aj nad eeslou)

Pridajte komentár